ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/גלאם/הספרייה הלאומית/ויקיפד הבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הדף הזה מוקדש לאנקדוטות,הגיגים וסיפורים מיוחדים מתוך מסע הגלאם המרגש של ויקיפדי הבית שלנו בנבכי הספרייה הלאומית. אתם מוזמנים לעקוב אחריו.. :)

יומנה של דריה[עריכת קוד מקור]

מאי 2014[עריכת קוד מקור]

  • 08 במאי 2014 - חלפו שבועיים ראשונים מאז מונתי על ידי הספריה להיות ויקיפדית הבית. העברנו סדנא לקהל הרחב בתחילת החודש בעזרת צוות נפלא של ויקיפדים (ובראשם דרור שהעביר את ההרצאה). במפגש נכחו כשלושים אנשים. אנחנו מתכננים מפגשים נוספים, כמו גם מפגשי תרגול. בינתיים אנחנו מקבלים המון פניות של אנשים בנוגע לויקיפדיה.
אני חושבת שזאת התחלה טובה.National Library of Israel - שיחה 22:33, 8 במאי 2014 (IDT)[תגובה]
  • 15 במאי 2014 הספריה ארחה כחמישים חיילים מחטיבת המחקר של צה"ל על מנת להכיר את אוספי הספריה וכדי ללמוד עוד על ויקיפדיה ועל ממשק של ויקי. החיילים (אשר נבחרו בקפידה) נהנו, התעניינו ולמדו הרבה. נערכו ארבעה קבוצות דיון בנקודות בהם ויקיפדיה יכולה לשתף בניסיון, כיצד למשוך אנשים לשתופי פעולה, כיצד מתמודדים עם סוגיות זכויות יוצרים, כיצד מטפלים במיקור המונים וסוגיות של ביטחון שדה. הקבוצות הונחו על ידי ויקיפדים ותיקים שיכולו לשתף מתוך הניסיון העשיר שלהם. היום היה הצלחה גדולה. National Library of Israel - שיחה 19:17, 15 במאי 2014 (IDT)[תגובה]
  • 27 ביולי 2014- עבר כחודשיים מאז שהתחלתי לעבוד. בזמן הזה העלתי כמאה פריטים לויקיפדיה במסגרות השונות. חנכתי את פרוייקט החינוך, ואת אוסף הכתובות שלנו בויקיפדיה עצמה. ערכנו יחד עם מתנדבי העמותה שלוש סדנאות לקהל ואנחנו צפויים לערוך עוד. ערכתי שעות קבלה בספריה ונענתי לפניות של ויקיפדים בכל מני תחומים. הגעתי לסיור של אלף מילים בשרונה, הייתי בפיקניק ליומולדת, והייתי בישיבת הוועד של העמותה. כמו כן אירחנו בספריה את אנסויה וגרפילד והראנו להם את ההתקדמות שלנו. אני חושבת שאנחנו עושים עבודה טובה. דריה- הספריה הלאומית של ישראל - שיחה 12:21, 27 ביולי 2014 (IDT)[תגובה]

יומנו של דרור[עריכת קוד מקור]

יוני 2013[עריכת קוד מקור]

  • 13 ביוני 2013 - יום ראשון לפרויקט שיתוף הפעולה עם הספרייה הלאומית "take two". היום נבחר בשל היותו באמצע (לייתר דיוק בשלהי) שבוע הספר העברי, ומה יכול להיות יותר מתאים מאשר לחוג את שבוע הספר העברי באירוע בספרייה הלאומית? התחלנו בהרצאה על ויקיפדיה לעובדי הספריה המעוניינים לכתוב בוויקיפדיה. הסדנא, שנמשכה כארבע שעות, כללה הסבר כללי על ויקיפדיה והסבר פרטני מעשי כיצד עורכים. בסדנא נכחו 12 מעובדי הספרייה.
לאחר הסדנא קיימנו סיור לציבור הרחב מאחורי הקלעים בספרייה. בסיור נכחו 30 משתפפים אשר נהנו לבקר באוסף המפות על שם ערן לאור, במרתפי הספריה, וראו כמה מוצגים מדהימים.
לאחר הסיור, שני הרצתה למשתתפים מהציבור הרחב על ויקיפדיה (בהרצאה נכחו כ-30 איש) ובמקביל נערך מרתון עריכה בנושא ספרים וסופרים עבריים (כיאה לשבוע הספר).
יום רב אירועים ומעייף ביותר, אבל נראה לי דרך נאותה לחוג את שבוע הספר. דרור - שיחה

