ג'אנט ל. נורווד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'אנט ל. נורווד
Janet L. Norwood
לידה 11 בדצמבר 1923
ניוארק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 במרץ 2015 (בגיל 91)
אוסטין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי סטטיסטיקה, כלכלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות
פרסים והוקרה
  • עמית האיגוד האמריקני לסטטיסטיקה (1974)
  • עמית האגודה הסטטיסטית המלכותית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'אנט ליפה נורווד (אנגלית: Janet Lippe Norwood; 11 בדצמבר 192327 במרץ 2015) הייתה סטטיסטיקאית אמריקנית, האישה הראשונה שכיהנה כנציבת הלשכה לסטטיסטיקת עבודה של ממשלת ארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נורווד נולדה וגדלה במדינת ניו ג'רזי. היא קיבלה תואר ראשון בכלכלה ממכללת ניו ג'רזי לנשים (כיום חלק מאוניברסיטת ראטגרס) ב-1945. לאחר מכן קיבלה תוארי מוסמך ודוקטור בכלכלה מאוניברסיטת טאפטס במסצ'וסטס. לאחר מכן לימדה במכללת וולסלי והייתה עמיתת מחקר באוניברסיטת טאפטס.

ב-1963 החלה לעבוד בלשכה לסטטיסטיקה של נתוני עבודה של ממשלת ארצות הברית (BLS). היא התקדמה בסולם הדרגות, ב-1979 מונתה לתפקיד נציבת הלשכה על ידי הנשיא קרטר. כהונתה כנציבה הוארכה פעמיים על ידי הנשיא רייגן. כן כיהנה תחת הנשיא ג'ורג' בוש.

במהלך עבודת בלשכה הייתה אחראית במשך כ-10 שנים על הפיתוח והאמידה של מדד המחירים לצרכן בארצות הברית, וכן של המדד הבינלאומי המקביל. היא הייתה אחראית להשקה של סקר המחירים שלפיו חושב המדד. כנציבה טיפחה את הקשרים בין הלשכה ובין קהילת המחקר האקדמית, ואת שיתוף הפעולה עם ארגונים פדרליים אחרים שעסקו בסטטיסטיקה לאומית, וביניהם לשכת מפקד האוכלוסין והמרכז הלאומי לסטטיסטיקה של נתוני בריאות. במהלך 13 שנות הכהונה שלה כנציבה העידה בפני הקונגרס 137 פעמים.

נורווד לא היססה למתוח ביקורת על אישי ציבור כאשר היה צורך בכך. במקרה אחד התעמתה עם הנשיא ניקסון כאשר ניסה לגרום לשינוי נוסח של פרשנות לנתונים בהודעה לעיתונות לה הייתה אחראית. כן פרסמה הודעה בה ביקרה אמירה של הנשיא רייגן שאמר כי "כאשר אנשי הלשכה אינם אוהבים את הנתונים הם משנים אותם", בהתייחסו לנתוני האבטלה. נורווד הבהירה כי אי ההבנה של הנשיא נובעת מכך שהלשכה מפרסמת שתי סדרות של נתונים: האחת ללא תקנון, והשנייה עם תקנון להשפעות עונתיות.

ב-1991 פרשה נורווד מתפקידה כנציבת הלשכה והייתה לחוקרת בכירה במכון המחקר Urban Institute, שם עבדה עד 1999. במקביל, מונתה ב-1993 על ידי הנשיא בוש ליושבת ראש הוועדה המייעצת לעניין דמי אבטלה, כהונתה בתפקיד זה הוארכה על ידי הנשיא קלינטון, והיא שירתה בו עד 1996.

נורווד סיכמה את שנות עבודתה בממשל הפדרלי ואת חזונה לעתיד הסטטיסטיקה בממשל בספר שהוציאה לאור בשנת 1995[1].

הכרה מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נורווד נבחרה כעמיתת האיגוד האמריקני לסטטיסטיקה ב-1974 והייתה נשיאת האיגוד בשנים 1989–1990. כן הייתה עמיתה בחברה המלכותית לסטטיסטיקה וחברה במכון הבינלאומי לסטטיסטיקה. הוענקו לה תוארי דוקטור כבוד מטעם אוניברסיטת קארנגי מלון, האוניברסיטה הבינלאומית של פלורידה, אוניברסיטת ראטגרס ואוניברסיטת הארוורד.

בשנת 2002 הכריז בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת אלבמה בבירמינגהם כי פרס על שמה יוענק מדי שנה לסטטיסטיקאית בעלת הכרה בינלאומית שתרמה תרומה משמעותית לסטטיסטיקה[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'אנט ל. נורווד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Janet Lippe Norwood, Organizing to Count: Change in the Federal Statistical System, The Urban Institute, 1995, ISBN 978-0-87766-635-6
  2. ^ Janet L. Norwood Award (ארכיון)