טטרפודופיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטטרפודופיס
Tetrapodophis amplectus
Tetrapodophis amplectus
תקופה
קרטיקון תחתון, 120 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
סוג: טטרפודופיס
מין: Tetrapodophis amplectus
שם מדעי
Tetrapodophis
‏2015
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טטרפודופיס (שם מדעי: Tetrapodophis; מילולית: "נחש בעל ארבע רגליים") הוא סוג נכחד של זוחל מסדרת הקשקשאים שהיה קרוב לנחשים המודרניים מהקבוצה אופידיה, אך השתייך למשפחה קרובה - Dolichosauridae. זוחל זה התקיים במשך הקרטיקון התחתון של ברזיל לפני בערך 120 מיליון שנה. הסוג הוגדר בשנת 2015 ונכלל בו מין אחד - Tetrapodophis amplectus.

הזוחל הקדום דמה במראהו לנחש, אך היה בעל גפיים קדמיות ואחוריות קצרות אך מפותחות, דומות למבנה רגליהם של כמה מיני חומטיים או קמטניים. אורך גופו הגיע ל-20 סנטימטרים בקירוב והוא היה בעל צלעות רחבות לאורך החזה והבטן, מאפיין הנפוץ בעיקר אצל נחשים. כמו כן היה בעל חוטם קצר, שיניים חדות מעט כפופות אחורה ולסתות מעוקלות שאולי יכלו להיפער כדי לבלוע טרף רחב יותר.

מעריכים כיום שנחש מוזר זה השתייך לקבוצה אופידיומורפה, ממנה התפצלו ראשוני בני הקבוצה אופידיה, כמו הדיניליסיה והנחשים המודרניים שאיבדו את כל רגליהם. ממספר החוליות הרב שלו נראה שהיה איטי יחסית ביבשה ואולי היה יצור מיימי. מבנה לסתותיו העידו שהיה טורף, כנראה של זוחלים אחרים או יונקים.

הזוחל התגלה בתצורת קראטו (אנ') שבסיארה, ברזיל ונחקר במוזיאון הטבע "Bürgermeister-Müller-Museum" בגרמניה, שם תואר ב-2015 בידי החוקר דייוויד מרטיל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טטרפודופיס בוויקישיתוף
  • טטרפודופיס, באתר GBIF (באנגלית)