השדרה החמישית

השדרה החמישית
Fifth Avenue
מידע כללי
אורך 10 ק"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה
תקופת הבנייה ? – מרץ 1811
מיקום
עיר מנהטן עריכת הנתון בוויקינתונים
רחובות מסתעפים 10th Street, רחוב 57, רחוב 59, 79th Street, רחוב 125, 48th Street, רחוב 34, רחוב 42, 14th Street, 23rd Street, Astor Row עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 40°46′27″N 73°57′57″W / 40.774078°N 73.965863°W / 40.774078; -73.965863
(למפת מנהטן רגילה)
 
השדרה החמישית
השדרה החמישית
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
השדרה החמישית, צילום מרחוב 34 צפונה

השדרה החמישיתאנגלית: Fifth Avenue) היא ציר תנועה ראשי ברובע מנהטן, בעיר ניו יורק. השדרה חוצה את הרובע לאורכו מדרום לצפון. היא הפכה לאחד מסמליה המובהקים של ניו יורק, בשל מרכזיותה וריכוז האתרים שלאורכה.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השדרה מתחילה בוושינגטון סקוור פארק (אנ') בדרום, ועולה צפונה בקו ישר כסרגל (כיתר השדרות במנהטן) דרך גריניץ' וילג' ומידטאון עד רחוב 143 מערב בשכונת הארלם בצפון מנהטן. בנוסף, תוחמת השדרה את גבולו המזרחי של הסנטרל פארק.

בגלל מרכזיותה, השדרה נחשבת גם "עמוד השדרה" של מנהטן: היא מהווה את נקודת האפס שבה מתחיל מספור הבתים בכל הרחובות החוצים אותה. חלק הרובע שממזרחה נקרא "איסט סייד" (East Side) וחלק הרובע שממערבה נקרא "וסט סייד" (West Side).

חלקה של השדרה העובר במידטאון הוא מסחרי ברובו (למשל אזור היהלומים). לאורכו בנייני משרדים (חלקם אתרים בולטים כגון בניין אמפייר סטייט, קתדרלת פטריק הקדוש ומרכז רוקפלר), וכן עסקים וחנויות יוקרה, ספריית העיר ניו יורק ומלון פלאזה המפורסם. צפונה יותר, בין הרחובות 60 ל-90, בחלקה הגובל בסנטרל פארק, נמצאים המוזיאונים העיקריים של ניו יורק, ביניהם מוזיאון המטרופוליטן לאמנות ומוזיאון גוגנהיים, עובדה שזיכתה חלק זה של השדרה בכינוי "מייל המוזיאונים". חלק זה של השדרה מציין גם את גבולו המערבי של האפר איסט סייד – רובע המגורים היוקרתי של צפון-מזרח העיר, שבתי המידות שבנו עשירי ניו יורק בתחילת המאה ה-20 בחלק זה של השדרה, כשפניהם לפארק, זיכו אותו בכינוי "שורת המיליונרים".

השדרה החמישית נסגרת לתנועה בחלק גדול מימי הראשון בשבוע, שבהם היא הופכת מסלול למצעדים שונים. כמה מהבולטים בהם – מצעד יום פטריק הקדוש של הקהילה האירית, מצעד הגאווה של הקהילה ההומוסקסואלית, והמצעד השנתי של תמיכה בישראל.

בשנת 2017, הוכרז כי גורד שחקים חדש יעלה בשדרה החמישית.[1]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא השדרה החמישית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Moscow architecture studio Meganom to design slender supertall New York skyscraper". The Calvert Journal (באנגלית). נבדק ב-2017-06-07.


ערך זה הוא קצרמר בנושא ארצות הברית. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.