קוטל השדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קוטל השדים
鬼滅の刃
סוגה שונן
יוצר קויוהארו גוטוגה

קוטל השדיםיפנית: 鬼滅の刃, ברומאג׳י: Kimetsu no Yaiba) היא סדרת מאנגה פופולרית שנכתבה ואויירה בידי קויוהארו גוטוגה (ביפנית: 吾峠 呼世晴, תעתיק: Koyoharu Gotouge) אשר רצה בין השנים 2016-2020 כשבשנת 2019 עובדה לסדרת אנימה אשר רצה מאותה שנה ועדיין ממשיכה, ומספרת את סיפורם של שני אחים, טאנג׳ירו ונזוקו קמאדו, אשר עלילתו מתחילה לאחר שמשפחתם נרצחה בידי מנהיג השדים מוזן קיבוטסוג׳י שאף הופך את נזוקו לשדה וכתוצאה מכך, השניים יוצאים למסע אשר במסגרתו טאנג׳ירו מצטרף לצבא קוטלי השדים במטרה לרפא את נזוקו ולהחזיר אותה להיות בת אנוש.

המאנגה צברה פופולריות רבה ביפן ומחוצה לה, כאשר במקביל פותחה עבורה סדרת אנימה אשר החלה את שידורה ב-6 באפריל 2019, כאשר העונה השנייה יצאה ב-5 בדצמבר 2021 וביניהם יצא הסרט "קוטל השדים: רכבת האינסוף" אשר יצא ב-16 באוקטובר 2020 ונחשב לשובר הקופות המוביל ביפן בכל הזמנים[1][2] ובמקביל שבר קופות בכל העולם. הסרט אף הגיע לישראל באמצעות רשת יס פלאנט וחברת ההפצה אודקס ב-22 ביולי 2021[3][4] ואף על פי שהסרט תוכנן להיות מוקרן למשך יום אחד, הכרטיסים אליו נמכרו תוך שלושה ימים[5] ובעקבות כך, רשת פלאנט החליטה להאריך את תקופת ההרצה שלו לחודש. הסרט קיבל גרסה טלוויזיונית בת שבעה פרקים אשר החלה ב-10 באוקטובר 2021 והסתיימה ב-28 בנובמבר 2021. ב-9 באפריל 2023 עד 18 ביוני יצאה העונה השלישית של הסדרה כשלפניה הפרק הראשון הוקרן בבתי הקולנוע ברחבי העולם לאחר הפרק האחרון של העונה הקודמת[6]. ב-12 במאי, 2024 תהא צפויה לעלות העונה הרביעית, כשבדומה לעונתה הקודמת, הפרק הראשון הוקרן בבתי הקולנוע בעולם (ויהיה צפוי להגיע לישראל ב-25 באפריל, 2024)[7].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת בתקופת הטאישו ביפן כאשר ברקע מתנהלת מלחמה בין שדים לבין ארגון הנקרא "חיל קוטלי שדים" במשך שנים רבות. השדים עצמם הם בני אדם לשעבר אשר צברו כוח בתמורה לאנושיותם ובעקבות כוח צברו כוחות על טבעיים ובשביל להרוג אותם, ניתן לעשות זאת באמצעות עריפת ראש על ידי חומרים כמו פלדה עשויה משמש, רעל העשוי מפרחי ויסטריה או חשיפה לשמש עצמה. חיל קוטלי השדים, לעומת זאת, הם בני אנוש בפני עצמם המשתמשים בסגנון לחימה הנקרא ״סגנון נשימה״ אשר באמצעותו חרבותיהם מקבלות כוח מיוחד המבוסס על מים, אש וכדומה.

