עבאסה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עבאסהערבית: عباس‏; 765803) הייתה נסיכה ערבייה מבית עבאס. בתו של אל-מהדי, אחותם של אל-האדי והארון א-רשיד ואשתו של ג'עפר אבן יחיא אלברמכי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבאסה נולדה בסביבות שנת 765. היא הייתה בתו של הח'ליף אל-מהדי מבית עבאס, ושל שפחה פרסית בשם רחים. היא הייתה אחותם למחצה של הח'ליפים אל-האדי והארון א-רשיד, ושל המשוררים אולאיה ואברהים אבן אל-מהדי.[1] היו לה שלושה בעלים, ושלושתם מתו לפניה. מה שגרם לאבו נואס לכתוב מספר פסוקים סאטיריים בהם הוא מציע לח'ליף להשיא את עבאסה לאחד מאויביו.[2] אחיה, הארון א-רשיד, היה קשור אליה מאוד, וכדי שיוכל לבלות יותר זמן במחיצתה, הוא החליט להשיא אותה לווזיר שלו ג'עפר אבן יחיא אלברמכי ממשפחת הברמכים העשירה ורבת ההשפעה. הוסכם שהנישואים יהיו פורמליים בלבד, ולפיכך נאסר על ג'עפר ועבאסה להתראות שלא במחיצת הח'ליף.

עם זאת, על פי המסופר, עבאסה התאהבה בג'עפר, והייתה נחושה לממש את נישואיהם. מדי לילה הייתה נשלחת שפחה לחדר המיטות של ג'עפר, אולם לילה אחד מילאה עבאסה את מקומה של השפחה. ג'עפר הופתע, אך לא התנגד. עבאסה נכנסה להריון וילדה תאומים. אחיה זעם כשנודע לו על כך, והוציא את ג'עפר להורג. משפחת הברמכים איבדה את כל כוחה. בני המשפחה נאסרו ורכושם הוחרם. עבאסה הוצאה להורג או הוגלתה, והתאומים שילדה הועברו למכה וגדלו שם. עם זאת, ישנן גם גרסאות אחרות על נפילת הברמכים.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]