המגן והחרב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המגן והחרב
Щит и меч
בימוי ולדימיר בסוב עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ולדימיר בסוב, ודים קוז'בניקוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אולג ינקובסקי,
סטניסלב ליובשין
מוזיקה וניאמין בסנר
צילום Timofey Lebeshev עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מוספילם, DEFA, הרפובליקה העממית הפולנית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מוספילם
הקרנת בכורה 19 באוגוסט 1968
משך הקרנה 325 דקות (4 סרטים)
שפת הסרט רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, דרמה, סרט היסטורי, סרט מלחמה, סרט אפי עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המגן והחרברוסית: Щит и меч ) הוא סרט סובייטי ב-4 פרקים שהופק בשנים 1967 - 1968 על ידי אולפני הסרטים מוספילם. בהתאם לנתונים רשמיים כ-68 מיליון צופים ראו את הפרק הראשון של הסרט במהלך הקרנתו באולמות קולנוע.

הסרט צולם לפי רומן בשם זהה של ודים קוז'בניקוב שהשתתף בכתיבת תסריט הסרט. כל ארבעת פרקי הסרט צולמו במהלך שנתיים תוך מאמץ גדול. לפי גרסאות שונות שני מרגלים סובייטים שפעלו בגרמניה הנאצית יכולים להיות בסיס לעלילת הסרט. בצילומי הסרט בהשתתפו אנשי קולנוע בפולין וגרמניה המזרחית וחלק מהצילומים בוצעו במדינות אלו.

שיר נושא של הסרט "מִמה מתחילה המולדת" בביצוע מארק ברנס היה להיט במשך מספר שנים. עבור השחקנים הראשיים זה היה התפקיד הגדול הראשון בקולנוע. סטניסלב ליובשין זכה בתואר שחקן השנה עבור גילום מרגל סובייטי בסרט.

שמות הפרקים:

  • ללא זכות להיות עצמי (ההקרנה החלה ב-19 באוגוסט 1968)
  • לשרוד בפקודה (19 באוגוסט 1968)
  • ללא זכות ערעור (3 בספטמבר 1968)
  • קו ההגנה האחרון (3 בספטמבר 1968)

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריגה מתגוררים שני חברים ממוצא גרמני. אחד מהם הוא איש שרותי הביטחון הסובייטי. בעקבות הסכם ריבנטרופ–מולוטוב תושבי לטביה ממוצא גרמני יכולים לעזוב לגרמניה. זמן קצר לאחר הגעה לגרמניה, יוהאן וייס (סטניסלב ליובשין) התגייס לוורמאכט ובעזרת חברו מגיע לשירותי מודיעין הצבאי אבווהר. בן דודו של חברו הוא בעל תפקיד גבוה באס אס וגם הוא מתקדם בסולם הדרגות. במאי הסרט ולדימיר בסוב שיחק תפקיד של מרגל סובייטי נוסף שנהרג במהלך ניסיון להזהיר את הממשל הסובייטי על מועד תחילת המלחמה.

לאחר קידום מהיר הועבר יוהאן וייס לשירות במשרדים הראשיים בברלין. בברלין הוא ממשיך בפעילות ריגול והעברת מידע למוסקבה. הוא מקים תא של מרגלים ועומד בראשו. עם הזמן הוא מגייס לטובת פעילותו גם את חברו ואנשים נוספים. יחד הם פועלים להעברת מידע חשוב למוסקבה, שחרור אסירים ממחנות ריכוז וכו'. בימים האחרונים של המלחמה הגיבורים הראשיים נפצעו קשה אך שרדו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]