עלילה מרכזית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מגוללת את סיפורו של טאנג׳ירו קמאדו, נער בן 16 אשר חי עם אימו ואחיו הצעירים בהרים, המתעסק במכירת פחם לכפר הסמוך בשל היותו המפרנס העיקרי של המשפחה מאז מות אביו. יום אחד הוא מגלה שכל משפחתו נהרגה בידי שד והשורדת היחידה הייתה אחותו בת ה-14 נזוקו, אשר הפכה לשדה בפני עצמה. נזוקו תחילה תוקפת את טאנג׳ירו, אך לאחר שהיא מגלה כי מדובר באחיה, היא חודלת מכך. כמה רגעים לאחר מכן מגיע גיו טוקומיה לשטח המאורע במטרה להרוג את נזוקו, אך טאנג׳ירו מונע ממנו זאת. כתוצאה מכך, גיו מעניק לנזוקו מחסום פה אשר נועד לכך שתוכל לפתח שליטה עצמית בשביל שלא תפגע בבני אנוש חפים מפשע ומזמין את טאנג׳ירו להתגייס לחיל קוטלי השדים ואף שולח אותו למאסטר שלו, סאקונג׳י אורוקודאקי, מה שגורם לשני האחים להתחיל את מסעם שמטרתו הוא לנצח את אדון השדים, מוזן קיבוטסוג׳י, ואף להשיב את נזוקו להיות בת אנוש.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קאסט הדמויות הראשיות מימין: טאנג׳ירו, נזוקו, זניטסו, אינסוקה

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • טאנג׳ירו קמאדו (ביפנית: 竈門 炭治郎 בתעתיק: Kamado Tanjiro) - הגיבור הראשי בסדרה. נער בן 16 המתגורר עם משפחתו בהרים ומתעסק במכירת פחם לכפר הסמוך, שכן הוא מהווה כמפרנס עיקרי במשפחתו לאחר מות אביו. לאחר שגילה כי משפחתו נרצחה בידי שד ואחותו נהפכה לשדה בפני עצמה, מחליט טאנג׳ירו לצאת למסע במטרה להשיבה לצורתה המקורית. מצטרף לחיל קוטלי השדים בכדי לממש מטרה זו. שיטות סגנון הנשימה שלו מבוססות על מים ובנוסף מסוגל להשתמש בסגנון 'ריקוד אל האש' של אביו (אבל לא מסוגל להחזיק בזה לאורך זמן) בחלק השני בעונה השנייה לומד לשלב בין נשימת המים לבין סגנון 'ריקוד אל האש', ובעונה השלישית כבר לומד לשלוט לחלוטין בסגנון 'אל האש' ואפילו מצליח לשלב אותו עם נשימת הברק של זניטסו מה שמקנה לו מהירות אדירה יחד עם העוצמה האדירה שיש בסגנון 'אל האש'.
  • נזוקו קמאדו (ביפנית: 竈門 禰豆子 בתעתיק: Kamado Nezuko) - אחותו הצעירה של טאנג׳ירו והגיבורה המשנית של הסדרה. נערה בת 14 אשר הופכת לשדה והיחידה שנותרה לטאנג׳ירו מכל משפחתו לאחר שאביהם מת טרם תחילת העלילה ואימם ושאר אחיהם נרצחו בידי שד. בכדי להימנע מלתקוף בני אנוש חפים מפשע ולמען שליטה עצמית, קיבלה נזוקו מחסום פה מטעם גיו טוקומיה אותו תוכל להסיר במקרה וטאנג׳ירו יהיה בצרה או כאשר הקללה תוסר. כוחותיה ועוצמתה של נזוקו יוצאי דופן בעוצמתן במיוחד לשדה שלא ניזונה מבשר אנושי (אלא רק משינה) הם מתאפיינים מהתכווצות (בכדי שתוכל להיכנס לארגז עץ אותו טאנג׳ירו נושא על גבו במהלך מסעו) וטכניקת הדם המתפוצץ אשר באמצעותו הדם אשר יוצא ממנה יכול לשרוף אנרגיה שדית ושדים ללא פגיעה בבני אנוש, בעונה השנייה הגיעה לעוצמת כוח המשתווה לשל שד ירח עליון ובסוף עונה 3 היא מפתחת חסינות לאור השמש מה שגורם למוזן לרצות לחטוף אותה כדי להבין איך היא נהפכה לשדה חסינה לאור השמש.
