הפשיטה הערבית-מוסלמית על רומא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הפשיטה הערבית-מוסלמית על רומא התרחשה בשנת 846 לספירה. הפולשים המוסלמים בזזו את כנסיית סנט פטרוס הקדוש ואת בזיליקת פאולוס הקדוש מחוץ לחומות אך נמנעו מלפלוש לתוך העיר עצמה שהייתה מוגנת על ידי חומת אורליאנוס.

רקע היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-20 של המאה ה-9 האע'לבים המוסלמים ששלטו על חלקים מצפון אפריקה (כונו סרצנים על ידי האיטלקים בימי הביניים) החלו את כיבוש סיציליה. ב-842, כוחות ערביים בפיקודו של מוחמד אבו אלעבאס כבשו את מסינה הסיציליאנית.

ישנה מחלוקת בין המקורות השונים לגבי מוצאם של הפולשים שתקפו את רומא על אף שמרבית המקורות גורסים שמדובר בסרצנים. בסביבות שנת 842 לספירה, מתארים המקורות את כיבושם של איי פונטיין ושל האי ליקוזה על ידי סרצנים מסיציליה אך הללו נהדפו על ידי שליט נאפולי סרג'יוס ה-I וקואליציה של הערים אמלפי, גאטה וסורנטו. עם זאת הסרצנים הצליחו להשתלט על נמל מיסנום סמוך לנאפולי, משם ישגרו את מתקפתם על רומא.

הפשיטה על רומא[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-846 נחת כוח מוסלמי גדול באוסטיה על שפך הטיבר והשמיד את צבאה. המוסלמים התקדמו לכיוון רומא כאשר הכוחות הרומאיים נסוגים בחיפזון אל תוך רומא ומסתגרים מאחורי חומותיה הבטוחות. באותו הזמן כוחות ערביים נוספים נוחתים בצ'יוויטווקיה משם הם מתקדמים לכיוון רומא.

חלק מהכנסיות כגון כנסיית סנט פטרוס וכנסית סנט פאולוס היוו מטרות קלות משום ששכנו מחוץ לחומות רומא. המוסלמים חיללו את הכנסיות ובזזו את אוצרותיהם שהבולטים שבהם היו צלב הזהב שניצב מעל הקבר המיוחס לפטרוס ושולחן הכסף שנתרם לכנסייה על ידי קרל הגדול, ומעוטר בתצוגה של קונסטנטינופול. חלק מההיסטוריונים סבורים שלפולשים היה מידע מדויק היכן למצוא את האוצרות היקרים ביותר.

בינתיים התקדם צבאו של הדוכס הלומברדי גיא הראשון מספולטו במטרה לסייע לרומא המותקפת. הצבא תקף את הערבים בסמוך לחומות העיר כשהוא לוקח שלל ושבויים רבים ורדף אחרי חלק מהכוחות המוסלמים עד צ'יוויטווקיה, בעוד חלקם מנסים להגיע למיסנום דרך היבשה.

הסרצנים מצליחים לעלות על ספינותיהם בנמל אוסטיה, אולם סערה שפורצת מטביעה רבים מהם ואל החוף נסחפות גופות רבות חלקן עטויות בתכשיטים שנבזזו. לאחר מכן הצבא הלומברדי פונה דרומה ובגאטה מתחולל קרב נוסף. בסופו של דבר מגיעה תגבורת של צזאריוס בנו של סרג'יוס דוכס נאפולי שמכריעה קרב זה לטובת הנוצרים.

תוצאות הפשיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לאחר הפשיטה, האפיפיור ליאו הרביעי מקים את החומה הליאונינית בגדה הימנית של הטיבר המקיפה ומגינה על כנסיית סנט פטרוס. הטריטוריה המוקפת המוגנת על ידי מבצר סנט אנג'לו נקראת ליאונינית על שם האפיפיור ונחשבת לעיר נפרדת עם מנהל משלה. במאה ה-17 היא מצורפת לרומא והופכת לרובע ה-14 של העיר.

ב-849 מתחולל ניסיון פלישה נוסף של הערבים על נמל אוסטיה אך ניסיון זה נהדף והעיר לא תשוב מאז להיות מותקפת על ידי צי מוסלמי.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביזת רומא על ידי המוסלמים מתוארת ברומן ההיסטורי "האפיפיורית יוהנה" משנת 2009 שנכתב על ידי דונה וולפולק קרוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]