יולי 2013[עריכת קוד מקור]

עיינו גם בפורטל

פורטל הספרייה הלאומית הוא שער לכל הנושאים הקשורים בספרייה הלאומית שבירושלים. הפורטל מציג את ההיסטוריה של הספרייה, וכן של מוצגים נדירים ומיוחדים המצויים באוספי הספרייה.

בעת כתיבת ערכים קורה לי לפעמים שאני מחפש מקורות, אסמכתאות, מידע נוסף, ורוצה לבדוק את נשוא הערך שאני כותב בספרים שאינם מצויים בספריית ביתי. הבעיה היא שאירועים אלה קורים בשעת לילה מאוחרת, וברור שגם בשעות היום אין לי באמת גישה לדלפק ייעץ של ספריה (מה לעשות... עובדים...).
על מנת ליתן מענה לבעיה זו, שכנעתי את מחלקת הייעץ של הספרייה הלאומית לפתוח דלפק ייעץ וירטואלי עבור ויקיפדים (וגם עבור הציבור הרחב, אבל עדיפות תינתן בשלב הראשון לוויקיפדים).
בדלפק ייעץ זה יוכלו הוויקיפדים לשאול כל שאלה אותה יכלו לשאול בדלפק הייעץ האמיתי של הספרייה (החל מ"איפה נמצאת הקפיטריה" וכלה ב"אילו ספרים נכתבו על המצור על ירושלים בתש"ח בשפה האנגלית").
המענה לשאלות יינתן על ידי ספרני הייעץ של הספרייה, כאשר הם התחייבו לענות בתוך חמישי ימי עבודה לכל שאלה.
מלאכת השיכנוע היתה קלה, שכן עובדי הדלפק מאד מעריכים את ויקיפדיה ורוצים לתרום לה מידיעותיהם הרבות, ומניסיונם.
החלק הקשה באמת היה להחליט אם כותבים "הייעץ" בשני "י" או ב"י" אחת (יש כלל הכפלת "י" עיצורית או משהו). התלבטנו ארוכות בשאלה זו, ואף שאלנו שני בלשנים - אחד של הספרייה ואחד של ויקיפדיה. חשבתי ללכת ולשאול בדלפק עצמו, אבל כיצד אפשר למצוא את דלפק הייעץ אם לא יודעים אם זה ייעץ או יעץ. הגענו למבוי סתום בנושא זה וחששתי שהרעיון יכשל.
לבסוף ראש מחלקת הייעץ הציע פיתרון - לדלפק קוראים גם "מרכז המידע" - וכך מצאנו את הדלפק אשר הפנו אותי לארון המילונים של הספרייה. בארון היו שלושה מילונים. באחד המילה לא הופיעה, בשנייה כן אך בלי יידוע, ובשלישית נכתבה המילה עם ניקוד כך שזה לא עזר. מזל שמצאתי גם ספר על כללי כתיב מלא, אשר הסביר שלא מכפילים יוד עיצורית אחרי ה הידוע או אותיות בכל"ם ובא לציון גואל וניתן היה לפתוח את הדלפק לקהילת הכותבים. דרור - שיחה
  • 10 ביולי 2013 - יום מרגש ביותר בספרייה הלאומית. בפגישות עם מחלקת החינוך של הספרייה הוצג לי אוסף מדהים - אוסף עמנואל הרוסי של תמונות מתקופת שלהי המנדט הבריטי וקום המדינה. חלק מהתמונות כה מרשימות שלא הרשתי לעובדי הספריה לצאת מהחדר בטרם הם למדו להפעיל את הקומוניסט ולהעלות את התמונות לויקי שיתוף.
תמונות באמת מרשימות. התחלנו בלהעלות ארבע מהם, והשאר (כמה מאות תמונות מדהימות) יועלו בהמשך הפרוייקט. להלן התמונות להנאתכם.
בנוסף גיליתי עוד כמה אוספים מרשימים של תמונות מתקופת ראשית המדינה, בעיקר מתקופות של בחירות, שגם עליהם כמובן אין זכויות יוצרים וניתן להעלותם לויקישיתוף. דרור - שיחה
  • 18 ביולי 2013 - היום המשכתי לעבור על אוספי מחלקת החינוך של הספרייה. עברתי על כ-500 קבצים, מהם כ-100 חופשיים שניתן להעלותם לויקיפדיה. עיקר היום הוקדש למציאת הכספים ורישום המידע על הקבצים על מנת לאפשר טעינתם לאתר ויקישיתוף. הקבצים שכבר הספקתי לטעון הם:

