גואנפצין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גואנפצין
נתונים כימיים
כתיב כימי C9H9N3Cl2O 
מסה מולרית 245.012267268 יחידת מסה אטומית מאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
בטיחות
מעמד חוקי בארצות הברית מאושרת על ידי ה-FDA כתרופת מרשם
קטגוריית סיכון בהריון קטגוריית סיכון B עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
קוד ACT C02AC02 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 29110-47-2
PubChem 3519
ChemSpider 3399
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גואנפציןאנגלית: Guanfacine, נמכרת בשם המסחרי "Intuniv") היא תרופה המשמשת לטיפול בהפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) וביתר לחץ דם. התרופה משמשת כאגוניסט אדרנגי מסוג אלפא-2 (אנ') על ידי השפעתו של הקולטן אלפא-2 אשר תפקידו לווסת את שחרורו של המעביר העצבי נוראדרנלין בתא הקדם סינפטי. גואנפצין עובד בדומה לקלונידין.

ביוני 2015 הודיעה טבע על השקת הגרסה הגנרית של INTUNIV Guanfacine במינון 1 מ"ג, 2 מ"ג, 3 מ"ג ו-4 מ"ג בארצות הברית - טבליות Guanfacine בשחרור מושהה.

שימושים רפואיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Guanfacine משמש כטיפול לא ממריץ לבד או עם ממריצים לטיפול בילדים ובני נוער עם הפרעת קשב והיפראקטיביות. כמו כן הוא משמש לטיפול בלחץ דם גבוה.

גואנפצין ידוע כתרופת קו-שני לטיפול בהפרעת קשב וריכוז כשקיים ברקע חרדות או הפרעות נפשיות אחרות, או כשהמטופל סובל מלחץ דם גבוה.

התרופה אושרה על ידי ה-FDA ב-2010[1] אך לא רשומה בישראל, וניתן לקנות אותו רק ביבוא אישי עם טופס 29, בישראל ניתן לייבא; מ"ג Guanfacine ER 1,2,3,4 וכן מ"ג Guanfacine Hydrochloride 1,2. בשנת 2023 התרופה נרשמה במשרד הבריאות עם טופס 29 מוסדי וחלק מהקופ"ח החלו למכור אתו בישראל[2]

מינון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כטיפול התחלתי, התרופה ניתנת בכדור של 1 מ"ג מיליגרם ליום, את המינון ניתן להעלות בכל שבוע, בכ-1 מיליגרם ליום, כאשר המנה היומית אינה חורגת מה-4 מ"ג ליום אצל ילדים ו-7 מ"ג אצל מבוגרים[3].

תופעות לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעות לוואי של גונאצפין תלויות מינון. בשכיחות של 10%: ישנוניות, עייפות, כאבי ראש, כאב בטן.

בשכיחות של פחות מ-10%: סיוטים, סחרחורת, חוסר אנרגיה, האטה בקצב הלב, לחץ דם נמוך, תחושת חולשה כאשר עומדים במהירות, בחילות, שלשולים, עצירות, יובש בפה, בריחת שתן ופריחה.

תופעות לוואי אופייניות כגון עייפות, עצבנות, כאבי בטן, יכולות להימשך שבוע או שבועיים. כשמגדילים את המינון, עלולה להיות אותה תקופת הסתגלות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גואנפצין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.