KDE – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:KDE logo.svg|left|200px|הלוגו של KDE]]
[[תמונה:KDE logo.svg|left|200px|הלוגו של KDE]]


'''KDE''' ('''K D'''esktop '''E'''nvironment) היא תוכנה חופשית של סביבת שולחן עבודה גרפי ומסגרת לפיתוח יישומים שנכתבה באמצעות ערכת הפיתוח Qt של חברת Trolltech עבור מערכת הפעלה מבוססות יוניקס, כגון [[גנו/לינוקס|לינוקס]] ו[[FreeBSD]]. האות "K" ייצגה תחילה את המילה "Kool", אך הפכה מאוחר יותר לפשוט "K", האות הראשונה באנגלית לפני האות 'L', כשמה של מערכת ההפעלה לינוקס (Linux) באנגלית.
'''KDE''' (‏'''K D'''esktop '''E'''nvironment) היא תוכנה חופשית של סביבת שולחן עבודה גרפי ומסגרת לפיתוח יישומים שנכתבה באמצעות ערכת הפיתוח Qt של חברת Trolltech עבור מערכת הפעלה מבוססות יוניקס, כגון [[גנו/לינוקס|לינוקס]] ו[[FreeBSD]]. האות "K" ייצגה תחילה את המילה "Kool", אך הפכה מאוחר יותר לפשוט "K", האות הראשונה באנגלית לפני האות 'L', כשמה של מערכת ההפעלה לינוקס (Linux) באנגלית.


אתר הפרויקט מתאר את KDE כ"שולחן עבודה מודרני לתחנות עבודה של יוניקס בסביבה מרושתת. KDE מעוניינת לענות לצורך בשולחן עבודה גרפי קל לשימוש עבור תחנות עבודה של יוניקס בדומה למוכר ממערכות הפעלה כמו Mac OS או Windows."
אתר הפרויקט מתאר את KDE כ"שולחן עבודה מודרני לתחנות עבודה של יוניקס בסביבה מרושתת. KDE מעוניינת לענות לצורך בשולחן עבודה גרפי קל לשימוש עבור תחנות עבודה של יוניקס בדומה למוכר ממערכות הפעלה כמו Mac OS או Windows."

גרסה מ־01:57, 11 באוקטובר 2006

הלוגו של KDE
הלוגו של KDE

KDE (‏K Desktop Environment) היא תוכנה חופשית של סביבת שולחן עבודה גרפי ומסגרת לפיתוח יישומים שנכתבה באמצעות ערכת הפיתוח Qt של חברת Trolltech עבור מערכת הפעלה מבוססות יוניקס, כגון לינוקס וFreeBSD. האות "K" ייצגה תחילה את המילה "Kool", אך הפכה מאוחר יותר לפשוט "K", האות הראשונה באנגלית לפני האות 'L', כשמה של מערכת ההפעלה לינוקס (Linux) באנגלית.

אתר הפרויקט מתאר את KDE כ"שולחן עבודה מודרני לתחנות עבודה של יוניקס בסביבה מרושתת. KDE מעוניינת לענות לצורך בשולחן עבודה גרפי קל לשימוש עבור תחנות עבודה של יוניקס בדומה למוכר ממערכות הפעלה כמו Mac OS או Windows."

KDE פותחה תחילה בהשראת CDE, "Common Desktop Environment", שולחן עבודה ותיק למערכת ההפעלה יוניקס שנמצא בשימוש על ידי ספקיות של גרסאות מסחריות של יוניקס כמו חברת סאן מיקרוסיסטמס (Sun Microsystems) והיולט פקארד (Hewlett-Packard).

היסטורית, פרויקט GNU הוטרד בשאלות בנוגע לתנאי הרישוי של ספרית Qt ולכן פנה להקים את פרויקט GNOME (וערכת הרכיבים Harmony שנועדה לחקות את Qt אך ננטשה בהמשך). שחרורה של Qt תחת רישיון GPL אופציונאלי הסיר את החששות.

