שיחה:האינקוויזיציה הספרדית – הבדלי גרסאות

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 11 שנים מאת יוסף שם בנושא חוסר באובייקטיביות!
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 41: שורה 41:
אמריקה זו יבשת אחת, מה זה אמריקות?
אמריקה זו יבשת אחת, מה זה אמריקות?
לפי ידיעתי הספרדים שלטו רק בדרום אמריקה כך שזה לא אמריקה הצפונית ואמריקה הדרומית.
לפי ידיעתי הספרדים שלטו רק בדרום אמריקה כך שזה לא אמריקה הצפונית ואמריקה הדרומית.

== חוסר באובייקטיביות! ==

הערך לוקה בחוסר אובייקטיביות! נראה כאילו הכותב מנסה לסנגר על האינקוויזיציה. למשל, לא הצלחתי להבין איך אפשר "לקשור אדם כך שלא יוכל לסגור את פיו", בלי להשתמש בשיטות אכזריות ביותר; ולא הבנתי איך הזרמת מים לתוך הפה יוצרת רק "תחושה" של מחנק. נראה לי שהזרמת מים כזו גורמת לבליעה בלתי נשלטת, שיוצרת הקאות בלתי נשלטות, שלצד המשך הזרמת המים מהוות עינוי מזעזע שלא ניתן לתארו במילים. גם קשירת האדם למשקולת ומתיחתו, הם חלק מן העינוי ולא רק הכנה ל"מכה חזקה על הרצפה". ככל שזכור לי ישנם ציורים תיעודיים של נחקרים תלויים בידיהם, הקשורות לאחוריהם, והחקירה מתנהלת תוך כדי מצב זה. עינוי זה לא הוזכר כאן כלל.
כמו כן מובן מאליו שהמאסר לווה בעינוי נפשי קשה, כאשר אדם שהיה במצב כלכלי שפיר, בטוח בעצמו, הופך להיות אסיר בכלא חשוך בלי אפשרות לדעת עד מתי, תוך פחד כל לילה מנקישת החוקרים על דלת תאו, בלי אפשרות למקלחת כמובן ובלי טיפול נאות בפצעיו. כמו כן סביר להניח שישנם נתונים, וודאיים או משוערים, של מתים מתוך עינויים. אם אין כאלה, כנראה שהיה מאמץ רציני לעצור את העינויים רגע לפני מוות. לסיכום, הערך צריך שינוי של הצגת הזוועות כפי שהיו.{{משוב}} [[משתמש:יוסף שם|יוסף שם]] - [[שיחת משתמש:יוסף שם|שיחה]] 23:40, 6 בנובמבר 2012 (IST)

גרסה מ־00:40, 7 בנובמבר 2012

ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 1 במרץ - סדרה 1
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 1 במרץ - סדרה 1

למה העבירו את האינקוויזיציה ל"אינקוויזיציה הספרדית"? כמדוני היתה אינקביזיציה גם בצרפת ובמקומות נוספים, לא? גילגמש 19:22, 13 מאי 2004 (UTC)

לא זו בלבד שהיתה, האינקוויזיציה בצפון אירופה קדמה לאינקוויזיציה הספרדית, שהיתה עניין שונה לגמרי. אם כבר, צריך לקשור את "האינקוויזיציה הספרדית" ל"אינקווזיציה", או - כפי שכבר התחלתי לעשות - פשוט לכתוב עליה ככותרת ביניים בערך המרכזי של "אינקוויזיציה". מכל מקום, אני עדיין קצת חדשה מכדי שאעז לעשות את זה בעצמי (: נוץ 19:42, 29 אוג' 2004 (UTC)

אם את מתבססת על מקור מהימן, אין שום סיבה שלא תעשי את השינוי הזה. תזכרי רק שזו דעה לא מקובלת כל כך, לפחות בקרב הציבור הרחב, על כן עדיף להביא את המקור שעליו את מתבססת בפרק של "לקריאה נוספת" או "ביבליוגרפיה קצרה". זאת למרות שבד"כ אנחנו נמנעים מציון המקורות. גילגמש 19:46, 29 אוג' 2004 (UTC)

מה שאני זוכר על האינקוויציה הוא שבתקופת פריחתו הוא היה אכזרי מאוד והעלה על המוקד כ - 30,000 אנשים שרובם היו כנראה יהודים מומרים שנמצא דופי כל שהוא בהתנהגותם ה"נוצרית". לפני מספר שנים ראיתי בטלוויזה תוכנית של הבי.בי.סי. הבריטי שבה נטען שמספר המוצאים להורג היה קטן באופן משמעותי מהמספר שהזכרתי. בכל אופן בכתבה שהושפעה מהערך בויקיפדיה בשפות אחרות לא מושם דגש מספיק על "חלקם" של היהודים המומרים בפעילות האינקוויזיציה וחבל.המהנדס

הערך אינו מתבסס על ערכים בשפות אחרות, אלא על לימוד הנושא באוניברסיטה. את מספר המועלים על המוקד צריך לשפוט באופן יחסי למספר הנאשמים, וכן לאחוז המועלים על המוקד במשפטי הרשויות החילוניות. להשוות את נורמות האינקוויזיציה לנורמות מודרניות נראה לי כאבסורד, יש להשוותן לנורמות של מוסדות שיפוט אחרים בני אותה התקופה. אין ספק שהיהודים המומרים סבלו מהאינקוויזיציה, אך בכתיבת ערך כללי יש לתת מקום לכל תתי-הנושאים הרלוונטים על-פי חשיבותם, ולא להתמקד באחד מהם באופן מופרז רק מכיוון שאנו יהודים. זה מביא לראיה היסטורית מעוותת. אם רצונו של מישהו בכך, הוא יכול לכתוב תת-ערך בנושא יחסה של האינקוויזיציה אל המומרים היהודים, ורצוי בקישור נפרד.

