דובוני אכפת לי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עשרת הדובונים המקוריים בזיכיון

דובוני אכפת ליאנגלית: Care Bears) הוא זיכיון מדיה שבבעלות חברת "Those Characters from Cleveland", חברת בת של חברת כרטיסי הברכה "American Greetings".

המוצר המקורי בזיכיון היה סט כרטיסי ברכה ששווקו על ידי חברת כרטיסי הברכה האמריקאית "American Greetings" בשנת 1981, בהם מופיעים דובים בצבעים שונים אשר לכל אחד מהם סמל ייחודי על בטנו המייצג את אישיותו. העיצוב המקורי עבור כרטיסי הברכה נוצר בידי האמנית האמריקנית אלנה קוצ'אריק(אנ'). בעקבות הצלחת הכרטיסים, בשנת 1983 החלה חברת Kenner לייצר דובי צעצוע אשר הסתמכו על העיצוב המקורי של הדובים בכרטיסי הברכה.

בהמשך הופקה סדרת אנימציה של דובוני אכפת לי אשר שודרה בארצות הברית בסינדיקציה בין השנים 1985 ו-1988. בעקבות הצלחת הסדרה נוצרו שלושה סרטי דובוני אכפת לי אשר הוקרנו בשנים 1985, 1986 ו-1987.

בשנת 2002, דמויות הדובים הושקו בעיצוב מחודש יחד עם מוצרים נלווים חדשים. קו הצעצועים החדשים היו בעלי תכונות מתקדמות כגון הדלקת אור בבטן כתוצאה ממגע ודובים זוהרים בחושך. בנוסף לכך בשנים 2004 ו-2005 יצאו שני סרטי אנימציה ממוחשבת של דובוני אכפת לי.

בשנת 2007 דמויות הדובים שוב עוצבו מחדש. במהלך שנת 2007 ביום השנה ה-25 של קו הצעצועים, יצא סרט נוסף באנימציה ממוחשבת של דובוני אכפת לי.

הדמויות הטובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזיכיון מתמקד בעיקר בדמויותיהם של דובוני אכפת לי ובדמויות הדודנים שלהם אשר פותחו בשלבים מאוחרים יותר. גם הדובונים וגם הדודנים גרים בין העננים בארץ אכפתיה, אשר מכילה את "קר-א-לוט" (ביתם של הדובים) ואת יער הרגשות (ביתם של הדודנים). לכל דוב תכונה ייחודית לו שמוצגת על בטנו באמצעות סמל. בסדרה ה"חדשה" מ-2007 מופיעות הדמויות:

  • דוב שמחה (Funshine Bear) - אוהב לשחק ולספר בדיחות, אך לפעמים שוכח שיש רגעים בחיים בהם צריכים להיות רציניים. צבעו הוא צהוב בהיר והסמל שעל בטנו הוא שמש מחייכת.
  • חייכנית (Cheer Bear) - דובה שמחה ועליזה אשר משמחת ומעודדת את כולם. צבעה הוא ורוד בהיר והסמל שעל בטנה הוא קשת.
  • דוב קוטר (Grumpy Bear) - בעל נטייה לקטר, לכעוס ולהמציא המצאות. צבעו הוא סגול חזק והסמל שעל בטנו הוא ענן עם גשם של לבבות.
  • שיתופית (Share Bear) - מסייעת לאנשים ללמוד לחלוק את רכושם עם אחרים. צבעה הוא ארגמן והסמל שעל בטנה הוא שתי סוכריות לב על מקל מוצלבות. בסדרה משנות ה-80 נקראה בעברית "דב כיף".
  • דוב לב טוב (Tenderheart Bear) - עוזר לכולם להביע את תחושותיהם ולהיות אכפתיים. צבעו הוא חום והסמל שעל בטנו הוא לב גדול ואדום.
  • דובי גליץ' (Bear waves inches) - כל פעם שהוא נופל או עושה טעות הוא אומר "גליצ'י". צבעו הוא ירוק בהיר והסמל שעל בטנו הוא תלתן בעל ארבעה עלים ("מזל טוב"). בסדרה משנות ה-80 נקרא בעברית "דוב מזל טוב".
  • דוב לילה טוב (Bedtime Bear) - דוב ישנוני. עוזר לכולם לישון היטב בלילות ולחלום חלומות נעימים. צבעו הוא כחול בהיר והסמל שעל בטנו הוא ירח כחול עם כוכב צהוב.

הדמויות הרעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר נבלים שונים מנסים בסדרות ובסרטים לסכל את משימותיהם של הדובונים כי מטרתם היא למצוא את מחבוא ארץ אכפתיה ולקחת את סמלי הבטן של הדובונים. במהלך העונה הראשונה של הסדרה המקורית משנות השמונים היה זה פרופסור לב קר הרשע ועוזרו לב שפל ובעונה השנייה של אותה הסדרה הנבל הראשי היה "חסר לב" ועוזריו ספחת וצרחת. בסדרה החדשה משנת 2007, המשודרת כיום בישראל בערוץ הופ, נלחמים דובוני אכפת לי בנבל בשם דוב זדון ועוזריו הרובוטים אשר מנסים להשמיד את ממלכת אכפתיה.

