משתמש:המקיסט/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום לכולם ושבוע טוב, לפני מספר שבועות פרסמתי לגבי משוב שאני עושה על הכלים למשתמשים חדשים, משוב אשר ישפיע על עתידם ואופן השימוש בהם בעתיד בוויקיפדיה העברית. לאחר כחודש אני שמח לפרסם כאן כמה דברים עיקריים ממנו, כולל מסקנות והצעות שאפנה למפתחים מוויקיפדיה העולמית. אתנצל מראש על אורך הפסקה, שהולכת להיות די ארוכה.

ראשית, כמה נתונים לגבי המשיבים: 22 ענו. מרבית המשיבים היו בעיקר משתמשים ותיקים (5-6 בלבד היו חדשים). מבין המשתמשים הוותיקים, מרבית המשתמשים שענו כתבו שהשיבו לשאלות במסגרת הכלים (12), 8 משתמשים ותיקים ניסו את הכלים, ו-2 כתבו שיצא להם לראות שימוש בכלים.

לגבי תשובות משמעותיות מהסקר (1-כלל לא, 5-במידה רבה מאוד):

  • לשאלה "כמה אתם מרוצים מהכלים?" התשובה שהמספר הגדול ביותר של משתמשים בחר הייתה 4 (7 מבין כלל 22 העונים). 6 משתמשים בחרו 5, 3 משתמשים בחרו 3, 4 משתמשים בחרו 2, ו-2 משתמשים בחרו 1. על כן, ניתן לראות שביעות רצון באופן כללי מהכלים (כשרוב המגיבים בחרו בדרגות הגבוהות יותר של שביעות רצון בתשובה זו). חשוב להבהיר שזה מעיד על רושם חיובי מהכלים באופן כללי, אך אין זה אומר שאני מתעלם מביקורות והערות שונות שנכתבו (ואדבר עליהן בהמשך).
  • לשאלה "כמה אתם מעוניינים שהכלים יישארו בוויקיפדיה העברית בעתיד?" התשובה שהמספר הגדול ביותר של משתמשים בחר הייתה 5 (11 מבין כלל 22 העונים). 4 משתמשים בחרו 4, 4 משתמשים בחרו 3, 2 משתמשים בחרו 2, ומשתמש אחד בחר 1. על כן, אני יכול להסיק שוויקיפדים בוויקיפדיה העברית מעוניינים שהכלים יישארו בוויקיפדיה העברית. מבחינתי זו תשובה חשובה ביותר שכן היא בבחינת מסר שיש רצון בוויקיפדיה העברית להשאיר את הכלים ולהמשיך את פיתוחם.
  • לשאלה "באיזו מידה הייתם מעוניינים לראות את הכלים כברירת מחדל בוויקיפדיה לכלל המשתמשים (ותיקים וחדשים כאחד)?" התשובה שהמספר הגדול ביותר של משתמשים בחר בה הייתה 4 (7 משתמשים מבין כלל 22 העונים). 5 משתמשים בחרו 5, 4 משתמשים בחרו 3, 4 משתמשים בחרו 1, ו-2 משתמשים בחרו 2. על כן, אני מסיק שבאופן כללי יש רצון שהכלים יהיו בוויקיפדיה העברית הן למשתמשים חדשים והן למשתמשים ותיקים (מה שאמנם לא עכשיו על הפרק כיוון שהכלים מכוונים למשתמשים חדשים, אבל נאמר לי שאפשרי בעתיד).
  • לשאלה "למשתמשים ותיקים שחנכו או חונכים בלבד: כמה אתם מרוצים מהחניכה במסגרת הכלים?" התשובה שהמספר הגדול ביותר של משתמשים בחר בה הייתה 3 (5 משתמשים מבין 14 עונים). 4 משתמשים בחרו 4, 4 משתמשים בחרו 1, משתמש נוסף בחר 2, אף משתמש לא בחר 5. על כן, אני מסיק שהחונכים במסגרת הכלים טוענים שהחניכה טעונה שיפור. החונכים ציינו כמה וכמה בעיות והצעות שונות (אתייחס להצעות עיקריות שחזרו על עצמן במשוב, כולל בנושא זה, בסוף הפסקה).
  • לשאלה "משתמשים המשתמשים בדף הבית למשתמשים חדשים, כמה אתם מרוצים מדף הבית?" התשובה שהמספר הגדול ביותר של משתמשים בחר בה הייתה 5 (4 משתמשים מבין 8 משיבים). 3 משתמשים בחרו 4, ומשתמש נוסף בחר 1 (אף אחד לא בחר 2 או 3). על כן, אני מסיק כי ישנה שביעות רצון מדף הבית למשתמשים חדשים (אם כי יש לקחת בחשבון שמס' המשיבים היה מצומצם ולא חושב שזה משהו שאעביר הלאה בתור תוצאה בולטת, אבל משהו שאני שמח לראות).
