דה-סטליניזציה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''דה-סטליניזציה'''- (ב[[רוסית]]:'''Десталинизация''') תהליך שהיה מתרחש ב[[ברית המועצות]] בקתופת שלטונו של [[ניקיטה כרושצ'וב]] במהלכו בולטו סממני [[פולחן האישיות]] של [[יוסף סטלין]] וכמה יסודות שהיו בסיס משטרו. התהליך הביא גם לדמוקרטיזציה מסוימת של החיים ב[[ברית המועצות]] המכונה "הפשרה של כרושצ'וב".
#הפניה [[אוניברסיטת קייב]]

==רקע==
כבר בשנת [[1953]] מייד עם פטירת [[יוסף סטלין]] החלו סממנים של שינויים שלטוניים וביטול מדיניות דיכוי פוליטי רחב. הסממנים הראשונים היו בשחרור אסירי [[גולג]], תחילת זיכוי חלק מהאסירים, סגירת [[פרשת הרופאים]] ועוד.

ב[[פברואר]] [[1956]] התקיימה הוועידה ה-20 של [[המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות]] בה [[ניקיטה כורשצ'וב]] נעם את ה[[נעום הסודי]]. בנעום זה הוא האשים את סטלין במדיניות דיכוי וסימן שנת [[1934]] כשנת התלחת הדיכוי. בתהאם לכך, [[חיסול הקולאקים]] ומשפטים של תחילת שנות ה-30 לא נכללו בפשעי המשטר של סטלין. כרושצ'וב ניסה בכל הכוח לבדל את עצמו ממדיניות קודמו ולכן העברת מידע היה סלקיטיבי. מדיניות זו הגיעה לשיאה בשנת [[1961]] כאשר גופת סטלין הוצא מ[[מאוזולאום לנין]] ושמה של העיר [[וולגוגרד|סטלינגרד]] שונתה ל[[וולגוגרד]].

בשנת [[1964]] עם סיום שלטונו של כרושצ'וב התהליך הופסק.

==יישום דה-סטליניזציה==
===שחרור אסירי גולג===

===שינוי שמות יישובים ומפעלים===

גרסה מ־13:04, 14 באוקטובר 2013

דה-סטליניזציה- (ברוסית:Десталинизация) תהליך שהיה מתרחש בברית המועצות בקתופת שלטונו של ניקיטה כרושצ'וב במהלכו בולטו סממני פולחן האישיות של יוסף סטלין וכמה יסודות שהיו בסיס משטרו. התהליך הביא גם לדמוקרטיזציה מסוימת של החיים בברית המועצות המכונה "הפשרה של כרושצ'וב".

רקע

כבר בשנת 1953 מייד עם פטירת יוסף סטלין החלו סממנים של שינויים שלטוניים וביטול מדיניות דיכוי פוליטי רחב. הסממנים הראשונים היו בשחרור אסירי גולג, תחילת זיכוי חלק מהאסירים, סגירת פרשת הרופאים ועוד.

בפברואר 1956 התקיימה הוועידה ה-20 של המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות בה ניקיטה כורשצ'וב נעם את הנעום הסודי. בנעום זה הוא האשים את סטלין במדיניות דיכוי וסימן שנת 1934 כשנת התלחת הדיכוי. בתהאם לכך, חיסול הקולאקים ומשפטים של תחילת שנות ה-30 לא נכללו בפשעי המשטר של סטלין. כרושצ'וב ניסה בכל הכוח לבדל את עצמו ממדיניות קודמו ולכן העברת מידע היה סלקיטיבי. מדיניות זו הגיעה לשיאה בשנת 1961 כאשר גופת סטלין הוצא ממאוזולאום לנין ושמה של העיר סטלינגרד שונתה לוולגוגרד.

בשנת 1964 עם סיום שלטונו של כרושצ'וב התהליך הופסק.

יישום דה-סטליניזציה

שחרור אסירי גולג

שינוי שמות יישובים ומפעלים