הצד המזרחי של מנהטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מזרח מנהטן
East Side Manhattan
מפת תצלום של מנהטן
מפת תצלום של מנהטן
מידע
עיר ניו יורק
מדינה ארצות הברית ארצות הבריתארצות הברית
קואורדינטות 40°45′N 73°59′W / 40.75°N 73.98°W / 40.75; -73.98
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הצד המזרחי של מנהטןאנגלית: East Side Manhattan) מתייחס לצד של מנהטן הנושק לאיסט ריבר ופונה לברוקלין וקווינס (ראו מפת התצלום משמאל). השדרה החמישית, סנטרל פארק מרחובות 59 עד 110[1], וברודוויי מתחת לרחוב 8, מפרידים בינה לבין הצד המערבי של מנהטן.

השכונות העיקריות באיסט סייד כוללות (מצפון לדרום) את[א]: מזרח הארלם[2], ספניש הארלם (אל בריו)[ב], יורקוויל(אנ')[ג] האפר איסט סייד[3][ד], טורטל ביי(אנ')[4], מורי היל(אנ')[4], קיפס ביי(אנ')[5], גראמרסי[6], איסט וילג'[7] והלואר איסט סייד[8]. הכבישים המהירים העיקריים מצפון לדרום המשרתים את "האיסט סייד" הם: פרנקלין ד. רוזוולט איסט ריבר דרייב(אנ') והארלם ריבר דרייב(אנ'), שברוב אורכם מופרדים מהחוף המזרחי של האי על ידי מדרחוב מנהטן ווטרפרונט גרין(אנ')[ה].

הרכבת התחתית של ניו יורק בצד המזרחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך שנים רבות, מאז הקמתה של רשת הרכבת התחתית של ניו יורק, סבל הצד המזרחי מחֵסר בתנועת רכבות לאורך הצד המזרחי. קו הרכבת האורכי המזרחי ביותר במנהטן, היה הקו הירוק (4,5,6) ששירת 3 קווי רכבת מברוקלין ומנהטן תחתית למנהטן עילית וחזרה. קווי הרכבת הללו נעו לאורך שדרת לקסינגטון, והותירו את הדרים ממזרח לה ללא פתרון ישיר של קו רכבת. המצב החל להשתנות בתחילת שנת 2017, עם פתיחתו של קו Q שמשרת את התושבים לאורך השדרה השנייה בין רחוב 72 לרחוב 96. בשלב ב' יגיע הקו לרחוב 125. בשלב מאוחר עוד יותר, ייפתח קו T, שישרת את התושבים לכל אורכה של השדרה השנייה, מרחוב 125 בשכונת הארלם ודרומה עד לככר הנובר שממוקם בלב אזור העסקים של וול סטריט[ו][9][10].

האי רוזוולט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רוזוולט (ניו יורק)
קשה להתעלם מקיומו של האי רוזוולט הממוקם אל מול הצד המזרחי של מנהטן (ראו במרכז מפת התצלום משמאל). על פי פסיקת בתי המשפט, ועדות הבחירות וסניף הדואר באי נמצאים בשטח השיפוט של מנהטן. תאגיד ההפעלה של האי רוזוולט (RIOC) הוקם על ידי בית המחוקקים של מדינת ניו יורק בשנת 1984 כתאגיד לתועלת הציבור, שמונה עם שליטה על התפעול, התחזוקה והפיתוח של האי. חוזה השכירות של מדינת ניו יורק על האי מסתיים ב-2068, ואז השליטה תחזור לעיר ניו יורק[11].כלומר האי מבחינה גאוגרפית הוא חלק מהצד המזרחי של מנהטן, אך אינו חלק ממנו מהבחינה המינהלית.

איי רנדלס וורדס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצפון צפון מזרח לאי רוזוולט, קיימים איי רנדלס ו-וורדס(אנ'). הם איים מחוברים, במחוז ניו יורק (רובע מנהטן), המופרדים מהאי מנהטן על ידי נהר הארלם. רוב האי הוא פארק המנוהל על ידי "ברית הפארקים של האי ראנדל" Randall's Island) Park Alliance) הכפופה למחלקת הפארקים של עיריית ניו יורק[12]. כלומר האיים מבחינה גאוגרפית הם חלק מהצד המזרחי של מנהטן, אך אינם חלק ממנו מהבחינה המינהלית.

