ויטוריה אליאוטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויטוריה אליאוטי
Vittoria Aleotti
לידה 1575
פרארה, מדינת האפיפיור עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה שנות ה־40 של המאה ה־17 עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות מדינת האפיפיור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם רנסאנס עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת איטלקית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה קלאוויקורד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויטוריה אליאוטיאיטלקית: Vittoria Aleotti; סביבות 1575 - אחרי 1620), שיש גורסים כי היא רפאלה אליאוטי (1570 בקירוב - אחרי 1646), הייתה נזירה אוגוסטינית, מלחינה ונגנית עוגב איטלקייה.

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליאוטי נולדה בפרארה לאדריכל ידוע השם ג'ובאני באטיסטה אליאוטי ונזכרה בצוואתו, שנכתבה בשנת 1631. בשחר ילדותה הקשיבה לשיעורים של אחות בכירה והדהימה את משפחתה בהישגיה בנגינת צ'מבלו בגיל שש.

בהמשך למדה אליאוטי אצל אלסנדרו מילווילה במשך שנתיים ובגיל 14 נשלחה למנזר האוגוסטיני סנט ויטו בפרארה, שנודע בהכשרה המוזיקלית שנתן לחניכותיו. בין השנים 1636 ל-1639 כיהנה כאם המנזר.

אליאוטי נזכרה במדריך לפרארה של מ. א. גואריני משנת 1621 כבעלת ידע רב בתחום המוזיקה, וכן הוזכרו בו מוטטים ומדריגלים שלה שיצאו לאור. היא כתבה מוזיקה למספר מדריגלים פרי עטו של ג'ובאני באטיסטה גואריני טאביה שלח אותם אל הרוזן דל זאפו, ששלח אותם לוונציה, שם ראו אור בדפוס אצל ג'אקומו וינצ'נטי בשנת 1593. קובץ אחר של מוטטים יצא בדפוס אצל אמאדינו ב-1593, הקובץ הראשון של מוזיקת קודש בהלחנת אישה שיצא לאור בדפוס.

נוסף להלחנה, ניגנה אליאוטי בעוגב של המנזר וניצחה על הרכב גדול של נגנים וזמרים, שהגיש קונצרטים. לפי כתבים של ארקול בוטריגארי (סופר בן התקופה), היה זה אחד ההרכבים המעולים ביותר באיטליה.

סביר להניח, כי ויטוריה הוא השם שניתן לה בלידתה ורפאלה השם שאימצה לה, כשקיבלה עליה את נדרי הנזירות.

יצירתה ששרדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מוטט: Angelus ad pastores ait לטקסט מתוך הברית החדשה, הבשורה לפי לוקאס 2:10-11

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Suzanne G. Cusick. "Raffaella Aleotti", Grove Dictionary of Music and Musicians|Grove Music Online, ed. L. Macy (accessed February 15 2006), grovemusic.com (subscription access).
  • Suzanne G. Cusick. "Vittoria Aleotti", Grove Dictionary of Music and Musicians|Grove Music Online, ed. L. Macy (accessed February 15 2006), grovemusic.com (subscription access).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויטוריה אליאוטי בוויקישיתוף