אבי כץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבי כץ
לידה 22 באוגוסט 1962 (בן 61)
בני ברק, ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
פעילות בולטת ממקימי רשת בתי הקפה קופיקס
ידוע בשל המיזמים "קופיקס" ו"הגשמה" שהקים
צאצאים חגית שינובר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אבנר (אבי) כץ (נולד ב-22 באוגוסט 1962) הוא איש עסקים ישראלי, אשר התפרסם בעיקר בשל פיתוח מיזמי קמעונאות מוזלים במיוחד.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כץ נולד בבני ברק למשה ודבורה כץ, ובגיל 7 התייתם מאביו. הוא למד בתלמוד תורה עד כיתה ח' ובישיבה פנימייתית בכרמל מכיתה ט' עד י"א. במקום כיתה י"ב התגייס לחיל השריון במסגרת ישיבת ההסדר בימית.

בגיל 25 הקים חברה לסחר בעודפים בישראל ומחוצה לה. בשנת 1993 הקים, יחד עם אחיו שמואל כץ ושותפם רונן לוי, את רשת כפר השעשועים, ש-50% ממניותיה נמכרו לאחר מספר שנים לקואופ הריבוע הכחול. בשנת 1995 הביא לישראל את רשת הכל בדולר. ב-1998 הקים את רשת חנויות בגדי הילדים והתינוקות פיפו, שהתמזגה לבסוף עם חברת דוקטור בייבי למוצרי תינוקות. בשנת 2000 הקים יחד עם יצחק לאופר את רשת כלי הבית ששת, שהתמזגה בשנת 2006 יחד עם נעמן פורצלן וורדינון לחברת בי קמעונאות. החברה נמכרה בשלבים עד 2010 לקו-אופ הריבוע הכחול. בשנת 2009 הקים את חברת ההשקעות הקבוצתית קרן הגשמה, שהיקף נכסיה כיום נאמד בכ-8 מיליארד שקלים[דרוש מקור]. ביוני 2020 הודיעו אבי כץ ובתו חגית שינובר על הקמת רשת תכשיטים תחת השם "אקס לאב דיאמונדס" (X Lab Diamonds) אשר עוסקת במכירת יהלומים מלאכותיים ופרוסה בשלושה ברחבי הארץ[1]. בשנת 2021 הכריז אבי כץ יחד עם רמי לוי על השקת רשת מיני־סופרים ללא קופות, המותג יקרא Q[2].

קופיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קופיקס

בשנת 2013 פרץ כץ לתודעה הציבורית כשהקים, יחד עם בני פרקש, גיל אונגר, חגית שינובר (בִתו) וחנן שמש, את רשת בתי הקפה קופיקס. הרשת מציגה מחירון אחיד וקבוע, העומד כיום על 5 שקלים לכלל המוצרים הנמכרים בסניפיה (למעט מוצרי פרימיום הנמכרים במחיר מעט גבוה יותר). הרשת הגיעה בספטמבר 2016 ל-127 סניפים ברחבי הארץ. במרץ 2014 נפתח הסניף הראשון של תת-הרשת "קופיקס בר", שבה נמכרים גם יינות ומשקאות אלכוהוליים במחיר אחיד של 5 שקלים.

כניסתה של הרשת לענף הקפה עוררה סערה שגרמה להורדת מחירים משמעותית ברשתות מתחרות. בשנת 2015 הקים כץ את רשת הסופרמרקטים סופר קופיקס, המוכרת כ-700 מוצרים, חלקם במחיר אחיד של 5 שקלים וחלקם במחירים גבוהים יותר. הרשת משתמשת בסניפים ששטחם קטן יותר בהשוואה למרכולים האחרים. דבר זה נעשה כדי להקטין את העלויות שלה ולאפשר לה מבחר גדול יותר של חנויות אפשריות, לצד התפיסה שהצרכן שאליו היא פונה לא מחפש אריזות גדולות ואינו צריך מבחר גדול מאוד של מוצרים דומים. ב-19 בפברואר 2017 כץ הכניס לתוקף עלייה במחירי הרשת ב-20% ל-6 שקלים למוצר במגוון הרשת. בדצמבר 2017, בעקבות ירידה במכירות הורידה הרשת את המחיר חזרה ל-5 שקלים, ובנוסף הוסיפה מוצרים חדשים בעלות גבוהה יותר[3].

