הגן הדוגמאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הגן הדוגמאי או הגן לדוגמה היה גן הילדים העירוני הניסויי הראשון, שהוקם בתל אביב כשלוחה של מכללת לוינסקי לחינוך.

שמו הרשמי של הגן היה "גן ילדים ו'", והיו שכינו אותו גם "גן שחר" מכיוון ששכן ברחוב השחר 10, על אדמת מגרש שתרם אליהו ספיר, מנהל סניף יפו של בנק אנגלו-פלשתינה.

הגן הוקם בשנת 1926 במבנה שהיה צמוד לגמנסיה הרצליה על גבול שכונת אהל משה, ביוזמת המחנך העברי יחיאל הלפרין, שגם ניהל אותו לסירוגין למן הקמתו ועד 1933. את הלימודים בגן ניהלו הגננות תרצה קטינקא, מרים אסף וטובה חסקינה, מראשונות הגננות העבריות בארץ ישראל[1].

שפת הלימוד בגן הייתה עברית, ובמסגרתו יכלו סטודנטים לחינוך להתנסות בשיטות חינוך ולימוד חדשות. הגן סיפק לילדים בגיל גן חובה סביבה עתירת גירויים, שיעורי מוזיקה עם פסנתר שרכש הלפרין בכספו, גינון ועוד[2]. ספרי הילדים והשירים שהיו חלק מתוכניות הלימוד בגן נכתבו על ידי הלפרין בעצמו[3] ולמשימה הוא גייס גם את המשוררים יואל אנגל ומנשה רבינוביץ. הגננות עצמן עברו השתלמויות בנושאי הלימוד והרצאות בשעות הערב בנושאים שונים הקשורים לגיל הרך - חשיבות המשחקים, תזונת ילדים, מחלות ילדות ועוד, ומועצת הגננות הייתה עורכת אספות במבנה הגן.

המחנך צבי שרפשטיין ביקר בגן וכתב:

נכנסתי לחצר ששביליה היו זרועים צדפי ים. השבילים הבריקו לאור החמה בשלל צבעיהם ועטורים היו פרחים ססגוניים, תאווה לעינים. באתי אל החדרים הנקיים להפליא והתענגתי על מראה הילדים השרים לצלילי הפסנתר

גדולי חינוך בעמנו

בשנת 1931 ביקר בגן הלורד רדינג וזכה לקבלת פנים חגיגית שכללה שירה בליווי תזמורת. בשנת 1937 ניסה צוות הגן לגייס תרומות לפעילות הגן באמצעות תערוכה של יצירות של ילדי הגן. בשנת 1945 תרמו ילדי הגן את דמי החנוכה שקיבלו למגבית ההתגייסות[4].

בין הילדים שהתחנכו בגן היו הסופרת נתיבה בן יהודה, בן עמי פכטר מנופלי שיירת יחיעם.

המבנה שבו פעל הגן עדיין קיים ועדיין משמש כגן ילדים בשם "גן ילדים ו'", המחולק כיום לגנים "כוכב השחר", "איילת השחר", "טל השחר" ו"השחר העולה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא תל אביב-יפו. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.