גירושין נוסח איטליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גירושין נוסח איטליה
Divorzio all'italiana
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן של ג'ובאני ארפינו
בימוי פייטרו גרמי
הופק בידי פרנקו כריסטאלדי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אניו דה קונצ'יני, פייטרו גרמי, אלפרדו ג'יאנטי
עריכה רוברטו צ'נקוויני
שחקנים ראשיים מרצ'לו מסטרויאני
דניאלה רוקה
סטפניה סנדרלי
מוזיקה קרלו רסטיקלו עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום קרלו די פלמה
מדינה איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Lux Film, Vides Cinematografica עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Embassy Pictures
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1961
משך הקרנה 105 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט איטלקית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 2,300,000 דולר
פרסים פרס אוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר (אניו דה קונצ'יני, אלפרדו ג'יאנטי, פייטרו גרמי) עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גירושין נוסח איטליהאיטלקית: Divorzio all'italiana) הוא סרט קומדיה איטלקי בשחור-לבן משנת 1961 בבימויו של פייטרו גרמי, עם מרצ'לו מסטרויני, דניאלה רוקה וסטפניה סנדרלי בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הרומן "Un delitto d'onore" (רצח של כבוד) שהוא סאטירה קומית על החוק האיטלקי שמקל בענשם של רוצחים בגלל חילול כבוד המשפחה.

מסטרויאני היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר. היא זכה בפרס באפט"א ובפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר - סרט קומדיה או מוזיקלי.

אניו דה קונצ'יני, פייטרו גרמי ואלפרדו ג'יאנטי זכו בפרס אוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרדיננדו "פפה" צ'פאלו (מרצ'לו מסטרויאני) הוא גבר נאה בן 37 שגר בעיירה ארגמונטה בסיציליה עם אשתו רוסליה (דניאלה רוקה) לה הוא נשוי כבר 12 שנים.

משפחת צ'פאלו הייתה פעם עשירה ושייכת לאצולה אבל האבא דון גטאנו צ'פאלו הפסיד את כספו לאחיו ונאלץ למכור לו כמעט את כל ארמון המשפחתי בעיירה ארגמונטה. בארגמונטה יש 18,000 תושבים, 4,300 אנאלפביתים, 1,700 מובטלים, 24 כנסיות ומאפיה פעילה.

פפה לא סובל את אשתו ובדמיונו הוא רואה איך היא טובעת בבוץ, נשלחת לחלל בטיל או מתמוססת בתמיסה רותחת להכנת סבון. הוא מטורף אחרי אחייניתו אנג'לה בת ה-16 (סטפניה סנדרלי) ומדי פעם מציץ לחדרה דרך החלון בשירותים (גם אביו עושה זאת בהיחבא).

הוא נפגש במסתורין עם אנג'לה והיא מחזירה לו אהבה וכותבת ביומנה על כך. אביה תופס את היומן ורוצה להכות אותה ופפה נזעק להציל אותה. המשפחה מזמינה מיילדת לבדוק את המקום המוצנע של אנג'לה אם לא נעשה בו שימוש.

פפה נוכח במשפט נגד אשה שרצחה את בעלה כי בגד בה. עורך הדין דה מרזי נושא נאום נלהב על הזכות לרצוח כדי להגן על כבוד המשפחה.

פפה מגלה כי העונש על דבר כזה הוא 3–7 שנים בכלא בלבד. הוא מתחיל לתכן את בגידתה של אשתו. לעירה מגיע הצייר כרמלו (לאופולד טריסטה) הוא מצייר בכנסייה ופפה מזמין אותו לביתו שם הוא מתחיל עם המשררתת סיסטינה ואחר כך עם רוסליה.

פפה עוקב אחריהם, מקליט אותם ורוכש אקדח.

בעיירה מקרינים את הסרט לה דולצ'ה ויטה וכל הגברים המיוחמים מגיעים למרות אזהרותיו של הכומר ומתבוננים בחמוקיה של אניטה אקברג. פפה מגיע לסרט לבד כי לרוסליה יש "כאב ראש". באמצע הוא חומק לביתו ומוצא את אשתו חומקת לתחנת הרכבת שיוצאת לפני שהוא מגיע.

כל העיירה גועשת ופפה מקבל את התואר הלא מכובד של בעל מקורנן. כולם מביטים בו בבוז. הארוס של אחותו אגנס מנתק את קשריו ואשתו הנבגדת של כרמלו יורקת עליו בפומבי כי לא תפס עדיין את הבוגדים.

כאן מתערב ראש המאפיה ומציע את עזרתו באיתור רוסליה וכרמלו. הם נמצאים על חוף הים כשכרמלו מצייר את רוסליה. פפה יורה והורג את רוסליה וכרמלו נרצח על ידי אשתו.

במשפט משתתף שוב עורך הדין דה מרזי שמדבר על רצח על חילול כבוד המשפחה. פפה נדון ל-18 חודשי מאסר בלבד וחוזר כעת לעיירה כגיבור.

הוא מתחתן עם אנג'לה והם שטים ביאכטה. פפה הוא כבר גבר בן 40 ואנג'לה היא צעירה מחוטבת ולבושה בביקיני. היא שוכבת, פפה מנשק אותה ובאומו זמן היא מחככת את רגלה ברגל של הספן הצעיר והיפה, רמז לבאות.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
מרצ'לו מסטרויאני פרדיננדו פפה צ'פאלו
דניאלה רוקה רוסליה צ'פאלו אשתו של פפה
סטפניה סנדרלי אנג'לה בת דודה של פפה
לאופולד טריסטה כרמלו צייר
מרגריתה ג'סלי סיסינה עוזרת בית
אנג'לה קרדילה אגנס אחותו של פפה
אודוארדו ספודרו גטאנו צפאלו אבא של פפה
לנדו בוזנקה רוסריו ארוס של אגנס
אוגו טורונטו דון קלוגרו אבא של אנג'לה
פייטרו טורדי דה מרזי עורך דין

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]