חסרים לי מראי מקום

האינקויזיציה הספרדית משתקפת בערך כמוסד רגוע, ואין אזכור ל30,000 יהודים שהועלו (או לא) על המוקד. זו בעייה מהותית בערך.

אם תדמית האינקויזיציה הספרדית מחמירה איתה, יש לציין מקורות שמזכים אותה, ולהיפך.

אילן שמעוני 01:02, 14 באפריל 2007 (IDT)תגובה


הערך באנגלית מדבר על בין 3000 ל 5000 איש שהועלו על מוקד האינקוויזיציה הספרדית לאורך כל שנות קיומה. בנוסף, מספר היהודים בספרד לפני הגירוש מוערך בכמה עשרות אלפים. לאור זאת, אלא אם הערך באנגלית מתבסס על מחקרים מופרכים (הוא מפנה למחקרים שם), אני תוהה מאיפה הגיע המספר של 30000 יהודים שהועלו על המוקד.

לא ציפיתי לזה

וואלה, לא ציפיתי לערך על האינקויזיציה הספרדית --חוליו ססאר - שיחה 09:38, 12 במרץ 2009 (IST)תגובה

לאחראים! זהו ערך מגמתי במיוחד!

עיינתי בערך, והמסקנה שלי בבירור: הערך מגמתי. המטרה, להמעיט מהערך האמיתי של העינויים אשר עברו יהודי ספרד בכל שנות האינקוזיציה, עינויים בל יתוארו, וכאן מוצגים העינויים כ"עינויים לא קשים במיוחד" ו"עונשים קלים". לא יודע למה, אבל יש הרגשה שאשכנזי כתב את הערך הזה, וקצת משתמע איפוא, כי הוא רוצה להמעיט את חשיבות האינקוזיציה לטובת זכירת השואה. לאחראים פיקחו עיניים. הערך על הדבר הנורא ביותר שקרא לפני השואה מתואר כאן כ"כ ברכות עד כדי כך שאפשר לחשוב על עורך הערך שהוא נכדו של האינקויזציונים אשר מנסה "למרוח" את הפרשה ולהעלים אותה. פשוט בושה.

מסכים איתך בכל מילה, ואם האחראים שותקים כנראה שיש דברים בגו. ....אני לא יודע אם זה אשכנזי, כדבריך. מה שבטוח שהערך הזה מאוד מוזר, ונראה מאוד מוטה. אני לא יודע מי ערך את זה ולמה, אבל אני ניכנסתי למשובים ע"מ ליראות אם אני הוא היחיד שהדבר הציק לו.... נ.ב אמריקות??? מה העילגות הזו ? כל אחד יכול ליכתוב מה שהוא רוצה ואיך שהוא רוצה? רועי 84.229.233.222 19:26, 25 במרץ 2012 (IST)תגובה

הערך גם מתנגש עם האמור בערך אוטו דה פה. כאן נאמר שעונש מיתה בשריפה על המוקד היה חמור במיוחד ונגזר לעתים רחוקות, אפילו בתקופת רדיפות היהודים. לעומת זאת, באוטו דה פה נאמר שהעונש הזה היה מאוד מקובל, וכי "בסך הכל הוצאו בשיטה זו להורג כ-90,000 בני אדם, רבים מהם יהודים." גם לי יש תחושה שאחת משתיים: או שמישהו מנסה להפחית ממשמעות הדברים, או שהידע שלנו שגוי מעיקרו (כולל בערכים אחרים) 80.178.95.33 20:03, 15 באוקטובר 2012 (IST)תגובה

אמריקות

אמריקה זו יבשת אחת, מה זה אמריקות? לפי ידיעתי הספרדים שלטו רק בדרום אמריקה כך שזה לא אמריקה הצפונית ואמריקה הדרומית.

חוסר באובייקטיביות!

הערך לוקה בחוסר אובייקטיביות! נראה כאילו הכותב מנסה לסנגר על האינקוויזיציה. למשל, לא הצלחתי להבין איך אפשר "לקשור אדם כך שלא יוכל לסגור את פיו", בלי להשתמש בשיטות אכזריות ביותר; ולא הבנתי איך הזרמת מים לתוך הפה יוצרת רק "תחושה" של מחנק. נראה לי שהזרמת מים כזו גורמת לבליעה בלתי נשלטת, שיוצרת הקאות בלתי נשלטות, שלצד המשך הזרמת המים מהוות עינוי מזעזע שלא ניתן לתארו במילים. גם קשירת האדם למשקולת ומתיחתו, הם חלק מן העינוי ולא רק הכנה ל"מכה חזקה על הרצפה". ככל שזכור לי ישנם ציורים תיעודיים של נחקרים תלויים בידיהם, הקשורות לאחוריהם, והחקירה מתנהלת תוך כדי מצב זה. עינוי זה לא הוזכר כאן כלל. כמו כן מובן מאליו שהמאסר לווה בעינוי נפשי קשה, כאשר אדם שהיה במצב כלכלי שפיר, בטוח בעצמו, הופך להיות אסיר בכלא חשוך בלי אפשרות לדעת עד מתי, תוך פחד כל לילה מנקישת החוקרים על דלת תאו, בלי אפשרות למקלחת כמובן ובלי טיפול נאות בפצעיו. כמו כן סביר להניח שישנם נתונים, וודאיים או משוערים, של מתים מתוך עינויים. אם אין כאלה, כנראה שהיה מאמץ רציני לעצור את העינויים רגע לפני מוות. לסיכום, הערך צריך שינוי של הצגת הזוועות כפי שהיו. יוסף שם - שיחה 23:40, 6 בנובמבר 2012 (IST)תגובה