סגוליות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
יוסי (שיחה | תרומות)
תוספת
יוסי (שיחה | תרומות)
תוספת
שורה 37: שורה 37:


סגוליות בדיקה איננה מדד ליכולת הבדיקה לזהות מחלה או מצב באוכלוסיה הנבדקת, יכולת זו מתוארת בעזרת מדד [[רגישות]] הבדיקה.
סגוליות בדיקה איננה מדד ליכולת הבדיקה לזהות מחלה או מצב באוכלוסיה הנבדקת, יכולת זו מתוארת בעזרת מדד [[רגישות]] הבדיקה.

אלא שגם רגישות וסגוליות יחדיו, לא מספקות אינפורמציה לגבי נכונות תוצאות הבדיקה באדם אקראי שכן הן מדדים להסתברות נכונות התוצאות בתוך קבוצות ידועות של חולים או בריאים אך הן אינן הסתברות לנכונות התוצאות לגבי אנשים שלא ידוע אם הם חולים או בריאים - המצב המעשי בזמן עריכת הבדיקה. יכולת הבדיקה לזהות מצב באדם אקראי ניתנת על ידי מדדים בשם [[ערך ניבוי חיובי]] ו[[ערך ניבוי שלילי]].

== לקריאה נוספת ==
<div style="direction: ltr;">
* D G Altman, J M Bland. [http://www.bmj.com/cgi/content/full/308/6943/1552 '''Statistics Notes: Diagnostic tests 1: sensitivity and specificity''']. ''British medical journal''. 1994;308:1552 PMID 8019315

</div>


[[קטגוריה:סטטיסטיקה]]
[[קטגוריה:סטטיסטיקה]]

גרסה מ־19:44, 20 בינואר 2007

סגוליות (גם ספציפיות. באנגלית: specificity) משמשת כמדד סטטיסטי ליעילותו של מבחן בזיהוי אי קיומו של מצב מסוים. כך למשל, אם בדיקת סקר רפואית בודקת את קיומה של מחלה, סגוליות הבדיקה מעידה על ההסתברות לזיהוי הנבדק כבריא במידה והוא אכן בריא.

קביעת רגישות המבחן נעשית על ידי השוואת תוצאות המבחן לתוצאות מבחן שמהווה את מדד הזהב (המדד הקובע והמוחלט לגבי קיומו של המצב הנבדק). כך למשל, תוצאת בדיקת סקר למחלה יכולה להיות חיובית (מחלה קיימת) או שלילית (מחלה לא קיימת). התוצאות החיוביות נבדקות מול מדד הזהב ונקבעות כ"חיוביות נכונות" במידה ואכן המחלה קיימת על פי מדד הזהב או כ"חיוביות שגויות" במידה והמחלה לא קיימת. התוצאות השליליות נבדקות באותה צורה ונקבעות כ"שליליות נכונות" במידה והמחלה אכן לא קיימת על פי מדד הזהב או כ"שליליות שגויות" במקרה שבדיקת הסקר שללה את המחלה אך המחלה קיימת לפי מדד הזהב.

מצב (כמו מחלה)
כפי שנקבע על ידי מדד הזהב
קיים לא קיים
תוצאת
הבדיקה
חיובית חיובית נכונה חיובית שגויה ← ערך ניבוי חיובי
שלילית שלילית שגויה שלילית נכונה ← ערך ניבוי שלילי

רגישות

סגוליות

סגוליות היא שיעור התוצאות השליליות נכונות בכל האוכלוסיה הבריאה. היא מחושבת על ידי חלוקת מספר התוצאות השליליות הנכונות בסך מספר התוצאות השליליות הנכונות ומספר התוצאות החיוביות השגויות.

                   תוצאות שליליות נכונות
סגוליות = ---------------------------------------------
          תוצאות שליליות נכונות + תוצאות חיוביות שגויות

אם לבדיקה יש סגוליות של 100%, הבדיקה תזהה את כל האנשים הבריאים כבריאים. סגוליות של 90% מתארת בדיקה שתשלול מחלה בתשעים אחוזים מהאנשים הבריאים.

סגוליות בדיקה איננה מדד ליכולת הבדיקה לזהות מחלה או מצב באוכלוסיה הנבדקת, יכולת זו מתוארת בעזרת מדד רגישות הבדיקה.

אלא שגם רגישות וסגוליות יחדיו, לא מספקות אינפורמציה לגבי נכונות תוצאות הבדיקה באדם אקראי שכן הן מדדים להסתברות נכונות התוצאות בתוך קבוצות ידועות של חולים או בריאים אך הן אינן הסתברות לנכונות התוצאות לגבי אנשים שלא ידוע אם הם חולים או בריאים - המצב המעשי בזמן עריכת הבדיקה. יכולת הבדיקה לזהות מצב באדם אקראי ניתנת על ידי מדדים בשם ערך ניבוי חיובי וערך ניבוי שלילי.

לקריאה נוספת