בטי קופר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בטי קופר
Betty Cooper
בטי קופר
בטי קופר
הוצאה לאור ארצ'י קומיקס
הופעה ראשונה Pep Comics #22 (דצמבר 1941)
יוצרים ג'ון ל. גולדווטר
בוב מונטנה
גילום הדמות לורן הולי (1990)
לילי ריינהרט (2017-)
דיבוב רוזנרי רייס (1943-1953)[1]
ג'יין ווב (1968-1976)
טוני יין (המופע של ארצ'י, שירה)
ליסה קוריסטין (1987)
אמריקה יאנג (1999-2002)
מידע
מין נקבה
מקצוע מכונאי, זמר, שחקן בייסבול, מעודד, מורה בית ספר, צולל, סופר, תיכוניסט
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה האל קופר (אבא)
אליס קופר (אמא)
צ'ארלס קופר (אח)
פולי קופר (אחות)
חברים ארצ'י אנדרוז
ג'אגהד ג'ונס
ורוניקה לודג'
קווין קלר
ג'ייסון ושריל בלוסום
רג'י מנטל
סברינה ספלמן
ג'וזי מקוי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליזבת "בטי" קופראנגלית: Elizabeth "Betty" Cooper)[2] היא דמות בדיונית ואחת מהדמויות הראשיות שנוצרו עבור "ארצ'י קומיקס" על ידי ג'ון ל. גולדווטר והאמן בוב מונטנה, והופיעה לראשונה בחוברת "Pep Comics #22". דמותה של בטי מגולמת על ידי השחקנית לילי ריינהרט בסדרה "ריברדייל".

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותה של בטי קופר התבססה ונקראה על שם בטי טוקר ינקוביץ', מהגרת צ'כית שיצאה לזמן קצר עם היוצר-שותף של "ארצ'י קומיקס", בוב מונטנה, בשנת 1939, כשהייתה בת 18.[3] בטי נוצרה כדי לשמש עניין רומנטי עבור דמותו של ארצ'י אנדרוז, והיא מתוארת כנערה חכמה, מוכשרת, מתוקה, ויפהפייה בעלת שיער בלונדיני ועיניים כחולות.

בנוסף להופעתה בסיפורי "ארצ'י" רבים, בטי הייתה הכוכבת של שני ספרי קומיקס ארוכים שפורסמו על ידי ארצ'י קומיקס בין התקופות 1965–2012: הקומיקס "Betty and Me", שפרסם 200 חוברות מאוגוסט 1965 עד לאוגוסט 2012; והקומיקס "Betty", שפרסם 195 חוברות מספטמבר 1992 עד לינואר 2012. דמותה של בטי גם הופיעה בקומיקס "Betty's Diary", שפרסם 40 חוברות מאפריל 1986 עד לאפריל 1990.

נכון להיום, בטי מופיעה בקומיקס "Betty and Veronica Digest Magazine", שידוע גם בשם "B&V Friends Double Digest", שהושק בנובמבר 1980 ופרסם יותר מ-250 חוברות; וב-"Betty and Veronica Double Digest", שפרסם מעל ל-250 חוברות מאז יוני 1987.

בנוסף, בטי הופיעה יחד עם ורוניקה בקומיקס "Betty and Veronica", שרץ למשך 347 חוברות (ושמונה שנתונים) ממרץ 1950 עד לאפריל 1987. סדרה חדשה של "Betty and Veronica" רצה למשך 278 חוברות מיוני 1987 עד לסוף 2015. ועוד סדרה מוגבלת של "Betty and Veronica" יצאה לאור בשנת 2017.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטי קופר (או בטי רוזס; בגרסה הספרדית) היא הילדה השלישית והצעירה ביותר ובתם השנייה של האל ואליס קופר. אחיה הבכורים צ'ארלס ופולי קופר, עזבו את שניהם את ריברדייל, לניו-יורק ולסן פרנסיסקו (בהתאמה), אך שניהם עודנם מופיעים מדי פעם בפלאשבקים לילדותה של בטי, ושניהם מבקרים מדי פעם את משפחתם.