את KDE ניתן להתאים במידה רבה של גמישות והיא כוללת תכונות ויזואליות קוסמטיות עשירות, כמו למשל שקיפות של תפריטים והחלקת פונטים ברמה המשתווה למקובל במערכות ההפעלה Windows ו-Mac OS X.

קובץ:Kde3.1-screenshot.jpg
שולחן עבודה טיפוסי:, kmail (ברקע), konqueror דפדפן האינטרנט ומנהל הקבצים של KDE (מרכז\ימין) ו-noatun (top right), נגן מדיה.

תחרות, אבל גם שיתוף פעולה, מאפיינים את מצב היחסים בין KDE ושולחן עבודה פופולרי אחר עבור יוניקס.

KDE מפותחת בעזרת KDevelop, חבילת כלי פיתוח ו-KOffice, חבילת יישומים משרדיים.

KDE מפותחת כתוכנת קוד פתוח עבור היסב למעבדי אינטל של Darwin OS. מערכת ההפעלה Mac OS X של חברת אפל מבוססת על דרווין. KDE נמצאת בפיתוח קוד פתוח לx86 (ארכיטקטורה של אינטל), בשביל מערכת ההפעלה דרווין (Darwin). דרווין, היסוד של מערכת ההפעלה Mac OS X, מבוססת על "ליבת מאך" וBSD, משפחה של פרויקטי קוד בכירים. למרות ההגבלה לחומרה עליה הוא יכול לרוץ, וכן ללא ממשק משתמש גרפי כמו KDE, Darwin יהיה ההיסב הראשון של KDE למערכת הפעלה של מחשב אפל.

ארגון של פרויקט KDE

כמו פרויקטים רבים של קוד פתוח / תוכנה חופשית, KDE מבוססת בעיקר על מאמץ התנדבותי. כיוון שכמה מאות של מתנדבים יחידים תורמים לKDE בדרכים שונות (למשל תכנות, תרגום, עיצוב), ארגון של פרויקט כזה הוא מורכב. מרבית הבעיות נידנות ברשימות דיוור שונות (ראו בקישורים חיצוניים למטה). החלטות חשובות, כגון תאריכי שחרור, הוספה של יישומים חדשים, נעשים ברשימת "kde-core-devel" על ידי אנשים הנקראים "מפתחי הליבה" ("core developers"). אלה מפתחים אשר תרמו לKDE במשך זמן ארוך. החלטות לא נעשות על ידי תהליך הצבעה רשמי, אלא על ידי דיון ברשימות הדיוור. ברוב המקרים, נראה שזה עובד היטב, והחלטות גדולות, כמו השאלה האם ממשק תכנות היישומים של KDE 2 צריך לעצור מפיתוח לטובת KDE 3, הן נדירות.

מחזור שחרורים ומספור גרסאות

כפי שהיסטורית הפרויקט למטה מראה, צוות KDE משחרר גרסאות חדשות על בסיס תדיר. הם ידועים כמי שדבקים לתוכנית השחרור, וזה נדיר ששחרור נדחה ליותר משבוע או שבועיים. חריג בכך היה KDE 3.1 שנדחה ביותר מחודש בגלל בעיות אבטחה בקוד הבסיס. להתמיד בתוכנית שחרור קשיחה הוא עניין לא רגיל לפרויקט התנדבותי בגודל כזה. ליבת הלינוקס, למשל, ידועה בדחיות הבלתי צפוית, ופרויקט GNOME כבר פספס מספר פעמים את תאריך השחרור המיועד.

ישנם שני סוגים עיקריים של שחרורים:

שחרור ראשי

לשחרור KDE ראשי ישנם שני מספרי גרסאות, למשל KDE 1.1. רק שחרור ראשי של KDE יכיל אפשרויות ותכונות חדשות. עד עכשיו היו 10 שחרורים ראשיים: גרסאות 1.0, 1.1, 2.0 , 2.1 , 2.2, 3.0, 3.1 , 3.2, 3.3, ו־3.4. כמו כן בזמן הקרוב צפוי שיחרור של 3.5.

