צב קשותי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצב קשותי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: צבים
תת־סדרה: צבים חבויי-צוואר
משפחה: צבים יבשתיים
סוג: צב קשותי
מין: צב קשותי
שם מדעי
Chersina angulata
שווייגר, 1812
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צב קשותי (שם מדעי: Chersina angulata) הוא מין של צב יבשתי גדול החי בשיחים ואזורים חמים בדרום אפריקה. הוא המין יחיד בסוגו.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו צב קטן בגודלו עד 28 ס"מ והוא בעל שריון קמור מעט וצבעו צהוב מלמטה ומלמעלה שחור עם לוחיות צהובות מרובעות. מצידי הראש שני זיזי שריון גדולים היוצרים לו מחסה והבטן מוארכת וצמודה לקרקע. העור חום חום כהה ואף אדמדם לעיתים. כמו להרבה מיני צבים, הצוואר בעל עורף נוקשה ולזכרים ישנם זיזים מצידי הראש העוזרים להם להילחם על נקבות.

הצבים הזכרים גדולים בהרבה מהנקבות ובעלי צורת שריון מוארת יותר. הנקבות קטנות יותר ושריונן יותר קעור כלפי מעלה ויוצר צורת חצי כדור וכן אין להן זיזים.

הם חיים רק בדרום אפריקה בסביבות ערבות ועשבים ועצים ים-תיכוניים שונים, כמו באזור הקארו הדרום אפריקני, אך יכולים לחיות גם באזורים קשים יותר ומגיעים עד לשפת הים של כף התקווה הטובה. הצבים צמחוניים כמעט לגמרי ויכולים להתקיים גם מצמחייה קשה כולל קקטוסים וצמחים רעילים יחסית. הם פעילים יותר בשעות בין הערביים.

הם עצמם משמשים טרף לנמיות, אריות, נמרים, צבועים, עופות טרף, תנים, גיריות, ובבונים, כשרובם מעדיפים לצוד צבים צעירים או כאלה שרק בקעו. קטל גדול יותר נגרם משריפות יער המכלות שטחים גדולים, כיוון שקשה להם לברוח.

הם נפגעים גם מהאדם הצד אותם ופוגע בסביבתם. למרות שהמין לא נמצא בסכנה, מעריכים שהוא נפגע מעט בידי האדם וכן ממכוניות, וכן ממין העורב עורב צבוע, המתפשט על יד מגורי האדם והורג צבים צעירים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צב קשותי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צב קשותי באתר הרשימה האדומה של IUCN