הנסיך הסטודנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנסיך הסטודנט
The Student Prince
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על אופרטה של זיגמונד רומברג ודורותי דונלי (1924)
בימוי ריצ'רד ת'ורפ
הופק בידי ג'ו פסטרנק
תסריט סוניה לוויאן, ויליאם לדוויג
עריכה ג'ין רוג'ריו
שחקנים ראשיים אדמונד פורדום
אן בליית'
מוזיקה זיגמונט רומברג
צילום פול ווגל
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
הקרנת בכורה 15 ביוני 1954
משך הקרנה 107 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מוזיקלי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 2,438,000 דולר
הכנסות 5,341,000 דולר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנסיך הסטודנטאנגלית: The Student Prince) הוא סרט מוזיקלי אמריקאי משנת 1954 בבימויו של ריצ'רד ת'ורפ, עם אדמונד פורדום ואן בליית' בתפקידים הראשיים.

הסרט הוא עיבוד קולנועי של האופרטה "הנסיך הסטודנט" של זיגמונד רומברג (מוזיקה) ודורותי דונלי (מחזה) משנת 1924. האופרטה מבוססת על המחזה הגרמני "Alt Heidelberg" (היידלברג הישנה) מאת וילהלם מאייר-פורסטר (אנ') משנת 1901.

העלילה היא על נסיך במדינה בדיונית שנאלץ לבחור בין אהבה אמיתית למוזגת לבין חובותיו כנסיך וכמלך.

מריו לנצה היה אמור להשתתף בתפקיד ראשי אבל הוא הסתכסך עם המפיקים ופוטר. לפי החוזה עם מטרו גולדווין מאייר הוא נאלץ להשאיר בידיהם את הקלטות השירים שבוצעו לפני ההסרטה. במקומו נבחר אדמונד פורדום, שחקן בריטי לא ידוע ש"שירתו" מדובבת בקולו של לנצה. שלושה שירים נוספו להפקה הזאת והעלילה קוצרה כדי שתתאים למדיום הקולנועי. זו היה תחילת ההידרדרות בקריירה הקצרה והמזהירה של לנצה. למרות הסכסוך - שמו של לנצה מופיע בכתוביות הסרט ובכל כרזות הפרסומת שלו.

מהשירים התפרסמו "שיר השתייה" ("Drink! Drink! Drink!") ושירת המנון הסטודנטים גאודיאמוס איגיטור וה"סרנדה" בקולו של מריו לנצה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלך פרדיננד (לואיס קלהרן) של ממלכת קרלסברג (שם בדיוני) בתוך הקיסרות הגרמנית, קשיש וחולה. הוא מייעד את נכדו הנסיך קרל (אדמונד פורדום) ליורשו. קרל מצטיין בהטלת משמעת צבאית וציות אך אינו מסוגל להתנהג ברוך ובאמפתיות. המלך רוצה להשיאו ליוהנה הנסיכה מנורדהאוזן כדי למזג את שתי הנסיכויות. בנשף נפגשים קרל ויוהנה (ברטה סט. ג'ון) אבל לא נוצרת ביניהם אהבה ואמה, מלכת נורדהאוזן (אוולין ורדן) מעירה על כך לפרדיננד.

פרדיננד מחליט לשלוח את קרל לאוניברסיטת היידלברג כדי שיתערה שם בין הסטודנטים וישנה את התנהגותו. הוא מצרף אליו את המחנך הוותיק פרופסור יוטנר (אדמונד גוון) ואת המשרת הוותיק לוץ (ג'ון ויליאמס) שישגיח עליו שלא יסטה מהתנהגות שמתאימה לנסיך.

הם מתאכסנים בפונדק של יוזף רודר (ס.ז. סאקאל) בו עובדה אחייניתו קייטי (אן בליית') שמוזגת ומגישה בירה לסטודנטים ושרה אתם. קרל מתאהב בה ממבט ראשון. הוא מצטרף לסטודנטים ושר אתם את "שיר השתייה" ("Drink! Drink! Drink!").

היחסים בין קרל לקייטי הם למורת רוחו של לוץ שמדווח על כך למלך. כאשר קרל מנשק את קייטי היא דוחפת אותו ולוץ דורש מרודר לפטר אותה. היא מוצאת עבודה במסעדה סמוכה וקרל מגיע לשם אך היא אינה רוצה לדבר איתו, מפילה מגש ומפוטרת מיד.

קרל מנסה לפייס אותה ואט אט היא נופלת בזרועותיו והוא שר לה את הסרנדה המפורסמת.

בין הסטודנטים יש שתי קבוצות: הווסטפלים הם יותר עממיים ואילו קבוצת הסאקסו-בורוסיאן (אנ') הם יותר מכובדים ממעמד גבוה וסנובים. בראשם עומד הרוזן פון אסטנבורג (ג'ון אריקסון). הוא מגלה לכולם שקרל הוא נסיך ודורש ממנו להצטרף אליו. כשקרל מסרב הוא מזמין אותו לדו-קרב שמסתיים בניצחונו של קרל הפוצע אותו בלחיו.

האהבה בין קרל לקייטי פורחת, הוא שר לה את "אהובתי" (Beloved) והם מתכוננים לברוח ביחד אבל אז מגיע ראש הממשלה (ג'ון הויט) ומודיע לקרל שהמלך חולה מאד. קרל מגיע לקרלסברג ואומר למלך שהוא מאוהב בקייטי אך המלך מצווה עליו להתחתן עם יוהנה ולמלא את חובותיו לממלכה לאחר מותו.

קרל נכנע אבל לאחר מות המלך, בדרך לנישואיו בנורדהאוזן, הוא נעצר בפונדק בהיידלברג ונפרד בעצב בפעם האחרונה מקייטי.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
אדמונד פורדום הנסיך קרל
אן בליית' קייטי רודר
לואיס קלהרן המלך פרדיננד מלך קרלסברג
ס.ז. סאקאל ג'וזף רודר בעל מלון ומסבאה
ג'ון ויליאמס לוץ משרת/משגיח
אדמונד גוון פרופ' יונטר מחנך של הנסיך
ברטה סט. ג'והן הנסיכה יוהנה
אוולין ורדן מלכת נורדהאוזן אמא של יוהנה
ג'ון אריקסון הרוזן פון אסטנבורג סטודנט
ג'ון הויט פון מרק ראש ממשלה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנסיך הסטודנט בוויקישיתוף