סרט מלחמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סרט מלחמה הוא סרט קולנוע או טלוויזיה העוסק באירועים הקשורים לאירוע צבאי או מלחמתי מכל סוג. סרטי מלחמה מתמקדים, בדרך כלל, בדמויותיהם של הלוחמים הנלחמים במלחמה על מנת לעורר אמפתיה לחיילים או על מנת לעודד תחושה אנטי מלחמתית, מרבית סרטי המלחמה עוסקים באירועים היסטוריים שקרו בעבר, אך חלקם מראים גם מלחמות שלא קרו במציאות, פרי דמיונו של התסריטאי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה מוקדמת לסרט מלחמה נעשתה בשנת 1898, כאשר הופק סרט תעמולה קצר ומבוים על מלחמת ארצות הברית-ספרד, בו מוצג כיבוש אמריקאי של עמדה ספרדית[1].

בעשורים הראשונים של המאה ה-20 היה קושי להפיק סרטי מלחמה בגלל שאלו דרשו השקעות בתקציב ובאפקטים מיוחדים. עם זאת, היו כמה סרטים מוקדמים שהתנסו בסוגה זו, כמו "קריאת קרב של שלום" שניסה בשנת 1915 לחזק את תפיסת החשיבות של המלחמה כשהציג פלישה אירופית לניו יורק, ו"הולדתה של אומה" שיצא באותה השנה ועסק במלחמת האזרחים האמריקאית וזכה להצלחה כלכלית, ששינתה את התפיסה לגבי כדאיות הפקתם של סרטים אלו[1].

עד סוף מלחמת העולם הראשונה סרטים נוספים התמקדו במלחמה, חלקם גלשו למחוזות התעמולה, וחלקם קראו לפציפיזם. חלקם זכו להצלחה בקופות. לאחר תום המלחמה ירד קצב הפקתם של סרטים אלו[1].

כמה סרטי המלחמה קלאסיים נוצרו בשנות ה-20 וה-שנות ה-30 של המאה ה-20, כאשר ההשפעה של מלחמת העולם הראשונה עדיין הורגשה, והייתה לנושא נפוץ עבור סרטים אלו, שהתמקדו לא פעם בזוועות שלהן נחשפו החיילים במלחמה. סרטי המלחמה הידועים ביותר מתקופה זו הם: The Big Parade מ-1925 ו-What Price Glory? מ-1926.

בשנות ה-40 ושנות ה-50 הופיעו סרטי מלחמת העולם השנייה שעסקו בתחילת המלחמה ובעימות בין הבריטים לגרמנים באירופה, כשני עשורים לאחר מכן, החלו גם האמריקאים להתעניין בסרטי המלחמה וסרטיהם עסקו בעיקר במלחמת קוריאה ובמלחמת וייטנאם. העיסוק במלחמת ווייטנאם החל בסוף שנות ה-70 (מקרה מיוחד הוא הסרט הכומתות הירוקות, שיצא בשנת 1968). סרטים ידועים שעסקו במלחמה זו, כמו "אפוקליפסה עכשיו", "פלאטון" ו"מטאל ג'אקט", הפכו לאחר מכן לסרטי פולחן.

בשנות ה-90 של המאה ה-20 הופקו מספר סרטים הוליוודים בנושא מלחמת העולם השנייה, בהם שני סרטים שביים סטיבן ספילברג: להציל את טוראי ריאן שזכה בחמישה פרסי אוסקר ורשימת שינדלר שזכה בשבעה.

בישראל למודת המלחמות והקרבות הופקו סרטי מלחמה רבים, בהם "גבעה 24 אינה עונה" (מלחמת העצמאות), "אוונטי פופולו" (מלחמת ששת הימים), "כיפור" (מלחמת יום הכיפורים), "ואלס עם באשיר" (מלחמת לבנון הראשונה) ו"מבצע יונתן" (מבצע יונתן).

