חזיר מלחמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף חזירי מלחמה)
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

חזירי מלחמה הם חזירים, בעיקר חזירי בר, בהם השתמשו בשדה הקרב בעת העתיקה כאמצעי לחימה נגד פילי מלחמה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאה הראשונה לפני הספירה, כתב הסופר הרומאי לוקרטיוס שייתכן כי בני אדם ניסו להפעיל חיות טרף[1], כגון אריות או "חזירי בר" נגד האויב, אבל התוצאות היו הרות אסון. קיים תיעוד ולפיו בשנת 272 לפני הספירה השתמשו הרומאים בחזירי בר במלחמתם נגד פילי המלחמה של הטאראנטו[2]. לפי אגדה הנכללת ביצירתו של פסאודו-קליסטנס "רומן אלכסנדר", הקיסר המקדוני אלכסנדר הגדול למד על ה"נשק הסודי" הזה נגד פילי מלחמה מהשליט ההודי פורוס[3].

מפקד הצי והצבא הרומי, פליניוס הזקן, דיווח על כך ש"פילים מפחדים מהצווחה החלשה ביותר של החזיר"[4]. הסופר והמורה הרומי אליאן אישר כי פילים נבהלו מחזירים צווחים ומאיילים עם קרניים ודיווח כי הרומאים השתמשו בחזירים צווחים ובאיילים עם קרניים כדי להדוף את פילי המלחמה של פירוס בשנת 275 לפני הספירה[5]. ההיסטוריון היווני-ביזנטי, פרוקופיוס בחיבורי "ההיסטוריה של המלחמות"[6] כתב שמגני אדסה (אנ') תלו חזיר צווח מעל החומות כדי להפחיד ולגרש את הפיל היחיד בו השתמש חוסראו במצור על העיר, במאה השישית לספירה[7].

דיווחים היסטוריים על חזירי תבערה תועדו על ידי הסופר הצבאי היווני פוליאנוס ועל ידי אליאן[8][9]. שני הכותבים דיווחו כי המצור שהטיל אנטיגונוס השני גונאטס על העיר מגארה בשנת 266 לפני הספירה נשבר כאשר תושבי העיר מרחו חזירים בזפת, בשמן, או בשרף, הדליקו אותם ושלחו אותם נגד פילי המלחמה של האויב. הפילים אחוזי האימה ברחו מהחזירים הצווחים שעלו בלהבות ורמסו למוות במנוסתם חיילים רבים של השליט המקדוני[10][11]. מסופר שגונאטס דרש מאוחר יותר ממאמני הפילים שלו (מאהוטים) להחזיק חזיר בין הפילים כדי שהפילים יתרגלו אליו. המעשה הונצח במטבע ארד רומי מאותה תקופה, בו מוטבע פיל בצד אחד וחזיר בצד האחר[12].

חבר הפרלמנט הבריטי, רג'ינלד סקוט (אנ'), סיפר במאה השש עשרה על אימת הפילים מפני חזירים צווחים[13].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lucretius, De Rerum Natura 5.1298–1349
  2. ^ Alves, Romulo; Albuquerque, Ulysses (2017). Ethnozoology: Animals in Our Lives. London: Academic Press. p. 329.
  3. ^ Mayor 2005; Kistler 2007
  4. ^ Pliny the Elder, "Natural History" 8.9.27
  5. ^ Aelian, "On Animals" 1.38
  6. ^ Procopius, "History of the Wars" 8.14.30–43
  7. ^ Nossov, Konstantin (2012). War Elephants. Oxford: Osprey Publishing. p. 43.
  8. ^ Polyaenus, "Stratagems" 4.6.3
  9. ^ Aelian, "On Animals" 16.36
  10. ^ Harden, A. (2013). Animals in the Classical World: Ethical Perspectives from Greek and Roman Texts (באנגלית). Springer. p. 139.
  11. ^ Mayor, Adrienne (2014). "Chapter 17: Animals in Warfare". In Campbell, Gordon Lindsay (ed.). The Oxford Handbook of Animals in Classical Thought and Life (באנגלית). Oxford University Press. pp. 292–293.
  12. ^ Kistler, John (2007). War Elephants. Lincoln: University of Nebraska Press. p. 90.
  13. ^ Petersson, R. T. (1956). Sir Kenelm Digby. Harvard University Press.