דניאל טרוקמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דניאל טרוקמה
Daniel Trocmé
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 28 באפריל 1912 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 באפריל 1944 (בגיל 31) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע מורה לפיזיקה, biology teacher עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע חסיד אומות העולם
פרסים והוקרה חסיד אומות העולם (18 במרץ 1976) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
יד ושם דניאל טרוקמה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עץ שניטע ביד ושם לכבוד חסיד אומות העולם דניאל טרוקמה

דניאל טרוקמהצרפתית: Daniel Trocmé;‏ 19101944), היה חסיד אומות העולם מצרפת שנרצח על ידי הנאצים.

טרוקמה היה מורה לפיזיקה, כימיה וביולוגיה בלה רוש (Les Roches), פנימייה פרוטסטנטית בוורניי שעל האוור (אנ').

פעילותו בתקופת השואה להצלת יהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1941 ביקש ממנו דודו, האב אנדרה טרוקמה, לנהל פנימייה לילדים פליטים יהודים שהקימו קווייקרים אמריקאים בלה שמבון-סור-ליניון, כפר שבו ובסביבתו הוסתרו ילדים יהודים רבים בתקופת משטר וישי ובתקופת הכיבוש הגרמני שבא בעקבות זאת, עד 1944.

טרוקמה סבל ממחלת לב, אך למרות זאת טיפל בצרכיהם של הילדים היהודים שהוסתרו בפנימייה, תיקן את בגדיהם ודאג לתזונתם. בין היתר היה מעביר כמויות מזון גדולות בעגלה, על פני מרחקים של קילומטרים, כדי לספק מזון לילדים היהודים הבלתי חוקיים ששהו בפנימייה. טרוקמה ניסה להיות מורה לילדים אלה, לא רק בתחומי המקצוע הרשמיים שלו אלא גם בתחומי הרוח והספרות.

ג'ונתן גאלי, שמצא בגיל 16 מחסה בלה גריון זוכר את טרוקמה בתור אדם מרתק ובעל עומק תרבותי רב. "דניאל טרוקמה אף פעם לא דאג לעצמו. הוא היה אדם בעל מצפון. בשעות הלילה יכולת למצוא אותו יושב לאור תאורה עמומה ומתקן את נעלי הילדים עם חתיכות גומי." בבקרים חורפיים טרוקמה נהג לבשל מרק בתוך סיר גדול. על אף שסבל ממחלת לב, הוא עצמו היה מעמיס את המרק בשביל התלמידים על גבי מריצה ודוחף אותה למרחק של שני קילומטרים במדרון תלול. טרוקמה נהג להקריא לתלמידיו סיפורים לפני השינה ואחר כך היה משוחח איתם עליהם.

לאחר מספר חודשים עבר טרוקמה לנהל בית ספר אחר בכפר לה שמבון סור ליניון, והמשיך להסתיר ילדים יהודים. ביוני 1943 היה טרוקמה יעד לניסיון מעצר של הגסטפו, אך לא היה בבית הספר בעת ניסיון המעצר. ב-29 ביוני 1943, המשטרה הגרמנית עצרה 18 מתלמידיו של טרוקמה, 5 מתוכם זוהו כיהודים ונשלחו לאושוויץ, שם נספו.Le Chambon-sur-Lignon, encyclopedia.ushmm.org (באנגלית) למרות שידע שהוא מבוקש, שב טרוקמה לבית הספר ואז נעצר על ידי הגסטפו, עם כמה מתלמידיו היהודים. הוא הועבר למעצר בעיר מולן. הוא הואשם בהסתרת ילדים יהודים, הודה במעשיו והצדיק אותם. באוגוסט 1943 נשלח למחנה הריכוז קומפיין, ולאחר מכן נשלח למחנה דורה-מיטלבאו ומשם למיידנק, שם נספה באפריל 1944.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1976 הכיר יד ושם בדניאל טרוקמה בתור חסיד אומות העולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:נספים במחנה ההשמדה מיידנק