  • זניטסו אגאטסומה (ביפנית: 我妻 善逸 בתעתיק: Agatsuma Zunitsu) - נער אשר הוכרח להצטרף לחיל קוטלי השדים במטרה לשלם את חובותיו. אומן על ידי האשירה הרעם הקודם. זניטסו ידוע כנער מאוד פחדן וחסר ביטחון, אך מסוגל להילחם בצורה מרשימה ביותר כשהוא במצב של אי הכרה או רדום ופועל על ידי התת-מודע שלו. מצטרף למסעו של טאנג׳ירו ואף מפתח חיבה כלפי נזוקו. שיטות סגנון הנשימה שלו מבוססות על חשמל ואף על פי שהצליח ללמוד רק שיטת נשימה אחת, שנחשבת לראשונית אבל מורו לימד אותו להביא את שיטת הנשימה הזאת לידי שלמות, זניטסו מפתח בהמשך שיטת נשימה מתקדמת משלו הנותנת לו עוצמה ומהירות אדירה (147,000,000 קילומטרים לשנייה).
  • אינוסקה האשיבירה (ביפנית: 嘴平 伊之助, בתעתיק: Hashibira Inosuke) - נער אשר חובש רוב הזמן ראש של חזיר בר לראשו. אינוסקה גדל עם אימו, קוטוהא האשיבירה למשך זמן קצר, אך זו נרצחה בידי דומה. לאחר מותה, גדל אינוסקה עם חזירי בר ועם זאת, למד לקרוא ולכתוב אף על פי שאימץ את התנהגותם של החזירים, מה שמקנה לו אופי חמום מוח והתנהגות אלימה בהתאם. ראש החזיר אותו הוא חובש לראשו הוא מחווה לזכרה של אימו המאמצת. תחילה אינוסקה רואה בטאנג׳ירו אויב, אך בהמשך הם מתחברים ולא מעט פעמים הוא מתבלבל בשמו - בדיחה ידועה שרצה במהלך הסדרה. שיטות סגנון הנשימה שלו מבוססות על חייתיות. בעל אינסטינקטים חייתיים שהרשימו אפילו שד ירח.
  • קאנאו טסויורי (ביפנית: 栗花落 カナヲ, בתעתיק: Tsuyuri Kanao) - נערה שהצטרפה לחיל קוטלי השדים באותו הזמן שטאנג׳ירו, זניטסו וגנייה התקבלו. אחותן הצעירה והמאומצת של שינובו וקאנאה קוצ׳ו. בילדותה גדלה קאנאו תחת בעלי משק בית אלימים ועניים שאף מכרו אותה כשפחה ועל הדרך לימדו אותה לנטרל את רגשותיה. חמלתה של קאנאה היא זו שהצילה אותה ולמרות התנגדותה הראשונית של שינובו לכך, הפכה לאחותן המאומצת. הודות לקאנאה, קיבלה קאנאו מטבע אשר בעזרתו היא תוכל להחליט על צעדים מסוימים, שכן שיקול הדעת שלה נתון בהטלות אלו. בהמשך מפתחת רגשות רומנטיים כלפי טאנג׳ירו. שיטות סגנון הנשימה שלה מבוססות על פרחים.
  • גנייה שינאזוגאווה (ביפנית: 不死川 玄弥, בתעתיק: Shinazugawa Genya) - אחיו הצעיר של סאנמי שינאזוגאווה, האשירה רוח הנוכחי. בניגוד לשאר חברי חיל קוטלי השדים גנייה אינו משתמש בחרב ושיטות נשימה (מאחר שאינו מסוגל לכך), אלא אוכל איברים משדים בכדי לקבל את כוחותיהם. כוחו מבוסס על העוצמה וכמות השדים שהוא אוכל, כולל חולשותיהם. כמו כן, גנייה נושא עליו אקדח במקום חרב, ממנו הוא יורה כדורים העשויים מאותה פלדה שהחרבות של חיל קוטלי השדים עשויות.

האשירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גיו טומיוקה (ביפנית: 冨岡 義勇, בתעתיק: Tomioka Giyū) - האשירה מים הנוכחי והחבר הראשון בדרגת האשירה אשר טאנג׳ירו מכיר. תחילה מנסה להרוג את נזוקו בשל היותה שדה, אך לאחר שטאנג׳ירו מונע ממנו לעשות זאת תוך שהוא מסביר לו שהיא בת המשפחה היחידה שנותרה לו, נסוג גיו מצעד זה ובמקום זאת מעניק לה מחסום פה ובמקביל שולח את טאנג׳ירו להתאמן אצל המאסטר שלו לשעבר. הוא אינו מחשיב עצמו כהאשירה אמיתי ואף חושב כי הכבוד הזה היה אמור להגיע לחברו סביטו, אשר נרצח עוד בזמן האימונים וזאת אף על פי שפיתח לעצמו טכניקה ייחודית בסגנון נשימת המים.
  • שינובו קוצ׳ו (ביפנית: 胡蝶 しのぶ בתעתיק: Kochō Shinobu) - האשירה חרק הנוכחית. אחותה הצעירה של קאנאה קוצ׳ו ואחותה המאמצת הגדולה של קאנאו טסויורי. תחילה התנגדה להחלטת אחותה לאמץ את קאנאו והייתה בעלת אישיות מרדנית, אך לאחר מותה של קאנאה בידי דומה, אישיותה משתנה בהתאם והיא נהפכת לעדינה, רגועה וחייכנית אף על פי שפיתחה טינה כלפי שדים בעקבות מקרה זה (מלבד לנזוקו, בה היא מביעה עניין למטרת מחקר). פיתחה רעל העשוי מפרחי ויסטריה אשר באמצעותו היא הורגת את השדים (מכיוון שאיננה מסוגלת לערוף את ראשם של השדים). פירוש שם משפחתה ביפנית 胡蝶 (Kochō) הוא פרפר.
  • קיוג׳ירו רנגוקו- (ביפנית: 煉獄 杏寿郎 בתעתיק: Rengoku Kyōjurō) - האשירה של הלהבה אשר ירש זאת מאביו שינג׳ורו, אשר נחשב להאשירה להבה אגדי. אדם אקסצנטרי, אך בעל לב טהור ויכולת להגן על החלש, שכן הוא ידוע בכבודו הרב. קיוג׳ורו מהווה דמות מרכזית בעלילת הסרט המבוסס על ארק רכבת האינסוף, אשר במהלכו הוא נשלח לחקור את תעלומת רכבת האינסוף אשר בה נעלמו נוסעים רבים ובעקבות כך לא ירדו ממנה מעולם. סייע לטאנג׳ירו להילחם באנמו, השד שהיה אחראי להיעלמותם של האנשים על הרכבת אך נפצע קשות בקרב מול אקאזה ובעקבות כך, מת מפצעיו. טרם מותו, ביקש מטאנג׳ירו לשלוח לאביו את מילותיו האחרונות ומבקש ממנו שילך אליו בכדי להתאמן אצלו על שיטת סגנון נשימת אש, אותה שיטה שהשתמש בה בעצמו.
