פרדי גרין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרדי גרין
Freddie Green
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 31 במרץ 1911
צ'ארלסטון, קרוליינה הדרומית, ארצות הברית
פטירה 1 במרץ 1987 (בגיל 75)
לאס וגאס, נבדה, ארצות הברית
שם לידה פרדריק ויליאם גרין
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מוזיקאי, גיטריסט
סוגה ג'אז, סווינג
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה
שיתופי פעולה בולטים קאונט בייסי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרדריק ויליאם גריןאנגלית: Freddie Green; ‏ 31 במרץ 1911 - 1 במרץ 1987) היה גיטריסט ג'אז אמריקאי אשר ניגן בגיטרת קצב בתזמורת קאונט בייסי במשך קרוב ל-50 שנה.

ילדות והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרין נולד בצ'ארלסטון, קרוליינה הדרומית ב-31 במרץ 1911. הוא נחשף למוזיקה מגיל צעיר, ולמד לנגן בבנג'ו לפני שבחר בגיטרה בתחילת גיל העשרה. חבר של אביו, ששמו סם ווקר, לימד את פרדי הצעיר לקרוא מוזיקה ועודד אותו להתמיד בנגינה בגיטרה. ווקר כפי הנראה העניק לפרדי את ההזדמנות להופעתו הראשונה, נגינה עם להקה מקומית שאותה ווקר ניהל. חבר אחר בלהקה היה ויליאם "קט" אנדרסון, שלימים הפך לחצוצרן בעל מוניטין שניגן לצד מוזיקאי ג'אז בולטים כגון דיוק אלינגטון.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמוך לזמן זה הוריו של גרין נפטרו, והוא עבר לניו יורק לגור עם דודתו ולהמשיך בלימודיו. המעבר פתח עבורו עולם מוזיקלי חדש. עוד כשהיה בן עשרה, הוא התחיל לנגן תמורת תשלום במועדונים בעיר, והחל לצבור מוניטין. באחת מהופעותיו אלה הבחין בו מגלה הכישרונות ג'ון האמונד, אשר זיהה את הפוטנציאל שטמון בגרין והציג אותו בפני קאונט בייסי.

ב-1937, בייסי וחברי ההרכב שלו ביקרו באחת מהופעותיו של גרין. בייסי אהב את ששמע, הציע לגרין להצטרף להרכב שלו, וגרין נענה בחיוב להצעה. למעט הפוגה קצרה אחת, גרין נשאר כציר חשוב בתזמורתו של בייסי למשך חמישים השנים הבאות.

"אף פעם לא צריך לשמוע את הגיטרה בעצמה. היא צריכה להיות חלק מהתופים כך שתישמע כאילו שהמתופף מנגן אקורדים – כאילו תוף הסנר הוא בלה מז'ור או ההיי-הט ברה מינור."

פרדי גרין

לאורך הקריירה שלו, גרין ניגן גיטרת קצב, כשהוא מלווה מוזיקאים אחרים, ורק לעיתים נדירות ניגן קטעי סולו. "חוש התזמון המשובח שלו .. ותחושת ההרמוניה השופעת ... עזרו לו לבסס את תפקיד גיטרת הקצב כחלק חשוב של כל חטיבת קצב". גרין החליף בנגינתו אקורדים בתכיפות, לעיתים קרובות בכל פעמה במקום בכל תיבה. באיצבוע האקורדים הוא לעיתים קרובות כיסה ארבעה מיתרים באצבעות ידו השמאלית, כאשר הוא לוחץ רק בחלק מהאצבעות על המיתרים כך שיפיקו צליל, ואצבעותיו האחרות מעמעמות את צלילי יתר המיתרים.

גרין חיבר את הלהיט Corner Pocket של הארי ג'יימס.

גרין נפטר מהתקף לב בלאס וגאס, נבדה, בגיל 75.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]