בתור הסטריאוטיפ של הנערה מהבית ממול, עולמה של בטי מתערער כשהיא נחשפת לאורח חייה הנוצץ והראוותני של חברתה העשירה, ורוניקה לודג'. אף על פי ששתיהן מתחרות בגלוי על ליבו ואהבתו של ארצ'י אנדרוז, בטי וורוניקה בכל זאת הפכו ונשארו החברות הטובות ביותר (באחד החוברות ורוניקה אומרת לארצ'י שהיא ובטי יריבות רק בעניינים החשובים, כמו בנים).

תחומי עניין ואישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך הופעותיה בקומיקס, בטי מתוארת כנערה חברותית מאוד, וכבת ואחות אוהבת, שאוהבת לעזור לחסרי הבית, לקרוא עבור קשישים ולהציל חיות וציפורים פצועים. תחביביה של בטי כוללים משחקי ספורט (בעיקר בייסבול), בישול, וטיפול בבעלי חיים (במיוחד בחתול המחמד שלה, קרמל). בטי היא גם בעלת חוש אקולוגי וסביבתי ולרוב היא מעודדת את חבריה לנקות אחרי עצמם. בנוסף, בטי אוהבת ילדים קטנים ולעיתים היא משמרטפת על ג'ליבין ג'ונס יחד עם אחיה הגדול וחברה הטוב, ג'אגהד, או על פעוטות אחרים בריברדייל. בטי היא מכונאית מיומנת שלעיתים קרובות מסייעת לארצ'י לתקן את מכוניתו המקולקלת, בטסי, והיא גם נהנית לעשות סקי, מרוצי מכוניות וצלילה חופשית.

בטי מתוארת כבעלת אינטליגנציה מעל הממוצע וכאחת התלמידים החכמים ביותר בתיכון ריברדייל, יחד עם דילטון דוילי. באחד מקווי העלילה, בטי זכתה בפרס ונשלחה להתחרות בניו יורק, שם זכתה בפרסים אקדמיים רבים. בשלב מסוים, היא קיבלה תפיסה על חושית כאשר אנציקלופדיה נפלה בטעות על ראשה, ויכולת זו הרסה את עתידה; ארצ'י הזמין את ורוניקה לדייט, אך בטי כבר ידעה שארצ'י יזרוק את ורוניקה לאחר מכן עבורה. בשלב מסוים בעלילה, התפיסה העל חושית שלה נעלמה כאשר רג'י פגע בה בטעות עם כדור; ובהכרת-תודה, היא נתנה לו נשיקת תודה.

כישרונותיה והישגיה הרבים של בטי הם מושא קנאתה של ורוניקה, שמנסה לחבל בה, לגנוב את תהילתה ולגרום לה להיראות רע.

מערכות יחסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברתה הטוב ביותר של בטי היא ורוניקה לודג', אף על פי ששתיהן מעורבות לעיתים קרובות במשולש אהבה על ליבו של ארצ'י. השתיים אף ציינו בחוברת מסוימת כי ידידותם של ג'אגהד וארצ'י אינה יכולה להשוות את לידידותן. בקווי עלילה רבים, בטי וורוניקה משלבות פעולה או עוזרות זו לזו למרות קנאתה ומרירותה של ורוניקה כלפיה. חבריה האחרים של בטי כוללים את את'ל מאגס, מידג' קלאמפ וננסי וודס, שכולן חולקות אינטרסים משותפים ופעילויות קבוצתיות כגון קניות והשתתפות בקבוצת מעודדות.

לעיתים קרובות, בעיקר בריצות מוקדמות של Archie", בטי פלרטטה עם רג'י מנטל, בעיקר באופן מזדמן. פעם אחת בטי ציינה שלפעמים האופן שבו ארצ'י ורג'י נלחמים עליה, זה נשמע כאילו היא נדבקה במגפה. בקומיקס "החיים עם ארצ'י" המתאר ציר זמן עתידי שבו ארצ'י מתחתן עם ורוניקה, בטי ורגי מתוארים כזוג אוהב ונרמז שהם מתכננים להתחתן.