  • מיטסורי קאנרוג'י- האשירה של האהבה, תמיד עליזה ומלאת אהבה כלפי כל אחד ובעלת שיער צבעוני שאסוף בשלוש צמות. בניגוד להאשירות אחרות היא לא יתומה ולא איבדה אף אחד ממשפתה, מגיל צעיר היה לה תאבון גדול ועוצמתה אף נחשבה לגבוהה בהשוואה למתאבקי סומו. בגיל 17 הייתה פגישת האירוסין הראשונה שלה, אך רק ממבט חטוף אירוסה סירב בטענה לצבע השיער המוזר שלה. מאז, לרגע לרגע מיזורי החליטה להתביש במי שהיא ואפילו צבעה את שערה לשחור, הסתירה את תאבונה ואת חוזקה במטרה למצוא אהבת אמת. בפגישת האירוסין השנייה שלה לבסוף היא זו שסירבה כי לא רצתה להסתיר את זהותה האמיתית ממנו. במטרה זו, למצוא אהבת אמת הצרפה לקוטלי השדים וקודמה לאשירה, ובאמת מצאה שם את אובנאי . במהלך העונה השלישית סייעה לטאנג׳ירו וגנייה במשימתם בכפר הנפחים לצד מואיצ׳ירו.
  • טוקיטו מואיצ'ירו - ההאשירה של הערפל, אדם שמוצג לנו בתחילה כאדם חסר רגשות, ומתברר בהמשך שהוא שכח את העבר שלו עד שמתגלה שאיבד את אימו כתוצאה ממחלה ואת אביו שהלך לחפש עשב מרפא והחליק מצוק באותו יום, והוא נשאר עם אחיו התאום עד שהוא נרצח על ידי שד שנה מאוחר יותר, והשד נהרג על ידי מואיצ'ירו בהתקף זעם. הוא נחשב כאחד הצאצאים של שושלת השמש בעקבות אביו, מה שיכול להעיד על קרבה משפחתית אפשרית לטאנג'ירו ואביו שגם הם משושלת השמש. במהלך העונה השלישית סייע לטאנג׳ירו וגנייה במהלך משימתם בכפר הנפחים לצד מיטסורי.
  • טנגן אוזוי - ההאשירה של הצליל, נינג'ה שאביו אימן אותו ואת 11 אחיו בצורה כל כך קשה עד שמתוך 12 אחים נשארו רק הוא ואח אחד שהפך לאדם חסר רגשות וטנגן נשבע שהוא לא יהפוך למישהו כמו אביו, נשוי לשלוש נשים שבאמצעותן הוא ניסה למצוא את שדת הירח השישית העליונה והביס אותה אך הובס על ידי אחיה השישי העליון, מה שגורם לו לפרוש מקרבות.

נבלים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קיבוטסוג'י מוזאן - מנהיג השדים. נחשב לשד החזק ביותר והעתיק ביותר. נהפך לשד באמצעות שיקוי שרקח עבורו רופא בתקופת הייאן. בסוף עונה 1 הראה יכולות שינוי צורה (יכול להפוך לאשה) ובסוף עונה 3 מראה את גדולת עוצמתו בכך שהוא משמיד קבוצת לוחמים במכה אחת.

שדי הירח[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קוקושיבו (ביפנית: -, בתעתיק: Kokushi-bu) - שד הירח העליון הראשון וכנראה השד החזק ביותר אחרי מוזן קיבוטסג'י בפתח העונה השלישית רואים קצת מהכוח שלו שהוא כורת את היד של אקאזה (של שד הירח השלישי העליון) לפני שמבחינים בו. מת בסוף מנגה 20
  • דומה (ביפנית: ドゥーマ, בתעתיק: Do~ūma) - שד הירח העליון השני העליון, הוא השד שהפך את גיוטארו (שד הירח השישי), לשד. ידוע בתור זה שהרג את אימו של אינוסקה, האשיבירה קוטוהא ואת קאנאה קוצ׳ו (ההאשירה שקדמה לשינובו ואף נחשבת לאחותה הגדולה). מת בסוף מנגה 19
  • אקאזה (ביפנית: 赤座, בתעתיק: Akaza) - שד הירח השלישי העליון, והראשון מבין שדי הירח העליון שהופיע בסדרה כשניסה להרוג את טנג'ירו המשותק אחרי שאנמו, השד שהיה אחראי לתקרית רכבת האינסוף נהרג, מה שהוביל להריגתו של רנגוקו קיוג'ירו לאחר מכן. מת באמצע מנגה 18
