גרביירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרביירה
γραβιέρα
מאכלים
סוג גבינה יוונית, גבינה מחלב מעורב עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא יוון עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב כבש עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
תו תקן כינוי מקור מוגן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרביירהיוונית: γραβιέρα; באנגלית: Graviera) היא גבינה מיוון המיוצרת בחלקים שונים של יוון, שהעיקריים שבהם הן כרתים, לסבוס, נקסוס ואמפילוכיה. היא דומה לגרוייר, גבינה שווייצרית ששמה של ה"graviera" נגזר.[1] הגרביירה המפורסמת ביותר היא Graviera Naxou כלומר מנקסוס.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרביירה היא הגבינה השנייה הכי פופולרית ביוון אחרי הפטה. היא מיוצרת בגלגלים, קליפתה הקשה מסומנת בדוגמת הצלבה האופיינית של הבד המנקז שלה. ישנם סוגים שונים של גרביירה המיוצרים ביוון. גרביירה מכרתים עשויה מחלב כבשים ומבשילה לפחות חמישה חודשים.[2] היא מעט מתוקה, עם טעם נעים של קרמל שרוף. הגרביירה של נקסוס, לעומת זאת, עשויה ברובה מחלב פרה (80–100%).

ניתן לפרוס ולאכול את הגרביירה, לטגן כ-Saganaki (פרוסת גבינה מטוגנת) וגם לאכול כחטיף, לגרד ולהגיש על מנות פסטה, לאפות בתבשילים או להשתמש בסלטים (בקוביות או בשבבים). היא זמינה באופן נרחב מחוץ ליוון, שם ניתן לרכוש אותה בחנויות מכולת גדולות, בשווקים יווניים או אתניים, ובחנויות גבינות מיוחדות, כמו גם באינטרנט. ניתן להשתמש בגרוייר כתחליף, אבל גרביירה הוא מקומי.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Papademas, P., and Bintsis, T. Global Cheesemaking Technology: Cheese Quality and Characteristics, John Wiley & Sons, 2017. p. 220.
  2. ^ Donnelly, Catherine, ed. (25 באוקטובר 2016). The Oxford Companion to Cheese (באנגלית). Oxford University Press. ISBN 978-0-19-933090-4. {{cite book}}: (עזרה)
  3. ^ Hoffman, Susanna. 2004. The Olive and the Caper; Adventures in Greek Cooking. Workman Publishing. מסת"ב 978-1563058486. p. 28.