גטו קטניה

רחוב מורים

בשם "ויה מאורה"(Via Maura)


"ויה מאורה" (Via Maura)

עד היום קיים בקטניה רחוב הקרוי בשם "ויה מאורה "
שפירושו הוא בעברית:רחוב מורים
ברובע יהודי קטניה בשם ה"צ'יפריאנה" (Cipriana).

רחוב אנוסים

בשם "ויה מרנו"(Via Marano)


"ויה מרנו" (Via Marano)

עד היום קיים בקטניה רחוב הקרוי בשם "ויה מרנו"
שפירושו הוא בעברית:רחוב אנוסים
ברובע יהודי קטניה בשם ה" פסקרייה" (Pescheria).

בקטניה נמצא מקווה עתיק,
הקרוי בשם ה"פוצו גמציטה"
(Pozzo di Gammazita)

מקווה
שנתגלה בקטניה
הקרוי בשם ה"פוצו גמציטה"

בקטניה התקיימה קהילה יהודית עוד מהתקופה הרומית. גטו קטניה הוקם בשנת 1235. הגטו היהודי בקטניה מחולק לשתי שכונות עיקריות:

  • השכונה הראשונה הייתה "יודקה סופרנה " (Judeca suprana) או בסיציליאנית: "ג'ודקה די סוסו " (Giudecca di suso) או "צ'יפריאנה" (Cipriana ). פירושו של השם "יודקה סופרנה " או "ג'ודקה די סוסו " הוא בעברית: הרובע היהודי העליון . "ג'ודקה די סוסו " הוא גם הגטו הנקרא בשם "צ'יפריאנה" (Cipriana) שפירושו הוא בעברית: קפריסין. הרובע המכונה בשם "צ'יפריאנה" (Cipriana) היה בין הרחובות האלה: צ'יפריאנה (Via della Cipriana), דנטה אליגיירי (Piazza Dante Aligheri), מנזר בנדטיני (Monastero dei Benedettini), וויה מאורה (Via Maura).
  • השכונה השנייה הייתה "יודקה סוטנה " (Judeca suttana ) או בסיציליאנית: "ג'ודקה די סוטו " (Giudecca di sotto) או "פסקרייה" (Pescheria). פירושו של השם "יודקה סוטנה " או "ג'ודקה די סוטו" הוא בעברית: רובע יהודי תחתון. "ג'ודקה די סוטו" הוא גם הגטו הנקרא בשם "פסקרייה" (Pescheria) שפירושו הוא בעברית: שוק הדגים. הרובע המכונה בשם "פסקרייה" (Pescheria) היה בין הרחובות האלה: סנט אגטה אלה שיארה (S.Agata alle Sciare), פסקרייה (Pescheria), וויה מרנו (Via Marano).

בגטו היו שני בתי-כנסת עתיקים: בית הכנסת הגדול בשם ה"סינגוגה מג'ורה " (Sinagoga maggiore) ובית הכנסת הקטן בשם ה"סינגוגה מינורה" (Sinagoga minore). בית הכנסת הקטן היה בבית החולים היהודי (ospedale degli ebrei) בקטניה.

עד היום קיים בקטניה רחוב הקרוי בשם "ויה מרנו" (Via Marano), שפירושו בעברית:רחוב אנוסים, ברובע יהודי קטניה המכונה "פשרייה" (Pescheria).

נהר היודיצ'לו (איטלקית Judicello) הוא נהר תת-קרקעי באורך 1.4 ק"מ הזורם מתחת העיר קטניה ונשפך אל נמל קטניה העתיק (Porto Vecchio). בדרכו הוא חוצה שתי שכונות יהודיות בקטניה - צ'יפריאנה (Cipriana) ופשרייה (Pescheria). בקטניה נמצא מקווה עתיק, מתקופת בית שני, הקרוי בשם ה"פוצו די גמציטה" (Pozzo di Gammazita).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גטו קטניה בוויקישיתוף