כל שחרורי KDE באותה גרסה ראשית (כלומר, KDE1 , KDE2 ו־KDE3) הם תואמים גם מבחינה בינארית (מקומפלת) וגם מבחינת קוד המקור. דבר זה אומר למשל שתוכנה שפותחה עבור KDE מגרסה 3.0.1 תעבוד עם כל שחרורי KDE3 השונים.

שינויים הדורשים הידור מחדש או הסבה מתרחשים רק במהלך שינויים של מספר גרסה ראשית; בעקבות כך נוצר ממשק תכנות יישומים יציב למפתחי יישומים של KDE. השינויים בין KDE1 ל־KDE2 היו גדולים ורבים, בזמן שהשינויים בAPI בין KDE2 לKDE3 היו מינוריים יחסית, אשר הפכו את ההסבה של יישום לארכיטקטורה החדשה פחות מסובכת. עד עכשיו, מספור הגרסאות הראשיות של KDE עוקבים אחר מחזור השחרור של Qt.

ברגע ששחרור ראשי מוכן ומוכרז, העבודה על הגרסה הבאה מתחילה. שחרור ראשי דורש מספר חודשים של פיתוח, ותיקוני באגים רבים עוברים "הסבה-לאחור", כלומר תיקונים אלה נכנסים לענף היציב (stable branch), או במילים אחרות - מיושמים לגרסה היציבה האחרונה.

שחרור משני (או: "שחרור תיקוני באגים")

לשחרורים משניים קיים לוח זמנים קצר יותר מאשר לשחרור ראשי. לשחרור משני של KDE יש 3 מספרי גרסאות, לדוגמה KDE 1.1.1, והמפתחים מתמקדים על תיקוני באגים, תקלות קלות ושיפורים קטנים בשימושיות, ללא הוספת אפשרויות חדשות. שחרור משני מבוסס על ענף הCVS של השחרור הקודם, ללא השפעה על הענף הראשי - "ענף הראש", שם מפותחת הגרסה של השחרור הראשי הבא.

השימוש בשם המעט לא רגיל "3.0.5a" נבע מהמחסור במספרי גרסאות. עבודה על KDE3.1 כבר החלה, ועד אותו יום המתאם של השחרור השתמש במספרי גרסאות כמו 3.0.5, 3.0.6 במערכת הCVS באופן פנימי כדי לסמן "תצלומי-בזק" של 3.1 המתקרבת. אולם, לאחר 3.0.3 היה צורך פתאומי במספר רב של תיקוני באגים חשובים ובלתי צפויים, דבר שהוביל לקונפליקט, כיוון שגרסה 3.0.6 כבר הייתה בשימוש (במחזורי השחרור האחרונים של KDE מסמנים "תצלומי-בזק" של לפני השחרור במספרי בקרה גדולים, כגון 3.1.95, כדי למנוע קונפליקטים מסוג זה).

אף על פי שפיתוח KDE 2 הופסק באופן כללי, תיקוני אבטחה חשובים עברו הסבה לאחור לגרסה זו למקרה שמישהו עדיין משתמש בה.

ארכיטקטורה

מספר מרכיבים טכנולוגיים חשובים יוצרים את התשתית המורכבת של KDE:

  • Qt - ערכה רב-פלטפורמית של אובייקטים גרפיים לממשק.
  • KParts - מסגרת קלת משקל תוך-תהליכית של רכיבים גרפיים
  • KWin - מנהל חלונות
  • DCOP - מערכת לתקשורת בין תהליכים
  • aRts - שרת שמע
  • KHTML - מנוע HTML

היסטורית הפרויקט

קישורים חיצוניים