ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/מיון נושאים: לוויקי/רבי גרשון אשכנזי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רבי גרשון אשכנזי
לידה תבנית:עיר ודגל
פטירה 1693
י' באדר ב' ה'תנ"ג
מקום קבורה תבנית:עיר ודגל
מדינה האימפריה הרומית הקדושההאימפריה הרומית הקדושה האימפריה הרומית הקדושה, ממלכת צרפתממלכת צרפת ממלכת צרפת
מקום פעילות פרוסטיץ, ניקלשבורג, וינה, מץ
רבותיו רבי יואל סירקיש, רבי יהושע העשיל, רבי מנחם מנדל קרוכמל
תלמידיו רבי דוד אופנהיים
בני דורו רבי שבתי כהן (הש"ך)
חיבוריו שו"ת עבודת הגרשוני
שער לשו"ת עבודת הגרשוני
שער לשו"ת עבודת הגרשוני

רבי גרשון אשכנזי (ה'שע"ה, 1615י' באדר ב' ה'תנ"ג, מרץ 1693) היה רבה של וינה, ומץ במאה ה-17. מחבר שו"ת "עבודת הגרשוני" וספר הדרשות "תפארת הגרשוני".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור]

נולד בשנת ה'שע"ה לרבי יצחק באולף (אולפה (גר') או אולפן (גר'), במחוז הסן, מזרחית-צפונית לפרנקפורט[1]) שבאימפריה הרומית הקדושה (כיום בגרמניה). החל את דרכו עוד בצעירותו כדיין בקראקא. בשנת ה'תי"ז כיהן כרב בפרוסטיץ שבמוראביה, בשנת ה'תכ"א בניקלשבורג וסביבותיה על מקום חותנו שנפטר באותה עת, לאחר מכן כיהן כרבה של וינה עד לגירוש יהודי אוסטריה בשנת ת"ל, אז עבר למץ, בה התמנה בשנת תל"א-1670 כאב"ד הקהילה, מינוי שאושר על ידי שלטונות צרפת בשנת תל"ב-1671.

סגנון לימודו היה חריף ומפולפל, ותלמידו, הרב דוד אופנהיים, העיד עליו כי "אלו נשתכחה בח״ו תורה מישראל היה הוא מחזירה בפלפולו" (הקדמה ל"עבודת הגרשוני"). בכל המקומות בהם שימש כרב, פעל לפתיחת ישיבות ולהעמדת תלמידים רבים. היה מראשי הלוחמים נגד השבתאות בתחילת דרכה והיה מהמנהיגים היהודיים הבולטים באירופה בתקופתו.

היה תלמידם של הב"ח (הרב יואל סירקיש), רבי יהושע העשיל מחבר הספר "מגיני שלמה" ורבי מנחם מנדל קרוכמל מניקלשבורג, מחבר ספר "צמח צדק" (הקדמון). בנישואיו הראשונים נשא את נכדת רבו הב"ח, ולכן הוא מתייחס במספר מקומות בספרו "עבודת הגרשוני" אל הב"ח כאל חותנו.[2] בנישואיו השניים היה חתנו של רבו רבי מנחם מנדל קרוכמל. נפטר בי' באדר ב' ה'תנ"ג. בפטירתו גזרו חכמי דורו, כי במשך שנה לא ינגנו בכלי נגינה בבתי היהודים ואף לא בחתונות.

בנו היה הרב משה אשכנזי, מנכבדי ברודי. חתנו היה הרב אהרן הוליטשר, מחבר הספר "בית אהרן".

הש"ך במספר מקומות[3], מכנה אותו "מחותני", אולם אין ידיעה מה היו בדיוק קשרי המשפחה ביניהם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

כתביו:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ בנימין שלמה המבורגר, מבוא: תולדות רבנו גרשון אשכנזי אולף, בתוך: תפארת הגרשוני, תש"ע, באתר אוצר החכמה.
  2. ^ למשל בסימן י"ט ובסימן כ'. כלילת יופי, ח"ב, צב. - קיב.
  3. ^ ביורה דעה סימן ק"י סעיף ה', בנקודות הכסף על הט"ז ס"ק ה', הש"ך מביא בשם "מחותני הגאון מהר"ר גרשון נר"ו" והדברים נמצאים בחידושי הגרשוני בגיליון השו"ע. הש"ך מצטט אותו גם ביו"ד סימן צ"ח ס"ק ב': "ומחותני האלוף המרומם מהרר"ר גרשון נר"ו הקשה..."


קטגוריה:רבנים פולנים קטגוריה:רבנים אוסטרים קטגוריה:רבנים: אחרונים קטגוריה:וינה: רבנים קטגוריה:מץ: רבנים קטגוריה:רבנים צרפתים קטגוריה:יהודים הקבורים בצרפת קטגוריה:רבני ערים באירופה קטגוריה:אבות בתי דין קטגוריה:ילידי 1618 קטגוריה:נפטרים ב-1693