הסדרות והסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. דובוני אכפת לי – הסדרה המקורית (שודרה במקור בשנים 19851988).
  2. מהדובים באהבה (יצא לאקרנים בשנת 1985) - הסרט המקורי.
  3. דובוני אכפת לי: דור חדש (יצא לאקרנים בשנת 1986) - סרט המשך
  4. דובוני אכפת לי בארץ הפלאות (יצא לאקרנים בשנת 1987) - סרט המשך
  5. דובוני אכפת לי: המסע לארץ הצחוק (יצא לאקרנים בשנת 2004) - סרט באנימציה ממוחשבת.
  6. דובוני אכפת לי: המשאלה הגדולה (יצא לאקרנים בשנת 2005) - סרט המשך, גם הוא באנימציה ממוחשבת.
  7. דובוני אכפת לי: הרפתקה בפארק השעשועים (יצא לאקרנים בשנת 2007) - סרט המשך, גם הוא באנימציה ממוחשבת.
  8. דובוני אכפת לי – הסדרה החדשה (שודרה במקור בשנים 20072008) - עוסקת בדמויות כשהן בנות 8
  9. דובוני אכפת לי: המסע אל עיר הכוכבים (יצא לאקרנים בשנת 2009) - סרט המשך, גם הוא באנימציה ממוחשבת.
  10. דובוני אכפת לי: פסטיבל הנתינה (שודר בשנת 2011)
  11. דובוני אכפת לי: מבצע ההצלה (שודר בשנת 2011)
  12. דובוני אכפת לי: ברוכים הבאים לארץ אכפתיה (שודרה במקור בשנת 2013)
  13. דובוני אכפת לי ובני דודים (שודרה במקור בשנת 2016)
  14. דובוני אכפת לי: הקסם מתחיל (שודרה במקור בשנת 2019)

מוצרים נלווים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך השנים הופקו מוצרים נלווים רבים של דובוני אכפת לי שכוללים בין היתר ממתקים, כיסויים לפלאפונים, מדבקות, וביגוד.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך השנים נכתבו ספרי ילדים רבים אשר עלילתם מתמקדת באחת מדמויות הדובים או הדודנים בסדרה. מעל 45 מיליון ספרי דובוני אכפת לי נמכרו במהלך שנות השמונים. במהלך העשור הראשון של המאה ה-21 חברת Scholastic Press הוציאה שני ספרים המבוססים על הסרטים התלת־ממדיים החדשים של דובוני אכפת לי.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשיא הפופולריות של הזיכיון במהלך שנות השמונים נמכרו תקליטורים שונים המבוססים על זיכיון. בהמשך העשור יצאו גם אלבומי פסקול של שני הסרטים הראשונים.

במהלך העשור הראשון של המאה ה-21 יצאו מספר תקליטורים חדשים של דובוני אכפת לי.

משחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק הרשמי הראשון של הזיכיון "Care-a-lot Jamboree" יצא לשוק בשנת 2004, עבור המחשב האישי. מספר חודשים לאחר מכן יצאו משחקים נוספים בסדרה עבור המחשב האישי. באותה שנה יצאה לומדה של דובוני אכפת לי בשם "Care Bears: A Lesson in Caring" עבור קונסולת המשחקים V.Smile.

בשנת 2005, יצאו שני משחקים נוספים בזיכיון - המשחק "Catch a Star" יצא למחשב האישי והמשחק "Care Bears: (The) Care Quests" יצא עבור הקונסולה הניידת Game Boy Advance.

המשחק הבא בזיכיון "Care Bears: Play Day" יצא באוגוסט 2008 עבור קונסולת המשחקים V.Smile.

קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין נובמבר 1985 לינואר 1989 יצאו לשווקים מעל 20 חוברות קומיקס בזיכיון בהוצאת חברת הבת של מארוול קומיקס "Star Comics". האיורים בחוברות צוירו על ידי אמן הקומיקס הנודע של DC קומיקס הווארד פוסט.

דובי צעצוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום, דובי הצעצוע המקוריים בזיכיון עדיין נמכרים בארצות הברית בחנויות "Carlton Cards", "Claire's", ו-"Spencer's Gifts".

דובי צעצוע אינטראקטיביים שונים של דובוני אכפת לי נמכרים מאז שנת 2002.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הולי הובי: דמות מצוירת מפורסמת נוספת שהופיעה לראשונה בכרטיסי ברכה של אמריקן גריטינגס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דובוני אכפת לי בוויקישיתוף