פוליפילטיות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קבוצת בעלי דם חם היא קבוצה פוליפילטית, משום שהעופות והיונקים החברים בה פיתחו תכונה זאת בנפרד, והאב הקדמון המשותף שלהם אינו בעל דם חם.

בפילוגנטיקה, קבוצת אורגניזמים נקראת פּולִיפִֿילֶטִיתיוונית: פולי = הרבה, פילה = גזע), אם האב הקדמון המשותף המאוחר ביותר של כל חברי הקבוצה אינו כלול בקבוצה. מיני הקבוצה נכללים בה יחדיו בשל מאפיין הומופלסי, משותף כלומר מאפיין משותף שאינו נרכש מאב משותף.

קבוצות שבהן האב הקדמון המשותף של כל חברי הקבוצה כלול בקבוצה נקראות פרפילטיות. קבוצות שבהן כל הצאצאים של אב קדמון כלשהו, והאב עצמו, חברים בקבוצה, נקראות מונופילטיות או הולופילטיות.

בעבר הטקסונומיה כללה קבוצות פוליפילטיות כסיווג לגיטימי בהתבסס על תכונות מורפולוגיות. כיום, עם זאת, מקובל בטקסונומיה המודרנית להחשיב קבוצות פוליפילטיות כסיווג לא-תקין, שכן הן אינן מעידות על קרבה אבולוציונית. בקבוצות פוליפילטיות, התכונות הדומות שעל פיהן קובצו הפרטים התפתחו אבולוציונית בנפרד בכל קבוצה.

דוגמאות מוכרות של קבוצות פוליפילטיות הן: בעלי דם חם, הכוללים את העופות והיונקים; פוטוסינתטיים (יצורים המקיימים פוטוסינתזה) הכוללים מינים רבים ממספר ממלכות, ובעלי חוליות מעופפים הכוללים את רוב העופות יחד עם העטלפים. בכל אחת מהן אין אב קדמון משותף הנכלל בעצמו בקבוצה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פוליפילטיות בוויקישיתוף