תצלום של מחזור רקום מראשית המאה הקודמת:

תמונות מכיבוש ירושלים על ידי הבריטים:

תצלומים היסטוריים של הכותל המערבי:

תצלומים היסטוריים של תל אביב:

חומה ומגדל בעין השופט:

נוטרים :

תצלומים ממלחמת העולם הראשונה מארץ ישראל:

תצלומים מתוך הספר The River Jordan - Pictorial and Descriptive:

  • 23 ביולי 2013 - היום נערכה הרצאה על ויקיפדיה לאנשי מחלקת הייעץ של הספרייה, במסגרתה סיפרתי להם כיצד ויקיפדיה עובדת. בנוסף, נערכו מספר פגישות עבודה עם אנשי הספרייה בנושאים שונים.

בשל קשיים טכניים, לא יכולתי היום להעלות קבצים רבים נוספים.

העלתי גירסא מוקטנת של מפה אחת, ובעקבותיה גם נכתבו מספר ערכים ובהם: היינריך בונטינג, מפת בונטינג, מפת נולין, מפת דה-פייר ורשימות על המקדש היהודי.

אוגוסט 2013[עריכת קוד מקור]

  • 1 באוגוסט - המשכתי לעבור על קבצי מחלקת החינוך של הספרייה, למפות את סטטוס זכויות היוצרים של קבצים אלה (נושא מאד מסובך, הכולל מחקר אודות שנת פטירה של כותבים ומאיירים, וכן בירור במצב זכויות ארכיונים שונים) והעלתי בעיקר תמונות העוסקות בחגים, וכן מספר ספרים היסטוריים ובהם, ספר המתאר את המושבה חדרה בשנת 1926:

מפה משנת 1845 מעשה ידי ג'ון רפקין:

כרזות ומוצגים העוסקים בטו בשבט:

וכרזה לנשף חנוכה:

וכן שתי הגדות לפסח ייחודיות - הגדת פרחי מאת הלל פרחי בשלמותה:

והגדה נדירה מטוניס בערבית באותיות ערביות, גם היא בשלמותה:

  • 14 באוגוסט - היום נערכה סדנת עריכה לעובדי הספרייה הלאומית. בסדנא השתתפו שישה עובדים. במהלך הסדנא נכתב הערך מפת בריידנבאך והועלתה המפה לוויקישיתוף:
  • 22 באוגוסט - עיקר העבודה היום היה הכנות לסדנא בשבוע הבא, בדיקת מצב זכויות היוצרים בתמונות רבות (שלצערי, מטעמים חוזיים עדיין לא ניתן להעלות אותן לוויקיפדיה, אבל עובדים על זה עם הצוות המשפטי של הספרייה), וכן העלתי שני ספרים נדירים בשלמותם (קובץ PDF של הספר, וכן צילום של כל דף ודף, על מנת לאפשר הצגה של דפים ספציפיים בערכים - ובסך הכל 1,178 קבצים):
  • סידור תפילה יהודי בעברית ובשפת מהרתי
כל קבצי העמודים
  • הספר "על ההבל והאי וודאות באמנות ובמדעים" בלטינית ובתרגום לאנגלית.
כל קבצי העמודים
  • 28 באוגוסט - היום נערכה סדנת עריכה לציבור בספריה הלאומית. הסדנא התמקדה בהעלאת תמונות לויקישיתוף, והגיעו אליה כ-30 משתתפים מהציבור שלא ערכו בוויקיפדיה בעבר, וכ-10 ויקיפדים חונכים. כמו כן הגיעו 10 ארגזי פיצות באדיבות הספרייה הלאומית. לצורך הסדנא עמלה המחלקה המשפטית של הספריה ופעלה לאפשור העלאת מספר רב של קבצים נדירים ממלחמת השחרור - בסך הכל 109 קבצים, אותם ניתן לראות כאן.

