דאלי (מיתולוגיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דאליגאורגית: დალი, באוסטית: dælimon, סוג של דמון) היא אלת הציד במיתולוגיה הגאורגית, ואשת האבנים והחיות. דאלי ידועה כפתיינית בעלת רומנים רבים עם ציידים, וככזאת שהורגת בצורה ברוטלית את מי שבוגד בה.

מיתולוגיה סוואנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מופיעה בפולקלור הסוואני (סוואנתי בצפון מערב גאורגיה) כדאל (Dæl), יש אומרים שדאלי היא הצאצא של דאל הסוואני, סמל לאישה יפהפייה, בעלת שיער בצבע זהב ועור לבן קורן שזוהר גם בחושך. היא מתגוררת גבוה בהרים, בדרך כלל במקומות שכף רגלו של אדם לא דרכה בהם מעולם. היא חיה במערה, ומדי יום צופה בעדר חיות פראיות החוסות תחת הגנתה, כמו רועה צאן אנושי. חלק מהשירים אפילו מתאר אותה חולבת עז בר. היא לא מתנגדת לחלוק את העדר עם ציידים, כל עוד מתקיימים תנאים מסוימים ולא עוברים על איסורי הטאבו. הציידים יכולים לצוד רק את כמות החיות שהם יכולים לשאת בחזרה לכפריהם. בין חיות העדר מעורבים אלים המחופשים לחיות (בעלות קרניים מזהב), אותן אסור לצוד. אם הצייד מצליח לצוד חיה, חייבים להציע לדאלי חתיכה מהניצוד כהכרת תודה.

מהסיפורים הבולטים במיתולוגיה הסוואנית:

  • " דאלי והצייד" המקולל, סיפור בעל כמה וכמה וריאציות. הסיפור מתחיל במפגש בין דאלי לבין צייד מיתולוגי בשם בטגיל (Betgil), אותו בחרה דאלי להיות מאהבה. היא נותנת לו אות לאהבתה - מיטה, טבעת או קמע (שונה בגרסאות שונות), ומבקשת ממנו להימנע מכל מגע עם אישה אנושית, כולל עם אשתו. כל עוד סיפק את רצונותיה של האלה, לא חזר לביתו בידיים ריקות. יום אחד הוא מפר את הבטחתו, ושוכב עם אשתו וגם עם אשת אחיו. האלה משנה עצמה ליעל לבן, ויורדת לכפרו של הצייד. היא מגיעה לכפר, שם בגטיל וקרובי משפחתו רוקדים במעגל. היעל רץ אל מרכז המעגל ובורח, וגורם לבגטיל לרדוף אחריו. הצייד מטפס על ההר מעלה ומעלה גם שהדרך מתחתיו מתפוררת. כשהוא מגיע לפסגה, חזרה האלה לצורתה המקורית והתעמתה עם בגטיל המבועת, ולאחר מכן עזבה אותו ליפול מההר (ובגרסה אחרת דוחפת אותו) לעבר מותו.
  • "דאל ודיליס וורסקלאבי" או דאל וכוכב הבוקר.
  • "דאל והולדת ילד", כפי שמוסבר בשיר לריקוד סוואני מפורסם, צייד בהרים שומע את האלה מיללת מכאבי לידה. לפני שהוא הצליח להגיע אליה היא יולדת את הילד, וזאב תופס אותו כאשר הוא נופל לקרקע. הצייד הורג את הזאב, משיב את התינוק לדאל, ומקבל בתמורה הבטחה להצלחה בצייד. האב לא מוזכר בסיפור (אם הוא קיים), וגם לא גורלו של הילד כשהתבגר.
  • סיפור לידתו של אמירני, בנה.

דמיון למיתולוגיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה דאלי קרובה למילה אל בשפות הקווקזיות (צ'צ'נית: dēla, אינגושטית: dǣlə, בבאטית: dalə).

חוקרים טוענים כי סאמדזימרי ואחיותיה הן אף הן צאצאיות של דאלי. ישנם כאלה המוצאים דמיון בינה לבין אפרודיטה מהמיתולוגיה היוונית - היופי, העירום, פיתוי והחיבה למחרוזות זהב. כמו כן מייחסים לה דמיון לאינה אישתר מהמיתולוגיה המסופוטמית, שניהם ציידים, ורועי צאן.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]