יחסיה של בטי עם ג'אגהד ג'ונס היו בעיקר יחסי ידידות קרובה, שכן הם בדרך כלל דנו בבעיות שלהם בצורה גלויה יותר אחד עם השנייה; ג'אגהד נהג לספק פרשנות לרגשותיה עבור ארצ'י, ובטי ניסתה להיפטר מגישתו העצלנית של ג'אגהד. לא אחת חבריהם לספסל הלימודים טעו לחשוב שג'אגהד הוא בן זוגה של בטי מכיוון שנראה שהוא דאג לבטי יותר מאשר לבנות אחרות, ובמהלך הקומיקסים, נרמז על קשר רומנטי פוטנציאלי בין השניים, אף על פי שזה מעולם לא מומש. עם זאת, יחסיהם של השניים בסדרת הטלוויזיה "ריברדייל", שונה לגמרי: במהלך העונה הראשונה, באמצע עבודה על פרשת הירצחו של ג'ייסון בלוסום, השניים מתאהבים ומתחילים לנהל קשר רומנטי וניתן להם הכינוי "באג'הד". לאורך הסדרה, מערכת היחסים שלהם נתקלת בקשיים מהסובבים אותם, אך השניים מצליחים להתגבר עליהם. בסרט "ארצ'י ואיש המערות" מוצגת גרסה קדמונית של בטי בתור אשתו של הגרסה הקדמונית של ג'אגהד.

לפעמים, נראה כי לבטי יש ידידות קרובה עם שריל בלוסום, במיוחד בחוברות הקומיקס שהתמקדו בדמותה של שריל. עם זאת, רוב הזמן, בטי וורוניקה מתייחסות אליה כאיום אל אהבתו של ארצ'י אליהן, ושניהן מתאחדות נגד שריל על מנת להגן על האינטרסים שלהן. במקביל, נראה כי לג'ייסון בלוסום, אחיה התאום של שריל, יש עניין רומנטי אמיתי כלפי בטי, מה שגורם לארצ'י לקנא.

בשנות ה-90 המאוחרות, בטי התחילה לצאת עם אדם צ'ישולם. מצב זה גרם לארצ'י לקנא והוא ריכז את כל תשומת לבו על בטי, והתעלם מוורוניקה, כפי שתמיד עשה כאשר חשב שמישהו אחר עלול לקחת את בטי ממנו. למרות שבאמת, רק לעיתים רחוקות אדם הופיע בקווי עלילות לאחר מכן, ובטי המשיכה להעדיף את ארצ'י.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך הופעותיה בקומיקס, בטי שומרת יומן בו היא כותבת באופן יומיומי. בקומיקס "Betty's Diary", מתואר רצונה להיות סופרת מפורסם ביום מן הימים, שאיפה אותה מורתה, גברת גראנדי דואגת לטפח ולעודד. בטי הגישה את עבודותיה למגזינים שונים וחלקם התפרסמו. בקו עלילה מסוים, בטי התחילה להתמחות במגזין אופנה, אך בסופו של דבר גם דגמנה לאותו המגזין. במקביל, היא לוקחת סוגים שונים של קריירות ותעסוקות, כולל עבודה כמכונאית, קריירה נוספת שהיא מעוניינת בה. במספר קווי עלילה היא מוצאת עבודה כעוזרת הוראה בבית הספר היסודי המקומי, והיא ידועה גם בעסקי הבייביסיטר והאפייה שלה.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011, בטי קופר דורגה במקום ה-66 ברשימת "100 הנשים הסקסיות ביותר בקומיקס" שפורסמה ב-"Comics Buyer's Guide" ונכתבה על ידי ברנט פרנקנהוף.[4]

גרסאות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'אגהד: הרעב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב"ג'אגהד: הרעב", מתגלה שבטי באה משושלת עתיקה של ציידי אנשי-זאב שהיו אחראים לאתר ולצוד את להקת ג'ונס, ושהיא רק התיידדה עם ארצ'י וזייפה את רגשותיה כלפיו במאמץ להתקרב לזאב החדש בריברדייל, ג'אגהד. ארצ'י משכנע אותה לנסות לרפא את ג'אגהד באמצעות חונק-הזאב, מה שבתחילה עובד עד שהתהליך משתבש ומביא למותו של רג'י. עם מותו של רג'י, ג'אגהד עוזב את העיר מפני שהוא יודע שבטי לא תיתן לו הזדמנות שנייה, ובטי יוצאת למצוא אותו בעזרתו של ארצ'י ובת דודתה בו, ובתמיכת דודתה והמטריארכית של משפחת קופר, אלנה.

