ויקיפדיה:רשימת ערכים במחלוקת/:יצחק רבין (ארכיון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

<יצחק רבין

  • תאריך תחילת ההצבעה: 12:33, 31 באוקטובר 2008 (IST)
  • תאריך סיום ההצבעה: 12:32, 7 בנובמבר 2008 (IDT)
  • הבורר (אם מונה):

רבין נרצח בידי "יהודי" "דתי" "ישראלי" ש"שירת בצה"ל", השאלה האם וכמה מתוך תואריו של הרוצח צריכים להיכתב בפתיח של הערך.

בדיון בדף השיחה הובאו 3 צדדים 1 לציין את היותו ישראלי. 2 לציין את היותו יהודי. 3 לציין את היותו ישראלי יהודי.

דיונים קודמים[עריכת קוד מקור]

זה עדיין לא מצדיק את זה שבפתיחה יהיה כתוב "רבין נרצח ע"י מתנקש יהודי", זה לא כתוב בערך בשום שפה אחרת מהסיבה הפשוטה שזה באופן אוטומטי היה מתפרש כאנטישמי. יצחק רבין נרצח ע"י יגאל עמיר, שהוא אמנם גם יהודי אבל גם רבין היה יהודי-למה לא לכתוב "רבין היה יהודי שנרצח ע"י יהודי"? מזל שלא כתבתם "רבין נרצח ע"י היהודים".

כמובן שבויקיפדיה בעברית אין עם מי לדבר הרמה נמוכה, הפלצנות וההתנשאות של העורכים אין סופית ובכלל-להקיא.

וד"ש למגיסטר ולעודדי (ממשטרת המחשבות שעקב אחרי כל העריכות שלי, שהיו ענייניות ובערכים לא פוליטיים במשך זמן רב-אולי הוא פשוט התרשם) החביבים והנחמדים והגאונים (והכי חשוב, ענייניים).

ובבקשה לא, אל תחסמו אותי-אל תעשו לי את זה...נכתב ע"י המשתמש Gilisa ששכח לחתום

אני תומך בשינו מ"יהודי" ל"ישראלי" כך זה נשמע פחות אנטישמי. באם יש למישהו התנגדות הוא מתבקש לנמקה כאן בהקדם. --בית השלוםשיחה • ב' בחשוון ה'תשס"ט • 10:36, 31 באוקטובר 2008 (IST)
ישראלים יש הרבה. יש ערבים ישראלים, והרבה ישראלים שאינם יהודים. יגאל עמיר לא התנקש ברבין בשל היותו "ישראלי" אלא בשל תפיסה מעוותת של היהדות בה הוא מחזיק. מכיוון שכך ראוי להדגיש כי המתנקש היה "יהודי". אין כאן אנטישמיות, שכן גם רבין (כך אומרים) היה יהודי. באותה מידה המציינים את צום גדליה (וביניהם, אני מניח, יגאל עמיר, המקפיד על תרי"ב מצוות) הינם אנטישמים. אלמוג*הצטרפו למיזם המדינות* 10:39, 31 באוקטובר 2008 (IST)
כולם צודקים. חשוב לציין שהוא יהודי (להבדיל מערבי), חשוב גם לציין שהוא ישראלי (להבדיל מאזרח מדינה אחרת). אני מציע ניסוח "יהודי ישראלי". ‏DGtal10:45, 31 באוקטובר 2008 (IST)
אבל העניין שהוא "יהודי" אינו נוגע לעניין הרצח ומשום כך נודף ממנו ריח של אנטישמיות. העובדה שהוא אזרח המדינה שבה כיהן רה"מ - כלומר "ישראלי" כן ראויה לציון ולכן יש לכתוב רק אותה. בית השלוםשיחה • ב' בחשוון ה'תשס"ט • 10:51, 31 באוקטובר 2008 (IST)
עצם השימוש פה במונח אנטישמיות לא ברור לי, אבל לטעון שעניין "איננו נוגע לעניין הרצח" הוא טעות ברורה. המניע של הרוצח היה, לפחות בחלקו, דתי (אני, כמרבית היהודים, חושב שהוא הבין לא נכון את ההלכה, אבל דעתנו מקבילה כאן לטענת מוסלמים שבין-לאדן מעוות את האיסלאם - כלומר, לא רלוונטית בהקשר זה). ‏DGtal10:59, 31 באוקטובר 2008 (IST)
מאיפה אתה לוקח שהמניע היה דתי??? בניגוד לבן לאדן שמכריז שהוא פועל על פי האסלם, ככל הידוע לי עמיר מעולם לא טען שהוא פועל בשם היהדות, ולמיטב ידיעתי המניע היה פוליטי גרידא. האם לדעתך גם המניע לרצח ארלוזורוב ואמיל גרינצוויג היה דתי? (אני מקווה שלא נתתי לך רעיון לכתוב בפתיח של אמיל גרינצוויג "הרוצח היה יהודי") בית השלוםשיחה • ב' בחשוון ה'תשס"ט • 11:04, 31 באוקטובר 2008 (IST)
אני מבין שבראיון אתמול בערוץ 10 עמיר טען שהושפע מהגנרלים החילונים שרון, רפול וגנדי, אז אולי כדאי לכתוב "ישראלי יוצא צבא" כי ברור שמדובר באיזשהו מיליטריזם שהתעוות. אולי לכתוב "ישראלי ציוני" כי הרי מדובר במנהיגים ציוניים חילונים, ולא במשהו דתי. יחסיות האמת • ב' בחשוון ה'תשס"ט 11:15:27
יום יבוא וייכתב הערך היתממות ובו יהיה לשתי תגובות אחרונות אלו מקום של כבוד, כמדגימות את המושג באופן שאין מעבר לו. אלמוג*הצטרפו למיזם המדינות* 11:29, 31 באוקטובר 2008 (IST)
כבר היום קיים הערך חוצפה המתיחס גם למצב שבו מחוסר תגובה ענינית פונים להתקפה אישית שגם היא לא ענינית בית השלוםשיחה • ב' בחשוון ה'תשס"ט • 11:38, 31 באוקטובר 2008 (IST)
איני מתקיף אותך אישית מכיוון שאיני יודע מי אתה ומה אתה (על אף שאני מנחש שאינך מפעילי גוש שלום). הטענה היא לגבי הטיעון שלך לגופו. כל ישראלי בר דעת שחי כאן בשלוש עשרה השנים האחרונות יודע בדיוק מה היה משקל הטיעון הדתי במעשיו של יגאל עמיר, ואני סבור שגם אתה יודע. אלמוג*הצטרפו למיזם המדינות* 11:43, 31 באוקטובר 2008 (IST)
אני נהנה לקרוא כעת תגובה ענינית.בית השלוםשיחה • ב' בחשוון ה'תשס"ט • 11:48, 31 באוקטובר 2008 (IST)

