חיל המשלוח היווני לקוריאה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיל המשלוח לקוריאה
Εκστρατευτικόν Σώμα Ελλάδος
חיילי חיל המשלוח במגרש אימונים לפני שליחתם לחזית
חיילי חיל המשלוח במגרש אימונים לפני שליחתם לחזית
חיילי חיל המשלוח במגרש אימונים לפני שליחתם לחזית
פרטים
מדינה יווןיוון יוון
שיוך צבא יוון צבא יוון
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 19501958 (כ־8 שנים)
מלחמות מלחמת קוריאה

חיל המשלוח לקוריאהיוונית: Εκστρατευτικόν Σώμα Ελλάδος) היה כוח של צבא יוון אשר השתתף במלחמת קוריאה לצד כוחות האו"ם. הכוח כלל גדוד ומאוחר יותר רגימנט של צבא יוון, וכן טייסת של חיל האוויר היווני אשר כללה שבעה מטוסים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1950 החליטה ממשלת יוון לסייע לכוחות האו"ם במלחמת קוריאה. במקור, תכננה יוון שלוח לקוריאה בריגדה שלימה, אולם לנוכח ההצלחות המרשימות שקצרו כוחות האו"ם בסוף אותה שנה, החליטה ממשלת יוון להסתפק בסיוע סמלי בסדר גודל של גדוד. 849 חיילים יוונים התנדבו לשרת בקוריאה, והם רוכזו בגדוד מיוחד שנקרא "גדוד ספרטה". ב-1953 נשלחו לקוריאה גדודים נוספים שאוחדו לרגימנט אחד שכלל 1,063 חיילים. הכוח הוגדל בהדרגה, ובתחילת 1955 כלל 2,163 חיילים. עם זאת, לנוכח פרעות איסטנבול באותה שנה, התקשו היוונים ללחום שכם אל שכם לצד החיילים הטורקים בכוחות האו"ם, ועד סוף השנה נותרו בקוריאה רק 191 חיילים יוונים. בהמשך הוציאה יוון גם את שאר אנשיה מהארץ, והותירה רק נציגות סמלית של קצין אחד ותשעה חיילים שהוחזרו ב-1958.

במקביל לסיוע הקרקעי, יוון שלחה לקוריאה גם טייסת בת שבעה מטוסי דאגלס C-47 דקוטה. כל אנשי הטייסת היו בוגרי מלחמת העולם השנייה ומלחמת האזרחים היוונית, ולפיכך בעלי ניסיון רב. הם השתתפו בהצטיינות בשלל משימות. יוון גם שלחה לקוריאה כמרים שסייעו בהחייאת הכנסייה האורתודוקסית של קוריאה, שכמעט ונכחדה.

הסרט האמריקני "בריגדת התהילה" מ-1953 עוסק במפגש של חיילים אמריקנים ויוונים בקוריאה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]