היורד למעלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היורד למעלה
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי אלעד קידן
הופק בידי איתן מנצורי
יהונתן דובק
אלי מאירוביץ'
דני גולדברג
תסריט אלעד קידן
עריכה אריק להב ליבוביץ'
שחקנים ראשיים איתי טיראן
אורי קלאוזנר
מוזיקה תיירי קרובי
צילום ירון שרף
מדינה ישראלישראל ישראל
חברה מפיצה יונייטד קינג
הקרנת בכורה 2015
משך הקרנה 105 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 2,410,467 ש"ח
הכנסות 8389 צופים בישראל
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היורד למעלה הוא סרט קולנוע ישראלי משנת 2015 בכתיבתו ובבימויו של אלעד קידן, עם איתי טיראן ואורי קלאוזנר בתפקידים הראשיים.

העלילה מתרחשת בחיפה ובעיקר במדרגות המחברות את הכרמל לעיר התחתית. שני גיבורי הסרט צועדים כל הסרט במדרגות האלה, אחד יורד בהן כדי לעזוב את מדינת ישראל והשני עולה בהן כדי למצוא טבעת שאשתו איבדה.

הסרט זכה בשלושה פרסי אופיר בטקס פרסי אופיר לשנת 2015:

הסרט היה מועמד לפרס אופיר לסרט העלילתי הטוב ביותר, זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה והיה הבחירה הרשמית בפסטיבל הקולנוע בקאן.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורי (איתי טיראן) הוא משורר חיפאי מתוסכל שחברתו עזבה אותו והוא מחליט לעזוב את ישראל כטרמפיסט בספינת מסחר שהציע לו ידידו הקברניט (ערן בוהם). הוא מתחיל לרדת במדרגות מהכרמל עד לנמל חיפה ובדרך נפגש בכמה ממכריו. הראשון הוא נוצה (שלומי אברהם), לבוש במדי צבא ומזכיר לאורי שהוא יוצא עם היחידה לתרגיל במילואים. אורי אומר שאין לו כוונה לצאת כעת למילואים וכשקצינת הקישור מתקשרת אליו הוא ממציא סיפור שקרי שאינו מסוגל כעת לצאת למילואים. הוא ממשיך לרדת ונפגש בגידי (שגיא מינץ), חבר שלו מבית הספר אותו לא ראה זמן רב. גידי עומד למשפט על הצתת רכבה של גרושתו ואיתי מסכים ללוות אותו לבית המשפט ולתת לשופטת (עביר חדאד) עדות שקרית על יושר ליבו של גידי.

משה (אורי קלאוזנר) הוא מורה לשעבר, שמתפרנס בדוחק מסחרחרת סוסים לילדים. הוא גר בעיר התחתית ונשוי לנאוה (מיכאלה עשת). נאוה מגלה לו כי איבדה את העגיל שקבלה ממנו לרגל נישואיהם ומשה מחליט לעלות במדרגות לכרמל ולחפש את העגיל. בדרך הוא פוגש את ידידו עורך הדין הערבי (גסאן עבאס) ומציע לו לפתוח בשותפות את מוזיאון הנכבה אבל נתקל בסירוב. הוא ממשיך לעלות ונתקל בגננת שלו (שושיק שני), שהיא כעת חולה סיעודית.

אורי ומשה נפגשים באמצע הדרך. משה היה מחנך של אורי והם משוחחים ומעלים זכרונות על חברי כיתה ג1 ונפרדים לדרכם. בכניסה לנמל נפגש אורי בשלושת חבריו לרביעיית ברברשופ והם שרים את "לאור הירח הכסוף" ונפרדים ממנו. הוא עולה לאנייה והקברניט מודיע לו כי ללא ביטוח לא יוכל להפליג. אורי ממהר לעיר לסדר לו ביטוח, אך מאחר את האנייה והקברניט זורק לו את תיקו שנופל למים. אורי המתוסכל עולה על הכרמלית, פוגש שם בחורה (שרון טל) ומנסה להתחיל איתה, אך היא מגלה לו כי יש לה חבר.

משה ממשיך בחיפושיו, נכנס לקניון ופוגש בסבתא (נעמי פולני), שמנסה לשכנע את נכדה לעלות על סוס בסחרחרה של משה ועוזר לה בשכנוע הנכד. לאחר זמן הוא פוגש בשאול מרגי (אוהד שחר), שמסתבר שהוא המאהב של נאוה וכי את העגיל שהוא מחפש, היא שכחה בחדרו.

בסוף היום שני הגיבורים, העולה והיורד, נשארים מתוסכלים.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
איתי טיראן אורי
אורי קלאוזנר משה
מיכאלה עשת נאווה אשתו של משה
גסאן עבאס עורך דין
שושיק שני שושי גננת
שלומי אברהם נוצה חבר למילואים של אורי
אוהד שחר שאול מרגי מאהב של נאווה
נעמי פולני סבתא בקניון
עביר חדאד שופטת
אלעד קידן קלדן בבית משפט
שגיא מינץ גידי חבר ילדות של אורי
שרון טל נעמה נוסעת בכרמלית
ערן בוהם קברניט

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]