לדעתי, חשוב לציין שהמתנקש היה יהודי ישראלי, כדי להבדיל 1. ממתנקש לא ישראלי (למשל, פעיל טרור ממדינה שכנה) 2. ממתנקש לא יהודי (למשל, ערבי ישראלי), וזאת בלי קשר להיותו יהודי דתי. ברק שושני - שיחה 11:19, 31 באוקטובר 2008 (IST)

יהדותו של הרוצח היא מהותית לערך כמו ישראליותו, אף יותר מדעותיו הפוליטיות. אכן יש להדגיש שמדובר ביהודי ישראלי שראה בראש הממשלה, בן עמו, את אויבו שיש להעבירו מן העולם. אני מניח שאותם המתנגדים וקוראים לכך "אנטישמיות" גם מתנגדים לטענות השוללות את קיומו של העם היהודי. שנילישיחה 11:20, 31 באוקטובר 2008 (IST)

המשך הדיון[עריכת קוד מקור]

עמדת הצד התומך בכתיבת "ישראלי"[עריכת קוד מקור]

העובדה שהרוצח היה "ישראלי" כלומר בן אזרח המדינה בה כיהן ראש הממשלה רלוונטית לעניין. אך ציון דתו של הרוצח אינו רלוונטי, ואף עלול ליצור בצג שוא כאילו הרוצח פעל בשם היהדות, בשעה שאין כל סימוך לכך, ואף בראיון בערוץ 10 הצהיר עמיר כי את ההשראה קיבל מגנראלים חילונים כדוגמת שרון.

עמדת הצד התומך בכתיבת "יהודי"[עריכת קוד מקור]

(יכתב אך ורק על ידי הצד שתומך באופציה זו)

עמדת הצד התומך בכתיבת "ישראלי יהודי"[עריכת קוד מקור]

(יכתב אך ורק על ידי הצד שתומך באופציה זו)

רק משתמשים רשומים בעלי 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (כלומר עריכות דפי שיחה, שיחות תמונות, שיחות קטגוריות, שיחות תבניות, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) ו-30 ימים של פעילות הם בעלי זכות הצבעה בדיוני מחלוקת.

אין לפתוח את ההצבעה עד אשר שני הצדדים לא יכתבו את טיעוניהם. בהתאם לויקיפדיה:מלחמת עריכה אין להוסיף או לגרוע מאופציות ההצבעה שסוכמו על ידי הצדדים ללא הסכמתם, אלא אם כן הבורר אישר את השינוי.

אפשרות ראשונה[עריכת קוד מקור]

אפשרות שנייה[עריכת קוד מקור]

אפשרות שלישית[עריכת קוד מקור]