צבי מנחם אוירבך – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ עריכה בעקבות בקשה בוק:במ
אין תקציר עריכה
שורה 28: שורה 28:
|חתימה=
|חתימה=
}}
}}
הרב '''צבי מנחם אוירבך (אויערבאך)''' (מכונה: '''צבי מנחם מאניפולי''' ו"רבי הירש מענדל") (ה'תק"י - כ"ח טבת ה'תקע"ד), היה בנו של הרב משולם זושא מאניפולי אחיו של הרב אלימלך מליז'נסק ותלמיד מובהק של המגיד ממזריטש. היה רב ואדמו"ר מפורסם, הוכר כאדמו"ר השני לחסידות אניפולי.
הרב '''צבי מנחם אוירבך (אויערבאך)''' (מכונה: '''צבי מנחם מאניפולי''' ו'''רבי הירש מענדל''') (ה'תק"י - כ"ח טבת ה'תקע"ד), היה בנו של הרב משולם זושא מאניפולי אחיו של הרב אלימלך מליז'נסק ותלמיד מובהק של המגיד ממזריטש. היה רב ואדמו"ר מפורסם, הוכר כאדמו"ר השני לחסידות אניפולי.


== תולדותיו ==
== תולדותיו ==

גרסה מ־14:17, 3 במאי 2013

תבנית:אדמו"ר הרב צבי מנחם אוירבך (אויערבאך) (מכונה: צבי מנחם מאניפולי ורבי הירש מענדל) (ה'תק"י - כ"ח טבת ה'תקע"ד), היה בנו של הרב משולם זושא מאניפולי אחיו של הרב אלימלך מליז'נסק ותלמיד מובהק של המגיד ממזריטש. היה רב ואדמו"ר מפורסם, הוכר כאדמו"ר השני לחסידות אניפולי.

תולדותיו

צבי מנחם אוירבך או כמו שמכונה ברוב הפעמים "צבי מנחם מאניפולי" נולד בשנת ה'תק"י בגליציה, בן לאביו הרב משולם זושא מאניפולי מי שנחשב לאחד מגדולי האדמו"רים ומנהיגי החסידות בדורו שפעלו בחבל גליציה. דודו של הרב צבי מנחם היה הרב אלימלך וייסבלום ("אלימלך מליז'נסק"). אביו של הרב צבי מנחם היה תלמידו של הרב דב בער ממזריטש ("המגיד ממזריטש").

סבו של הרב מנחם צבי היה הרב אליעזר ליפמן וסבתו הייתה הרבנית מירל ליפמן.

האדמו"רות

בבחרותו התגורר הרב צבי מנחם בעיר ברודי שבאוקראינה, הוא הפך לאחד מתלמידו של הרב יחיאל מיכל מזלוטשוב ("המגיד מזלוטשוב") ולאחר מכן הסתופף תחת מרותו של הרב משה סופר ("החת"ם סופר") בפשעווארסק על הרב משה סופר אמר פעם הרב צבי מנחם כי "בעת שכתב החת"ם סופר, מורי רת מכתביו וכתבי הקודש שלו, אש ולהבה יצאו מן האותיות". אביו של הרב צבי מנחם היה מוכר כאדמו"ר בעיר אניפולי ועד מהרה כונה "האדמו"ר מאניפולי". עם פטירתו של הרב משולם זושא בב' שבט ה'תק"ס נקרא בנו, הרב מנחם צבי לכהן כממלא מקומו והוא הוכתר לאדמו"רות והיה לאדמו"ר השני מאניפולי. בשנותיו האחרונות החל לפעול כאדמו"ר גם בעיר דינוביץ.

בשנותיו האחרונות דרש הרב צבי מנחם שילדיו יקבלו חינוך תורני וחסידי עליו גדל אחרת הוא איננו יוכל לשרוד את השנים הבאות, חסידיו מילאו לו בקשה זו ועשר שנים לאחר שדרש זאת מהם נפטר הרב צבי מנחם מאניפולי בכ"ח טבת ה'תקע"ד בעיר דינוביץ ובה גם נטמן.

משפחה

הרב צבי מנחם מאניפולי נישא בזיווג ראשון לרבנית לאה איבניצור, בת הרב משה איבניצור. ילדיהם:

  • בנו, הרב אלימלך אוירבך

בזיווג שני נישא הרב צבי מנחם לרבנית סימא, בת הרב דב בער מאולינוב, נכדו של הבעל שם טוב. ילדיהם:

  • בנו, הרב יחיאל מיכל אוירבך. אדמו"ר השני מאניפולי בדינוביץ ובקירמו בהונגריה
  • בתו, אשת הרב יוסף בן הרב זאב וולף מזשיטומיר מחבר הספר 'אור המאיר'