בנוסף העלנו מספר גלויות "שנה טובה" משלהי המאה ה-19:

כמו כן נערכה פגישה עם ארכיון הצליל הלאומי, והחלנו בשיתוף פעולה. במסגרת שיתוף פעולה זה, ולכבוד הימים הנוראים, העלנו מספר רב של קטעי תפילות לויקישתוף לכבוד ראש השנה והימים הנוראים:

ספטמבר 2013[עריכת קוד מקור]

11 בספטמבר - תחילת שנה חדשה בספרייה הלאומית. לצערי קצת ברגל שמאל. התחלתי את היום ב"שעת קבלה" לויקיפדים חדשים שהשתתפו בסדנת העריכה והתקשו בעריכה. לאחר של כשעה מענה על שאלות, תכננתי להמשיך ולהעלות קבצים ובהם תצלומים ממלחמת העצמאות ובעיקר קבצי קול לכבוד חגי תשרי. ואני אומר "תכננתי" - כמאמר הפתגם "אנשים מתכננים ואלוהים צוחק" (ביידיש זה נשמע יותר טוב); התברר לי כי בשל בעיה בירוקרטית, נחסמה גישתי למחשבי הספריה, ואיני יכול להתחבר בכלל (וגם לא להזמין ספרים). כאשר ניסיתי לברר אם הבעיה תיפטר בקרוב, הוצע לי פשוט לקחת יום חופשי וללכת הביתה.

כפי שאמר ביאליק "לֹא-יִבְרַח אִישׁ כָּמוֹנִי!" ובמקום זה ניסיתי לעשות את המיטב בלי אינטרנט (מזל שהבאתי במקרה את ה-ipad שלי ויכולתי לכתוב ולשלוח אימליים. וכידוע לכם, אני די מאותגר, אז לא, אני לא מסוגל לערוך בוויקיפדיה מה-ipad).
ולכן קיימתי מספר רב של פגישות עבודה -
  • פגישה עם מחלקת קשרי הציבור של הספרייה, ושיחות עם המשרד לענייני גימלאים, במטרה לקדם פרוייקט הדרכה לאזרחים ותיקים מייד לאחר החגים - דבר לא קל לאור השיפוצים בספרייה. בסוף, עם הרבה רצון טוב מצד עובדי הספרייה אכן הצלחנו לתאם סדנת עריכה לאזרחים ותיקים שתתקיים בחודש אוקטובר (חודש הגימלאים בישראל).
  • פגישה נוספת לקידום פרוייקט במסגרתו יתקיים אחת לחודש, במועד קבוע (יום השישי הראשון של כל חודש), "שעת קבלה של ויקיפדיה" - סדנא לציבור ומענה על שאלות. נקבע מועד ראשוני לפיילוט לפרוייקט זה - ב-3 בינואר.
  • פגישה עם ראש מחלקת החינוך - הצגת שיתוף הפעולה ומחשבות על כיווני התפתחות הפרוייקט.
  • פגישות בנוגע לקידום WLM באמצעות אמצעי הפרסום של הספריה.
  • והכי חשובה - פגישה על ד"ר רחל יולקיס, אוצרת אוסף האיסלאם והמזרח התיכון, במסגרתה עברנו על מוצגים חשובים באוסף, והוכנה תוכנית במסגרתה נבחרה 20 מוצגים עיקריים, ואלה יועלו לוויקיפדיה ויכתבו ערכים אודותיהם.
לסיכום - יום פורה מאד על אף הקשיים.

