אנדרטת מלחמת וייטנאם

אנדרטת מלחמת וייטנאם
Vietnam Veterans Memorial
מידע כללי
סוג אתר הנצחה לאומי של ארצות הברית, אנדרטת מלחמה, Passport to Your National Parks cancellation location עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת גני החוקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום וושינגטון די. סי. עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על ההקמה
תקופת הבנייה ? – 13 בנובמבר 1982
תאריך פתיחה רשמי 13 בנובמבר 1982 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 38°53′28″N 77°02′52″W / 38.891111111111°N 77.047777777778°W / 38.891111111111; -77.047777777778
www.nps.gov/vive/index.htm
(למפת וושינגטון די. סי. רגילה)
 
אנדרטת מלחמת וייטנאם
אנדרטת מלחמת וייטנאם
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קיר הזיכרון ואנדרטת וושינגטון ניצבת ממול
תצלום אוויר של אנדרטת וייטנאם

אנדרטת הלוחמים במלחמת וייטנאםאנגלית: Vietnam Veterans Memorial) היא אתר הנצחה הממוקם במול בעיר וושינגטון בארצות הברית, לזכרם של חיילי ארצות הברית שנלחמו ונפלו במלחמת וייטנאם. האנדרטה הוקמה בשנת 1982 באזור של המול שנקרא גני החוקה, צפונית לאנדרטת לינקולן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1979 הקימה קבוצה של יוצאי מלחמת וייטנאם את קרן הזיכרון ללוחמי מלחמת וייטנאם (Vietnam Veterans Memorial Fund) שמטרתה להקים אתר הנצחה לנופלי המלחמה, תוך התאמה לאתרי ההנצחה האחרים הקיימים בוושינגטון.

ב-1 ביולי 1980 הורה קונגרס ארצות הברית על בחירת אתר בגן החוקה, בסמוך לאנדרטת לינקולן, בו תוקם האנדרטה לחללי וייטנאם.

באוקטובר 1980 הוכרז על תחרות אדריכלית להקמת האנדרטה. לוועדה מטעם הקרן הוצעו 1,421 הצעות שונות. בתחרות זכה, פה אחד, קיר הזיכרון שתוכנן על ידי מאיה יינג לין, סטודנטית לארכיטקטורה בת 21 מאוניברסיטת ייל, וב-11 במרץ 1982 אושרו תוכניות הבנייה של האנדרטה, שכונתה אז "החומה".

ב-26 במרץ 1982 החלו עבודות הבנייה, ואלה הסתיימו באוקטובר 1982.האנדרטה נחנכה ב-13 בנובמבר 1982. ב-11 בנובמבר 1984 נערך טקס בו קיבל נשיא ארצות הברית רונלד רייגן במתנה את האנדרטה מהקרן שהקימה אותה עבור האומה האמריקאית, והאחריות לשמור על האנדרטה הועבר לרשות הפארקים הלאומיים של ארצות הברית.

האנדרטה הדגישה את המחיר של המלחמה ונעדרה מרכיבים הרואיים שמאפיינים את רוב אנדרטאות המלחמה. באנדרטה לא היו פסלי לוחמים, אלא רשימה שמית ארוכה של הנופלים. בשל הוויכוח שפרץ בין תומכים ומתנגדים שנשזרו בו נימות פוליטיות הוחלט על הוספת פסל שלושת החיילים ב-1984. האדריכלית לין שעיצבה את חומת הזיכרון הביעה את התנגדותה לתוספת לתכנון המקורי.

ב-28 באוקטובר 1992, הוחלט, במסגרת פרויקט ההנצחה, לפתוח תערוכה ציבורית במוזיאון הסמית'סוניאן בה יוצגו מוצגים הקשורים למלחמה וללוחמים בה. בשל הצלחת התצוגה הזמנית (בה ביקרו במשך שישה חודשים כ-100,000 מבקרים), הוחלט להפוך אותה לקבועה, וכיום בתערוכה כ-50,000 מוצגים.

בשנת 2007 בחרה אגודת האדריכלים האמריקנית באנדרטה במקום העשירי במשאל על יצירות האדריכלות המוערכות ביותר בארצות הברית.

מתחם האנדרטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתחם האנדרטה מכיל מספר מרכיבים:

  • חומת הזיכרון - החלק העיקרי והמפורסם ביותר באנדרטה. מכיל את שמות כל הנופלים במלחמה.
  • פסל שלושת החיילים - נוספה למתחם בשלב מאוחר יותר, בשל הוויכוח על התכנון המקורי.
  • אנדרטת הלוחמות בווייטנאם - אנדרטה נוספת שנבנתה בסמוך.
  • תערוכת קבע המוצגת במוזיאון הסמית'סוניאן הסמוך מציגה מוצגים רבים הקשורים ללוחמים במלחמת וייטנאם.

החומה מורכבת משתי חומות נפרדות שאורך כל אחת מהן 75 מטרים. החומות עשויות אבן גרניט שחורה ועליהם חקוקים 58,325 שמות של חללי המלחמה. לצד כל חומה עובר שביל ישר שבקצהו של כל אחד מהם נמצאת אנדרטה לאומית חשובה אחרת: אנדרטת וושינגטון ואנדרטת לינקולן. תכנון האנדרטה נועד להדגיש את הקשר שבין מלחמת העצמאות האמריקאית, מלחמת האזרחים האמריקנית ומלחמת וייטנאם. בהליכה לאורך השביל נראה המונומנט מרחוק ומשתקף בחומת הזיכרון המבריקה.

חומת הזיכרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

החומות שקועות אל תוך הקרקע וגובהן משתנה - מ-20 ס"מ בקצה, ועד שלושה מטרים במקום מפגש החומות. לאורך החומות ישנו מעבר המאפשר למבקרים לקרוא את השמות. על החומה, לפני השמות רשום:

לזכרם של הגברים והנשים של הכוחות המזוינים של ארצות הברית, אשר שירתו במלחמת וייטנאם. השמות של אלו שנתנו את חייהם והנעדרים רשומים בסדר בו נלקחו מאיתנו.

[1]

פסל שלושת החיילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסל שלושת החיילים, המהווה חלק מהאנדרטה, מתאר שלושה חיילים לבושים במדים שהיו נהוגים בתקופת מלחמת וייטנאם. הפסל תוכנן על ידי פרדריק הארט בשנת 1984. הארט השתתף בתחרות המקורית לתכנון האנדרטה וזכה במקום השלישי.

אנדרטת הלוחמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אנדרטת הלוחמות בווייטנאם

אנדרטת הלוחמות בווייטנאם מוקדשת לנשים שלחמו במלחמת וייטנאם - רובן בתפקיד של אחיות וצוות רפואי. האנדרטה ניצבת כ-100 מטרים מאנדרטת וייטנאם. היא תוכננה על ידי גלנה גודאקר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הטקסט המקורי:

    "IN HONOR OF THE MEN AND WOMEN OF THE ARMED FORCES OF THE UNITED STATES WHO SERVED IN THE VIETNAM WAR. THE NAMES OF THOSE WHO GAVE THEIR LIVES AND OF THOSE WHO REMAIN MISSING ARE INSCRIBED IN THE ORDER THEY WERE TAKEN FROM US."