ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/מיון נושאים: לוויקי/רבי ליבר הגדול מברדיצ'ב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רבי אליעזר ליבר מברדיצ'ב (כונה רבי אליעזר הגדול או רבי ליבר הגדול; ה'תכ"ח בערך - כ"ח בחשוון ה'תקל"א (1770)), היה מקובל במאה ה-18. לפי אגדה יהודית היה מייסד העיר ברדיצ'ב.

נולד לרבי אברהם אשכנזי, שהיה תלמיד חכם ועשיר גדול, ממגורשי קראקא [דרושה הבהרה]. רבי ליבר היה דור רביעי למקובלים רבי שמשון מאוסטרופולי ורבי יחיאל מיכל מנמירוב, וכן היה מיוחס לרבי נתן נטע שפירא, בעל "מגלה עמוקות".

רבי ליבער היה בעל השפעה רוחנית גדולה. הוא חי בודד ונבדל מיתר אנשי העיר, שקוע תמיד בלימוד הקבלה. יהודי ברדיצ'ב התייחסו אליו כאל קדוש. הבעל שם טוב היה אומר עליו: "ישנם צדיקים שזוכים לגילוי אליהו הנביא, אצל רבי ליבער הדבר להפך – אליהו הנביא זכה לגילוי רבי ליבער אליו".

על פי האגדה, רבי ליבר גר בצעירותו בעיירה סמוכה למקום בו נבנתה העיר ברדיצ'ב מאוחר יותר, והיה מתבודד ביערות סמוך לעירו. בעקבות תקרית שהייתה לו עם פריץ העיר, הבטיח לו הפריץ להקים עיר מיוחדת ליהודים - והיא העיר ברדיצ'ב. מבחינה היסטורית ידוע על קיום היישוב כמה מאות שנה לפני כן. אחרים מציינים, על פי אגדה זו, כי ברדיצ'וב היהודית נוסדה על ידי רבי ליבר, וכי הודותיו היא נהייתה עיר חסידית[1].

נפטר בכ"ח בחשון תקל"א ונטמן בברדיצ'ב.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

  • רבי אליעזר הגדול : והוא אוסף של כל המאמרים והסיפורים של ... רבי אליעזר ליבר הגדול, מגיד מישרים דק"ק בארדיטשוב, חד מבני היכלא... של... רבי ישראל בעש"ט..., בני ברק : מכון להפצת תורת החסידות נחלת צבי, תש"ס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ יצחק אלפסי, אנציקלופדיה לחסידות, חלק ג', "רבי ליבר הגדול מברדיטשוב", ירושלים תשמ"ו, עמ' כ"ט, באתר אוצר החכמה.
ערך זה הוא קצרמר בנושא יהדות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.



קטגוריה:רבנים מקובלים קטגוריה:רבנים אוקראינים קטגוריה:רבנים שהגיעו לגיל מאה