  • האנטנגו (ביפנית: 半天狗, בתעתיק: Hantengu) - שד הירח הרביעי עליון, הופיע בסדרה בפרק הראשון של ארק כפר נפחי החרבות. הדמות הרגילה שלו היא דמות יבבנית שלא מסוגלת להילחם. אבל כשחותכים לו את הראש הוא מתפצל לשני שדים שונים עד ארבעה שדים עם הרגשות: כעס, הנאה, עצב, והתרגשות בנוסף לשד הראשי שנהפך לקטן יותר מעכבר ומסתתר, כי אם יערפו לו את הראש הוא ימות. לכל אחד מהאישיות יש נשק משלו: לכעס - מטה שיוצר ברקים, להנאה - מניפת עלה שיוצרת רוח, לעצב - חנית, להתרגשות - כנפיים לתעופה ויכולת לירות גלי קול מהפה. אבל אם השד הראשי בסכנה, שד הכעס שואב את שלושת שדי הרגשות האחרים ומשנה צורה לשד שהרגש שלו הוא שנאה, שהכוח שלו הוא להצמיח דרקוני ענק מעץ שיש להם את הכוח של כל שדי הרגשות. מת בסוף עונה 3.
  • גיוקו (ביפנית: 玉壺, בתעתיק: Gyokko) - השד החמישי העליון. יכול להתנייד באמצעות כדים. מת בסוף עונה 3
  • גיוטארו ודאקי - הם שדי הירח השישי העליון, גיוטארו נושא את התואר יחד עם אחותו דאקי, שבשונה מאחיה היא אינה ברמה של ירח עליון. הנשק של גיוטארו הוא להבים מעוקלים נוטפי דם רעילים ביותר לבני אדם, ודאקי נלחמת עם צעיפים שקשה מאוד לחתוך. מתו בסוף עונה 2 על ידי טנג'ירו, טנגן, זניטסו ואינוסקה
  • נקימה- נקימה הייתה השולטת בטירת האינסוף של מוזן והיא הפכה לירח העליון הרביעי אחרי שהאנטנגו מת. היכולות של נקימה הם ליצור כל מיני עיניים חלקם יכולות להרוג וחלקן יכולות לרגל וחלק מהם יכולות סתם להציק.

אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יוראיצ'י טסוגיקוני - אחד ממייסדי חייל קוטלי השדים ונחשב לקוטל השדים החזק ביותר. מייסד טכניקת "ריקוד אל האש" ומייסד משפחת קמאדו (שצאצאיו הם טאנג'ירו ונזוקו) ונחשב לאדם היחיד שהביס בקרב אחד על אחד את מוזאן קיבוטסוג'י, נהרג בזקנתו על ידי אחיו קוקושיבו - שד הירח הראשון העליון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קוטל השדים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nancy Tartaglione, Nancy Tartaglione, ‘Godzilla Vs Kong’ Thrashes Past $400M Global; ‘Demon Slayer’ Reaches New WW Milestone – International Box Office, Deadline, ‏2021-04-27 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Daryl Harding, [Updated Demon Slayer: Mugen Train Topples Spirited Away to Become the Highest-Grossing Anime Film Worldwide], Crunchyroll (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ דימון סלייר | הזמנת כרטיסים ל, נבדק ב-2022-01-09
  4. ^ חובבי אנימה אתם מוכנים לזה?! המכירה... - יס פלאנט yes Planet, נבדק ב-2022-01-09
  5. ^ N12 - הסרט "דמון סלייר" ששובר שיאי מכירות, באתר N12, ‏2021-07-20
  6. ^ Demon Slayer: Swordsmith Village Arc's 1st Episode Screens in N. American Theaters on March 3, Anime News Network, ‏2024-04-19 (באנגלית)
  7. ^ Anthony D'Alessandro, ‘Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – To The Hashira Training’ From Crunchyroll Joins Winter 2024 Theatrical Schedule, Deadline, ‏2023-12-22 (באנגלית אמריקאית)