אוקטובר 2013[עריכת קוד מקור]

9 באוקטובר - "אחרי החגים" הגיעו, ועימם החזרה לעבודה בספרייה הלאומית. מאחר וסיימנו חופשת חג ארוכה, הגעתי למסקנה כי זה המועד להתחיל ולהתכונן לחופשת החג הבאה - היא חופשת הפסח כמובן. לצורך זה עברתי על קבצי האודיו של הספרייה הלאומית בנושא זה, ונבחרו 17 קבצים חופשיים שניתן להעלותם לוויקיפדיה, מהם הצלחתי להעלות ארבעה קבצים:

אחד הקבצים היה הפיוט "תנו תנו רבנן" שלא היכרתי קודם לכן (ולכן גם נכתב הערך).
בנוסף, ובעזרתו של אומנות שתרגם את הערך רשימות על המקדש היהודי לאנגלית (Notes on the Jewish Temple) ובעקבות התרגום כתב היד בשלמותו הועלה לויקישיתוף:

15 באוקטובר - בהמשך לעבודתי בשבוע שעבר, ולתמת החגים, המשכתי לעבור על קבצי התפילות והפיוטים באוסף קבצי הקול של הספרייה הלאומית (קבצי קול חסרים ביותר בוויקיפדיה בכלל ובוויקיפדיה העברית בפרט, ומעטים קבצי הקול החופשיים באינטרנט, ומעטים מתוכם קבצי הפיוט והתפילה היהודיים). עברתי על כ-200 קבצים, ומהם בחרתי 100 קבצים שלדעתי אין עליהם זכויות יוצרים, ומבצעיהם ויתרו על זכויות המבצעים. אני תקווה שבמהלך השבועות הקרובים אעלה את כולם לוויקישיתוף. בין הקבצים שהועלו היום הם פיוטים נוספים לפסח:

הפיוטים הוזנו לגלריות המציגות פיוט נבחר הן בפורטל היהדות, והן בפורטל הספרייה הלאומית.
בנוסף, ובעזרתו של אומנות תורגם הערך מפת דה פייר לאנגלית (De-Pierre Map).

30 באוקטובר - בהמשך לעבודתי בשבוע שעבר, ולתמת החגים, המשכתי לעבור על קבצי התפילות והפיוטים באוסף קבצי הקול של הספרייה הלאומית, והפעם בדגש על פיוטי ל"ג בעומר. בנוסף נערכה פגישת עבודה עם הספרייה ותוכננו האירועים לחודשים הקרובים, וכן החלנו בעבודת תכנון האירועים לחודשים ינואר - יוני בשנה הבאה.

הפיוטים הוזנו לגלריות המציגות פיוט נבחר הן בפורטל היהדות, והן בפורטל הספרייה הלאומית.
בנוסף, ובעזרתו של אומנות תורגם הערך מפת נולין לאנגלית (Nolin Map), והועלה קובץ המפה:

נובמבר 2013[עריכת קוד מקור]

6 בנובמבר - עברתי על אוסף כתבי היד העבריים הדיגיטליים של הספרייה (1,200 כתבי יד) ובחרתי מהם 150 שניתן להעלות לויקיפדיה (בעלי עניין אנציקלופדי). בנוסף נכתבו הערכים כנען כפי שנשלטה הן בימי אברהם הן בתקופת ישראל עם התחנות והאומות הגובלות בה, ג'ון ספיד וחלוקת ארץ ישראל לגבולותיה והועלו קבצי המפות:

13 בנובמבר - היום השתתפתי בכנס אווה מינרווה במכון ואן ליר שעוסק בנושא מורשת דיגיטלית, ושמעתי הרצאות בנושא תוכניות הספרייה הלאומית לקצירת האינטרנט הישראלי; עתידם של ספרים דיגיטליים וכן על תוכנית האופנה של יורופיאנה. בין לבין ניהלתי כמה פגישות עבודה עם אנשי הספרייה. לאחר הכנס שבתי לספרייה והעלתי 5 ספרים, ובסך הכל 555 קבצים.

20 בנובמבר - היום התקיימה סדנת עריכה לבית הספר הנגיד בהרצליה. בסדנה - כיתה ח' - נכחו 30 תלמידים שכתבו 11 ערכים חדשים, ובהם: סמוש, אתגר הכישורים של ה-NBA, אגם מניארה, חבר, מפת דרך אמת, עורקיק, ברנדון רוג'רס, תא שערה, מאקארנה, מעגל ריסים, אנדרו סקוט (שחקן) (ועוד ערכים רבים שעבודתם לא הושלמה בסדנא, ונכתבו בטיוטות המשתמשים).

