אלומינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלומינה
Alumina
שם סיסטמטי Aluminium oxide
שמות נוספים קורונדום
כתיב כימי Al₂O₃ עריכת הנתון בוויקינתונים
מסה מולרית 101.96 גרם/מול
מראה מוצק גבישי לבן
מספר CAS 1344-28-1
צפיפות 3.97 גרם/סמ"ק
מצב צבירה מוצק
מסיסות לא מסיס
ממסים בסיסים וחומצות חזקים
טמפרטורת היתוך 2,054 °C
2327.15 K
טמפרטורת רתיחה 2,980 °C
3253.15 K
אנתלפיית התהוות סטנדרטית −1,675.7 קילוג'ול למול
LD50 3,600±1 מיליגרם לקילוגרם
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלומינה הוא השם המקובל לתחמוצת האלומיניום (Al2O3). אלומינה היא תחמוצת יציבה וקשה, והיא בעלת מבנים גבישיים רבים. מינרלים נפוצים המבוססים על אלומינה כוללים בין השאר את הספיר, האודם ואת הקורונדום. קורונדום, המכונה גם α-Al2O3, היא הפאזה היציבה תרמודינמית של אלומינה, והיא גם הנפוצה ביותר. האלומינה היא מקור חשוב לייצור אלומיניום מתכתי.

גביש אלומינה (קורונדום)

אלומינה בטבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורונדום הוא הצורה הנפוצה ביותר של אלומינה גבישית בטבע. האודם והספיר הן צורות של קורונדום אשר מקבלות את צבען בזכות ריכוזים מזעריים של אטומים זרים. הצבע האדום של האודם מתקבל בזכות נוכחות של כמות קטנה של כרום, והספירים מקבלים צבעים שונים כתלות בנוכחות אטומים זרים, למשל ברזל וטיטניום.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלומינה היא מבודד חשמלי, אולם היא בעלת מוליכות תרמית גבוהה יחסית לחומר קרמי. האלומינה אינה מסיסה במים. הקושיות הגבוהה של אלומינה גבישית הופכת אותה למתאימה ליישומים של ליטוש וטחינה, וכמרכיב בכלי חיתוך.

אלומינה בצורה של אבקה.

אלומינה דקיקה (בעובי של ננומטרים בודדים) מצפה את פני השטח של אלומיניום מתכתי, והיא זו שמעניקה לו עמידות גבוהה לתנאי הסביבה ולקורוזיה, ולכן היא מכונה שכבת פסיבציה. שכבה זו, הנוצרת במהירות בכל פעם שפני השטח נחשפים או נשרטים, מגנה על המתכת מפני חמצון נוסף.

מינרל קורונדום שנמצא בברזיל

מבנה גבישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצורה הנפוצה ביותר של אלומינה היא פאזה α, המכונה על שם המינרל קורונדום. במבנה זה יוני האלומיניום נמצאים באוקטהדרון ומסביבם יוני החמצן יוצרים מבנה הקסגונלי חסר. קורונדום הוא בעל סריג Bravais טריגונלי של R-3c. תא היחידה הפרימיטיבי כולל ארבעה אטומי אלומיניום ושישה חמצניים.

מלבד הפאזה α היציבה תרמודינמית, לאלומינה צורות גבישיות מטא-סטביליות נוספות, ביניהן הפאזות הקוביות: γ ו- η, הפאזה המונוקלינית: θ, הפאזה האורתורומבית: κ, הפאזה ההקסגונלית: χ והפאזה δ שיכולה להיות אורתורומבית או טטרגונלית.[1][2]

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • השימוש העיקרי והחשוב ביותר של אלומינה הוא כחומר הגלם להפקת אלומיניום מתכתי.
  • בשל הקושי הרב של החומר וחוזקו הוא משמש כחומר שחיקה לליטוש והחלקה. חלק מניירות הלטש מכילים אלומינה. אלומינה משמשת לעיתים כתחליף זול ליהלום מלאכותי בליטוש.
  • פתיתי אלומינה משמשים כפיגמנט וכבסיס לצבעים שונים.
  • אלומינה היא מבודד חשמלי מצוין ולכן היא משמשת כמבודד ברכיבי מתח וזרם גבוהים.
  • טמפרטורת ההיתוך הגבוהה והעמידות לחימצון הופכת אותו מתאים כחומר בידוד לתנורים בטמפרטורה גבוהה.
  • באלקטרוניקה אלומינה יכולה לשמש כמצע למעגלים וכמבודד ברכיבים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלומינה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ I. Levin and D. Brandon (1998). "Metastable Alumina Polymorphs: Crystal Structures and Transition Sequnces". Journal of the American Ceramic Society. 81 (8): 1995–2012. doi:10.1111/j.1151-2916.1998.tb02581.x.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: שימוש בפרמטר authors (link)
  2. ^ Paglia, G. (2004). "Determination of the Structure of γ-Alumina using Empirical and First Principles Calculations Combined with Supporting Experiments" (free download). Curtin University of Technology, Perth. נבדק ב-2009-05-05.