באפריל 2018 רכש רמי לוי 20% ממניות החברה[4] ובחודש יולי הגדיל את החזקותיו ל-50.01% והפך לבעל השליטה ברשת[5]. במאי 2020 הגדיל לוי את אחזקותיו בקופיקס גלובל ל-42%. קופיקס גלובל המרכזת את הפעילות של הרשת ברוסיה[6] ולה כ-300 סניפים.

קרן הגשמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קרן הגשמה

חברת השקעות אשר הוקמה בשנת 2009 על ידי אבי כץ וחנן שמש ומציעה הזדמנויות השקעה בפרויקטים של נדל"ן, היי-טק ותחומי השקעות נוספים. נכון לחודש יולי 2016 התבצעו בחברה מעל ל-250 השקעות, כשבכל קבוצת השקעה יכולים להשתתף עד 35 משקיעים.

בשנת 2014 הקימה הגשמה את השלוחה הלונדונית תחת השם Cogress, ובשנת 2016 את השלוחה האמריקאית, אף היא תחת השם Cogrress.

בשנת 2019 הרשות לנירות ערך פתחה בחקירה כנגד הקרן בחשד על הטעיית משקיעים באי־פרסום מידע מהותי על היקלעותו של יזם בכמה פרויקטים שלה בארצות הברית לקשיים, זאת לאחר הגשת תביעה בבית המשפט המחוזי בת"א של עשרות ממשקיעי הקרן בסך של 8.7 מיליון ש"ח. החקירה הסתיימה בהסדר אכיפה מנהלי, ללא אישום פלילי[7].

עוד באותה השנה, הקרן נמכרה למשקיעים אחרים, אליהו קנפלר מוטי פלד ויוג'ין מנדלוביץ איש עסקים חרדי־אמריקאי. לפי ההסכם 50.1% מהחברה נמכרה תמורת 45 מיליון ש"ח, המשקפים להגשמה שווי של 90 מיליון שקל, המהווים ירידה של 72% לעומת הערכת שווי לקרן שביצעה חברת הערכת השווי פרומתאוס בשנת 2015.

בשנת 2021, 83 משקיעים בפרויקט בנייה של קרן הגשמה בלונדון הגישו נגדה תביעה של 19.5 מיליון שקל, בטענה שהקרן ושומרי הסף שלה התרשלו בפיקוח והטעו אותם בשלב תשקיף ההשקעה ובדיווחי ההמשך, מה שהביא לירידת כל השקעתם לטמיון[8].

הקואליציה לשבת שוויון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיזם שהוקם על ידי כץ, יהודה לניאדו - מנכ"ל רשת "אושר עד", וצביקה אורן - נשיא התאחדות התעשיינים ובעלי עסקים מכל הארץ, שמטרתו היא ביטול פעילות מסחרית ביום שבת בלי לפגוע בעסקים שפעילותם משתייכת לתרבות ולפנאי כגון בתי קפה. כץ פועל למען החלת חוק שעות עבודה ומנוחה ושמירת השבת במרחב הציבורי בישראל מתחילת קריירת העסקים שלו.

חיים פרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כץ גרוש[9], אב לשישה ילדים, ונמצא בזוגיות עם נטעלי אייזנברג[10]. בתו חגית שינובר שימשה כמנהלת הרכש של חברת קופיקס, וכיום שותפה ומנכ"לית ברשת התכשיטים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אבי כץ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]