25 בנובמבר - נכתבו הערכים מפה של ירושלים וסביבותיה הקרובות, מפת ון דה ולדה וספר (מיצב). המפות הועלו בעקבות כתיבת הערכים:

וכן הועלו, באיכות גבוהה, קבצי מפת דרך אמת לאור הערך שנכתב בשבוע שעבר:

וכן, הועלו קבצי קול לכבוד החנוכה:

דצמבר 2013[עריכת קוד מקור]

  • חודש דצמבר אופיין בכך שברובו הייתי חולה, ובחלק מהימים שבהם יכולתי להגיע לספרייה, סופת השלגים מנעה זאת ממנו. בכל זאת בוצעו מספר פעולות בפרוייקט ובהם - שתי סדנאות עומק לעובדי הספרייה בהם למדו העובדים ללמד את ויקיפדיה לציבור ולהשתתף בסדנאות עריכה כוויקיפדים חונכים, וכן נערך ניסוי בסדנא מרוכזת לציבור, מתוך כוונה שסדנא זו תתקיים אחת לחודש במועד קבוע (יום שישי, הראשון בכל חודש). הסדנא היתה מוצלחת ביותר.
בנוסף הועלו בחודש זה 202 תמונות (של הגדת רוטשילד ושל העיר יפו מראשית המאה ה-20).

יומנו של דניאל צבי[עריכת קוד מקור]

  • 31 בינואר 2012 - סוף סוף השתחרר קצת ה"פקק" של בירור זכויות היוצרים, וברגעים אלו ממש אני עובר על הרשימה ובורר כמה עשרות תמונות שברור שאין איתן בעיה. השאר יגיעו בטפטוף הרבה יותר איטי, וחלקם לא יגיעו בכלל. מה לעשות - אלוי פשוט נחכה עד שייגמר השעון של הזכויות? זה באמת מבאס שאי אפשר להתשמש בתמונה הנפלאה של אברהם יערי בחדר עבודתו (לפחות לא לפני 2015), אבל צריך להסתכל על חצי הכוס שמלאה בתמונות. דניאל צבישיחה 10:50, ז' בשבט ה'תשע"ב (31.01.12)
  • 6 בפברואר 2012 - לאחר קריסה טוטאלית של רשת המחשבים ספרייה שבוע שעבר (בדיוק באמצע ההעלאה), סיימתי היום סוף סוך את העלאת התמונות מתוך הרישמה הזו. בינתיים כבר נוספו עוד כמה ערכים שצריך להעלות את תמונותיהם, אבל את זה אני משאיר למחר. התחלתי לתרגם את דף הפרוייקט לאנגלית (הגיע הזמן באמת), אני צריך להתכונן להרצאה מחר בפני עובדי הספרייה (נרשמו 20 - רצו להירשם פי שתיים, אבל נגמר המקום) ולסיור מחרתיים. מזל שאין עכשיו תקופת מבחנים באוניברסיטה - או שבעצם? טוב, חייב לרוץ - נתראה מחר. דניאל צבישיחה 15:50, י"ג בשבט ה'תשע"ב (6.02.12)
  • 6 במרץ 2012 - שוואו - המון זמן לא כתבתי כאן... בכל מקרה, בינתיים הספקנו כבר להעלות המון תמונות מאוסף שבדרון (שאר הפרוייקטים כרגע קצת תקועים, אבל אנחנו עובדים על שחרור הפקק). היום סיימתי לערוך את התרגום על הערך של שבדרון עצמו (Avraham Sharon), והעתקתי מהמחשב של הספרייה למחשב האישי את שאר התמונות - מעכשיו, אם אני לא מצליח להירדם בשתיים בלילה - אני יכול להעלות תמונות מהבית (בהנחה שהטכנאי של בזק אי פעם יגיע)! דניאל צבישיחה 13:11, י"ב באדר ה'תשע"ב (6.03.12)
  • 13 במרץ 2012 - בשעה טובה ומוצלחת, אנחנו כבר לא פרוייקט של אוסף אחד, יש לנו עכשיו גם את שבדרון וגם את לאור! חוץ מזה - התחלנו לתכנן את מרתון העריכה (דברים אשכרה מתחילים לזוז פה). דניאל צבישיחה 18:43, י"ט באדר ה'תשע"ב (13.03.12)