  • לגבי כלי העריכות המומלצות, 5 מתוך 8 משיבים אשר משתמשים בדף הבית למשתמשים חדשים כתבו שהם השתמשו בו. כשנשאלו כמה הם מרוצים ממנו, 3 בחרו 4, משתמש אחד בחר 5, ומשתמש נוסף בחר 2 (אף אחד לא בחר ביתר התשובות). על כן, אני מסיק כי ישנה שביעות רצון מכלי העריכות המומלצות בקרב המשתמשים בדף הבית למשתמשים חדשים (אם כי יש לקחת בחשבון שמס' המשיבים היה מצומצם ולא חושב שזה משה ושאעביר הלאה בתור תוצאה בולטת, אבל משהו שאני שמח לראות).
  • לשאלה "למשתמשים שנעזרו בחונך/ת שקיבלו במסגרת הכלים, כמה הייתם מרוצים ממענה החונך/ת?" התשובה שמספר הגדול ביותר של משתמשים בחר בה הייתה 5 (3 משתמשים מבין 5 משיבים). משתמש אחד בחר 3, משתמש אחד בחר 1 (אף אחד לא בחר ביתר התשובות). על כן, נראה שיש שביעות רצון מסוימת של החניכים מהחונכים שקיבלו במסגרת הכלים, אבל קשה לי להסיק מסקנה נחרצת בנושא, בעיקר בשל כמות המשתמשים (וגם תשובה זו לא תועבר הלאה בתור תוצאה בולטת, אבל אני שמח לראות אם זה אכן המצב).
  • לשאלה "למשתמשים שהשתמשו בחלונית העזרה, כמה הייתם מרוצים ממנה?" התשובה שמספר הגדול ביותר של משתמשים בחר בה הייתה 4 (2 משתמשים מבין 4 משיבים), משתמש אחד בחר 5, ומשתמש נוסף בחר 2 (אף אחד לא בחר ביתר התשובות). על כן, נראה שיש שביעות רצון מחלונית העזרה, אבל קשה לי להסיק מסקנה נחרצת בנושא בשל כמות המשתמשים המצומצמת שענתה(וגם תשובה זו לא תועבר הלאה בתור תוצאה בולטת, אבל אני שמח לראות אם זה אכן המצב).
  • לשאלה "למשתמשים ששאלו בחממה במסגרת הכלים: כמה הייתם מרוצים מהמענה שקיבלתם?" משיב אחד בלבד ענה 5. שמח לראות אבל אני לא יכול להסיק מזה מסקנה כיוון שמשתמש אחד זה מקרה לא מייצג.
  • מבין 4 משתמשים, 2 השתמשו בדפי העזרה ושניים לא. לא לגמרי מייצג בשביל להסיק מסקנה. בכל זאת, אלה שכן השתמשו הגיבו שהם סייעו להם במידה מסוימת (משיב אחד הגיב שהדפים עזרו "קצת" ואחר ציין מספר מקרים בהם הדפים עזרו לו והוסיף "לרוב הסתייעתי באמצעי העזרה רבות, והוא הועיל במידה ראויה). גם לא משהו שאעביר הלאה בשל המס' המצומצם של מגיבים, אבל משהו שטוב לראות.

הערות והצעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה הערות והצעות בולטות שצוינו במשוב, והן יועברו הלאה (לחלק מהדברים שיצוינו כאן, כמו גם לחלק מההצעות, אנסה להגיב בעצמי בהמשך הפסקה):

  • שיוך חניכים באופן רנדומלי (שמקשר בין משתמשים שלא מתאימים האחד לשני).
  • אי אפשר לדעת מי החניכים.
  • משתמשים חדשים לא עונים בחזרה אחרי שענו להם (ואף צוין שלא נראה שהמשיכו בוויקיפדיה אפילו אחרי שענו להם).
  • יותר אפשרויות של תחומי עניין בכלי העריכות המומלצות (וכן צוין שיש להפריד נושאים: למשל להפריד את "פילוסופיה ודת" לשני נושאים נפרדים, ולהפריד את הדתות השונות האחת מהשנייה).
  • שימוש בתיבת זרימה (או אפילו במייל) עבור הדיונים עם החניכים בדף השיחה (וכך לא להעמיס על דף השיחה, וזה גם יקל על החניך למצוא את הדף והוא לא יתקשה בקוד ויקי).

תגובתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה דברים שהועלו במשוב שאוכל להגיב להם בעצמי כבר עכשיו:

  • לגבי הידיעה מי החניכים וכמה תרמו- ראיתי שבפבריקטור מאוזכרת תוכנית ליצור ממשק שיציג את החניכים של החונך ומידע עליהם (ראו כאן), אז הדבר בתכנון. מקווה שלהגיד לצוות הפיתוח שהדבר חשוב גם לוויקיפדיה העברית רק ידגיש את חשיבות ממשק שכזה (בכל מקרה, לעת עתה, ברגע שיודעים מי החניך אפשר להסתכל בתרומות שלו).
  • החניכים נבחרים באופן רנדומלי- חשוב להזכיר שהחונכות במסגרת הכלים היא לא כמו חונכות מנדטורית, והיא רק בשביל מענה על שאלות (בעיקר, אם לא רק, שאלות בסיסיות) ולא בשביל ללוות את המשתמשים באותו היקף. בעיקרון, נודע לי שבוויקיפדיה הצרפתית כמעט וביטלו את מוסד החונכות המנדטורית ואם משתמש צריך משתמש מסוים, מקשרים ביניהם (בהתאם לתחום העזרה). לשאלות בסיסיות זה שיוך רנדומלי לא קריטי (גם אני חושב ככה וגם המפתח מצוות הפיתוח שדיברתי איתו במקור במסגרת העברת הכלים לוויקיפדיה העברית), ואם יש צורך במשתמש מסוים אפשר שאותו משתמש יחנוך, או שאפשר להשתמש בתבנית בעלי הידע לתיוג אם מדובר במשהו לטווח קצר יותר כמו שאלות בודדות (מתאים אגב בכל מקרה בו לא יודעים לענות למשתמש מסוים על שאלתו). קחו בחשבון שזה כנראה לא ישתנה.
  • איך עונים למשתמשים חדשים על שאלות בסיסיות? כמה דברים חשובים שגם המשוב התייחס אליהם: חשוב מאוד לתייג אותם (כדי שיראו שענו להם). כמו כן, ניתן ואף רצוי לקשר לדפים רלוונטיים (כמו וק:אשף הערכים ליצירת ערך, דף שיעזור למשתמשים חדשים ליצור ערך בצורה בטוחה וברורה) ובפרט לדפי עזרה רלוונטיים (לא משהו שיהווה עומס מידע על המשתמש, כמו מדריך לעריכת קוד מקור או עריכה חזותית. משהו יותר נקודתי אם אפשר). אם השאלה של המשתמש בסיסית מאוד (כמו "איך עורכים"), אני חושב שאכן אפשרי לקשר לסרטון הדרכה בנושא עריכה או לנסות להציע לאותו משתמש לבקש חונכות מנדטורית. רצוי גם ליצור רושם כמה שיותר חיובי על המשתמש החדש על מנת "להשאיר לו טעם טוב" מוויקיפדיה לעודד אותו להמשיך לערוך ולהסביר כמה שאפשר.
  • בהקשר של הנושא הקודם, ראו כאן תבנית ניווט שיצרנו מושך בשבט ואני הכוללת כמה וכמה תבניות פנייה למשתמשים שיכולות לסייע (זה עדיין בדיון). קרדיט גם לTheshumai על עזרה בחלק מהתבניות.

תודה רבה לכל המשיבים. במהלך התגובה השתמשתי בלשון זכר מטעמי נוחיות אבל אני מדבר על נשים וגברים כאחד ("משיב"). מקווה שלא פספסתי דבר מה בולט (השתדלתי להתעסק בנקודות שחזרו על עצמן). אם יש למישהו שאלות נוספות על הסקר, מוזמן לשאול אותי במייל. המקיסט - על דא ועל הא - גם לוויקיפדיה יש עיתון 22:19, 7 בנובמבר 2020 (IST)