החיים עם ארצ'י: חיי הנישואין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטי מופיעה כדמות ראשית ב"חיים עם ארצ'י: חיי הנישואין". בקשת העלילתית "ארצ'י אוהב את ורוניקה", בטי מנהלת עסק קייטרינג בעוד שבן זוגה, רג'י מנטל, מנהלת חנות תיקונים, ושניהם מככבים בתוכנית ריאליטי המבוססת על חייהם. בקשת העלילתית "ארצ'י אוהב את בטי", בטי היא מורה לאנגלית בתיכון ריברדייל. עם זאת, בשתי הקשתות, בטי עבדה בעבר בניו יורק.

במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותה של בטי קופר בגילומה של לילי ריינהרט.

אנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דמותה של בטי קופר הופיעה בתפקיד ראשי ב"המופע של ארצ'י", סדרת קריקטורות משנת 1968 שהופקה על ידי חברת ההפקות "Filmation". בנוסף, בטי גם הופיעה בסדרות ספין-אוף שונות שהופקו באותו פורמט בין השנים 1969–1977 שכללו בין היתר את הסדרות "Archie's TV Funnies" ו-"The U.S. of Archie", ואחרים. בכל אלו, דמותה דובבה על ידי ג'יין ווב.
  • בטי קופר הופיעה ב"The New Archies", עיבוד מחודש של ארצ'י והחבורה. בסדרה זו, בטי תוארה כנערה צעירה בחטיבת הביניים, ודובבה על ידי ליסה קוריסטין.
  • דמותה של בטי דובבה על ידי המדבבת אמריקה יאנג בסדרה "התעלומות המוזרות של ארצ'י", ובסרט המבוסס עלייה "ארצ'י והאדם הקדמון".

לייב-אקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ב-6 במאי 1990, רשת "NBC" שידרה את הסרט "ארצ'י: לריברדייל ושוב בחזרה", סרט טלוויזיה (ולאחר מכן עיבוד קומיקסי) המתרחש 15 שנה לאחר שארצ'י וחבריו סיימו את לימודיהם בתיכון ריברדייל. בסרט זה דמותה של בטי גולמה על ידי לורן הולי.
  • בדרמת הנעורים "ריברדייל", המשודרת ברשת The CW, דמותה של בטי מגולמת על ידי השחקנית לילי ריינהרט. כמו בשאר העיבודים, גם בגרסה זו בטי מאוהבת בחשאי בארצ'י ואף בתחילה מנהלת תחרות על ליבו מול ורוניקה,[5] אך בניגוד לשאר העיבודים, היא מתאהבת בהמשך בג'אגהד והשניים מפתחים קשר רומנטי, והיא נשארת חברתו הטובה של ארצ'י במקום. בנוסף, בעיבוד זה, בטי מסתירה אישיות יותר אפלה והרסנית בתוכה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Obituary: Rosemary Rice Merrell, 87, started in TV and radio". New Canaan Advertiser. 2012-08-21. Retrieved 2012-08-26.
  2. ^ "Betty Cooper". archiecomics.com. Retrieved February 17, 2019.
  3. ^ Gustines, George Gene. "At 94, the Real Betty Doesn’t Regret Dumping a Creator of Archie", "The New York Times (October 1, 2015), accessed October 8, 2015.
  4. ^ Frankenhoff, Brent (2011). Comics Buyer's Guide Presents: 100 Sexiest Women in Comics. Krause Publications. p. 44. ISBN 1-4402-2988-0.
  5. ^ Andreeva, Nellie (February 9, 2016). "'Riverdale' Archie Comics CW Pilot Casts Its Betty Cooper & Jughead Jones". Deadline.