סאו פאולו (כדורגל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
סאו פאולו
São Paulo Futebol Clube
מידע כללי
שם מלא מועדון הכדורגל סאו פאולו
כינוי Tricolor Paulista (טריקולור)
תאריך ייסוד 25 בינואר 1930
הקמה מחדש: 16 בדצמבר 1935
אצטדיון מורומבי
(תכולה: 80,000)
נשיא יובנאל יובנסיו
מאמן הרנן קרספו
ליגה קמפאונאטו ברזיליירו
אליפות סאו פאולו
www.saopaulofc.net
תלבושת
תלבושת בית
תלבושת חוץ

מועדון הכדורגל סאו פאולופורטוגזית: São Paulo Futebol Clube) הוא קבוצת כדורגל מהעיר סאו פאולו, בירת מדינת סאו פאולו שבברזיל. הקבוצה סאו פאולו היא אחת מארבע הקבוצות הגדולות במדינת סאו פאולו (ואחת משלוש הגדולות בעיר סאו פאולו) לצד קורינתיאנס, פלמיירס וסאנטוס. היא אחת הקבוצות המצליחות ביותר בברזיל, כשהיא אלופת העולם פעם אחת, זוכת הגביע הביניבשתי פעמיים, זוכת גביע ליברטדורס שלוש פעמים, אלופת ליגת העל הברזילאית שש פעמים ואלופת סאו פאולו 21 פעמים. לסאו פאולו יש כ-16 מיליון אוהדים, שהם קהל האוהדים השלישי בגודלו בברזיל, אחרי פלמנגו וקורינתיאנס.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלהי שנות ה-20, התמקצע הכדורגל במדינת סאו פאולו, ורבות מהקבוצות שקודם לכן התנגדו לתהליך נסגרו. ברקע זה, הוקם מועדון הכדורגל סאו פאולו ב-25 בינואר 1930, כאיחוד של שרידי הקבוצות "קלובּ אתלטיקו פאוליסטנו" (Club Athletico Paulistano) ו"אסוסיאסאו אתלטיקה דאס פלמיירס" (Associação Atlética das Palmeiras).

ה"פאוליסטנו" הוא מועדון אליטיסטי הקיים עד היום, וקבוצת הכדורגל שלו הייתה הטובה בסאו פאולו - לזכותה היו 11 זכיות באליפות סאו פאולו, יותר מלכל קבוצה אחרת ב-1930. אך על אף שזכתה גם באליפות האחרונה שהשתתפה בה, אליפות סאו פאולו 1929, המועדון החליט לסגור את מחלקת הכדורגל שלו לקראת 1930.

"אתלטיקה דאס פלמיירס" היה מועדון כדורגל, שנכנס לחובות עקב סירובו להתמקצע, בעת התמקצעות הכדורגל במדינת סאו פאולו, ונסגר ב-1930.

גורמים משתי קבוצות הכדורגל החליטו לשלב ידיים, ולייסד מועדון חדש עם קבוצת כדורגל מקצועית. רוב השחקנים וחלק מסגל פאוליסטנה הצטרפו לקבוצה, והמועדון ירש את מגרשה הביתי של אתלטיקה דאס פלמיירס, אצטדיון בשם "שאקרה דה פלורסטה" (וילת היער). בשל שם האצטדיון, כינויה של הקבוצה בשנותיה הראשונות היה "סאו פאולו של היער". סאו פאולו החליטה לאמץ את הצבעים שחור ולבן של הפאוליסטנו ולאחדם עם צבעי דאס פלמיירס, אדום לבן, ליצירת טריקולור של שחור, אדום ולבן.

בשנת היווסדה, 1930, סיימה הקבוצה במקום השני באליפות סאו פאולו ובשנת 1931 זכתה הקבוצה לראשונה באותה התחרות. בשנת 1933 שיחקה הקבוצה את משחקה הרשמי הראשון בברזיל- 1-5 נגד סנטוס.

בשל טעויות רבות של הצוות הניהולי של הקבוצה בשנותיה הראשונות הקבוצה נכנסה לחובות גדולים ונאלצה להתאחד עם קבוצת קלאב דה רגאטאס טיאטה. מחלקת הכדורגל של המועדון נסגרה ב-14 במאי 1935. רק לאחר האיחוד הוקמה מחדש קבוצה בשם "גרמיו טריקולור" ששונה שמה ל"קלאב אתלטיקו סאו פאולו" ב-4 ביוני 1935 ולבסוף שונה שמה ל"מועדון הכדורגל סאו פאולו" ב-16 בדצמבר באותה השנה. הקבוצה החדשה הייתה מאוד פופולרית בסאו פאולו, אך לא זכתה להצלחה רבה, ולכן נעשה איחוד נוסף, הפעם עם אסטודאנטס פאוליסטה משכונת מוקה שבעיר. לאחר איחוד זה זכתה הקבוצה באליפות המקומית בעונת 1938.

בשנת 1942 רכשה סאו פאולו את אחד השחקנים היקרים בברזיל דאז, לאונידאס דה סילבה, במטרה לזכות בתואר אלופת סאו פאולו שנית. ההשקעה אכן הצליחה והקבוצה זכתה באליפות המדינה ב-1943. עד פרישתו של לאונידאס ב-1950, זכתה סאו פאולו בעוד ארבע אליפויות סאו פאולו - בשנים 1945, 1946, 1948 ו-1949.

בשנות ה-50 החל המועדון בבניית אצטדיון חדש, אצטדיון מורומבי, ורוב תקציב הקבוצה הושקע בבניית האצטדיון. השקעה זו באה על חשבון סגל השחקנים, והקבוצה לא זכתה בשום תואר בין 1957 ו-1970. בשנות ה-50 זכתה הקבוצה בשתי אליפויות סאו פאולו - בשנים 1953 ו-1957.

עם השלמתו של אצטדיון המורומבי ב-1970, חזרה סאו פאולו לזכות בתארים. היא זכתה באליפות סאו פאולו ב-1970, 1971 ו-1975 ובליגת העל בפעם הראשונה ב-1977. כמו כן, היא הגיעה למקום השני בגביע ליברטדורס 1974.

צבעי המועדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר התאחדו פאוליסטנו ופלמיירס, גם צבעי המועדונים התאחדו (פאוליסטנו שיחקה באדום ולבן ואילו פלמיירס שיחקה בשחור ולבן) וביחד נבחרו צבעי המועדון ל-שחור-אדום-לבן.

צבעי הקבוצה גם סימלו את שלוש קבוצות האוכלוסייה שהיו קיימות בברזיל באותה התקופה (האדום סימל את צבע עורם של האינדיאנים, ילידי ברזיל, הלבן סימל את צבע עורם של האירופאים שהגיעו לברזיל כדי ליישבה והשחור סימל את צבע עורם של האפריקאים שהובאו לברזיל על ידי האירופאים).

שחקנים מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סאו פאולו (כדורגל) בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]