מיזם הגנת קו המים המזרחי של מנהטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיזם הגנת קו המים המזרחי של האי, שמובל על ידי רשות הפארקים של העיר(אנ'), מטרתו להגן על שכונות ופארקים במנהטן מהשפעות של שינויי אקלים, כגון נזקי סערה, הגברת הצפות ועליית פני הים[13]. במימון משותף של עיריית ניו יורק והממשלה הפדרלית, יבנה מחדש קו החוף של האיסט ריבר, כדי להגן על פארקים וקהילות לאורך של כמעט 4 קילומטרים מרחוב 25 מזרח בצפון ועד לרחוב מונטגומרי בדרום[ז]. בניית המיזם החלה בסתיו 2020 ותימשך עד 2026[14][ח].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בכל מקור שמפורסם להלן על כל שכונה, מופיעה מפה, בה מופיעות שכונות נוספות סביבה שאינן ברשימה המפורטת להלן.
  2. ^ במפת התצלום, מזרח הארלם לא מוגדרת בשם. לצפייה במפה המפרטת בין השאר את הגבול ביניהן ראו כאן.
  3. ^ שכונת יורקוויל אינה צמודה לסנטראל פארק המהווה באזור זה גבול בין מערב העיר למזרחה, ושתי שכונות חשובות לא פחות ממוקמות בין יורקוויל לפארק: קארנגי היל(אנ'), ו-מטרופוליטן היל (ע"ש המוזיאון). סימוכין ראו כאן.
  4. ^ לעתים קרובות כל אזור מנהטן ממזרח לסנטרל פארק מכונה בפשטות האפר איסט סייד. גם אם לוקחים בחשבון את השכונות הנפרדות הרבות ממזרח לסנטראל פארק.
  5. ^ מדובר במדרחוב המיועד להולכי רגל ורוכבי אפניים.
  6. ^ לצפייה במפת קווי Q ו-T לכשיושלם הביצוע לחצו כאן.
  7. ^ לצפייה במפה חופשית של המרחב בין רחוב 25 מזרח לרחוב מונטגומרי לחצו כאן.
  8. ^ להגנת החופים שמדרום לרחוב מונטגומרי ומדרום וממערב לבאטרי פארק, מדובר במיזם של הצד המערבי של מנהטן - ראו על כך בערך המקביל (הצד המערבי של מנהטן, לרבות המקורות והאסמכתאות המופיעות שם.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Getting Around New York City, Civitatis New York
  2. ^ East Harlem - Manhattan - NYC, City Neighborhoods.NYC
  3. ^ Upper East Side - Manhattan - NYC, City Neighborhoods.NYC
  4. ^ 1 2 Murray Hill, Manhattan - NYC, City Neighborhoods.NYC
  5. ^ Kips Bay - Manhattan - NYC, City Neighborhoods.NYC
  6. ^ Gramercy - Manhattan - NYC, City Neighborhoods.NYC
  7. ^ East Village - Manhattan - NYC, City Neighborhoods.NYC
  8. ^ Lower East Side - Manhattan - NYC, City Neighborhoods.NYC
  9. ^ Kim Slowey, New York City MTA Awards First Contract for $7B Subway Extension, The Construction Broadsheet.com, Jan 22, 2024
  10. ^ Adam Harding, Construction on 2nd Avenue Subway Extension in East Harlem set to begin: What to know, NBC New York, January 23, 2024
  11. ^ Status & Jurisdiction, NY State - Roosevelt Island Operating Corporation
  12. ^ Randall's Island Park, Official Website of the New York City Department of Parks & Recreation
  13. ^ East Side Coastal Resiliency, Official Website of the New York City Department of Parks & Recreation
  14. ^ East Side Coastal Resiliency, The East Side Coastal Resiliency Project