סרטי מלחמה קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט שנה תקציר
האגם 2017 צוות לוחמים של יחידת הקומנדו האמריקאי "אריות הים" נשלחת למשימת איתור אוצר באגם ימי.
13 שעות 2016 קבוצה של 6 אנשי ביטחון שכירים ובעברם יוצאי יחידות מובחרות בשירותם הצבאי, נשלחים ללוב במסגרת תפקידם, כדי לבצע משימות אבטחה בעיר בנגאזי עבור ה-CIA. אך אחת מהמשימות מותקפת על ידי טרוריסטים וקבוצת הביטחון לא מוותרת.
ג'ארהד 3 2016 אוון אולברייט מתגייס לצבא האמריקאי ומצטרף ליחידת הקומנדו של חיל הנחתים, במשימתו הראשונה הוא וצוותו נשלחים להגן על שגרירות ארצות הברית במזרח התיכון אך לפתע פורצת מתקפת טרור. אוון יחד עם צוותו נגררים לקרב.
ג'ארהד 2 2014 רב"ט כריס מרימנטה הוא לוחם ביחידה מובחרת של צבא ארצות הברית, יחד עם הצוות שלו הם נדרשים לספק ציוד ואספקה למקום אויב ובנוסף גם לאתר ולהציל בחורה אפגנית שבשליטת הטליבאן.
החילוץ 2014 קבוצת לוחמים צבאיים נתפסים בשבי במהלך משימה ומופקרים למוות, כאשר מפקדם נמלט מהשבי הוא מחליט לחזור ולהציל את חבריו לנשק.
צלף אמריקאי 2014 כריס קייל הוא רוכב רודיאו שמחליט להקדיש את חייו לשירות צבאי ומתנדב ליחידת הקומנדו הימי "אריות הים", סיפור חייו, משימותיו ועד יומו האחרון.
מאחורי קווי האויב 2014 צוות של יחידת הקומנדו הימי "אריות הים" נשלחת למשימה בה היא צריכה לחדור לתוך קונגו האפריקאית, המשימה כוללת לעצור מכרה וייצור נשק של השמדה המונית וחיסול אחד מהמבוקשים של ארצות הברית.
זעם 2014 תקופת מלחמת העולם השנייה, ווארדדי הוא מפקד כוח טנק של כוח צבא ארצות הברית ויחד עם הצוות שלו הם נשלחים להציל ולהגן על האוכלוסייה שעוד נותרה בחיים.
השורד האחרון 2013 צוות של 4 לוחמים מיחידת הקומנדו הימי האמריקאי "אריות הים" נשלחים לסיור באפגניסטן וחיסול טרוריסט מבוקש, אך הכוח מתגלה ונחשף ומתפתח קרב יריות קשה. הם נלחמים ומנסים לשרוד כמה שאפשר ללא סיוע אמריקאי.
קפטן פיליפס 2013 צוות כנופיות של שודדי ים מבצעים שוד ימי על אוניית מכולות של הקפטן פיליפס.
כוננות עם שחר 2013 תיאור המאמץ, הרדיפה והמבצע הצבאי של צבא ארצות הברית וה-CIA אחרי הטרוריסט "אוסמה בן לאדן" לאחר אירועי 9/11.
אקט של גבורה 2012 צוות לוחמים של יחידת הקומנדו הימי "אריות הים" נשלחים למשימת איתור והצלה של סוכן CIA שנחטף לידי כוח טרור, לצד זה הם נקלעים לגזרות לחימה רבות ולמרות המצב הקשה הם ממשיכים להילחם ואינם מראים סימני כניעה.
המטרה: אוסמה בן לאדן 2012 תיאור המבצע הצבאי "חנית נפטון" כנגד אוסמה בן לאדן.
מטען הכאב 2010 ויליאם ג'יימס חייל לוחם מיומן נבחר להיות מפקד הצוות של היחידה לסילוק פצצות של צבא ארצות הברית, אך אחת ממשימותיו נכשלת, הוא והצוות שלו נגררים לאש ולחימה בגזרות לחימה רבות בעיראק.
דמעות השמש 2003 כוח מיוחד של יחידת הקומנדו הימי "אריות הים" נשלחת לחלץ אזרחים במלחמה שהתרחשה בניגריה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרט מלחמה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 סרטי מלחמה, באתר filmsite.org