טיוטה:מולקתא-מפגש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מולקתא-מפגש (בערבית: ملتقى مفقاش) הוא בית תרבות ערבי יהודי הפועל בבאר שבע. יוזמה של פורום דו-קיום בנגב (בערבית: منتدى التعايش السلمي في النقب), הפועל לקידום זכויות אדם ושוויון אזרחי עבור ערבים בדואים בנגב. בית התרבות מספק מרחב משותף והזדמנות למפגש יהודי-ערבי, דרך מפגשים של קבוצות פעילות, ערבי תרבות, סדנאות, סרטים, הרצאות וקורסים ללימוד ערבית ועברית.

הפולמוס סביב פעילות בית התרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2017 הודיעה עיריית באר שבע לפורום כי הפרו את תנאי השימוש במקלט שהוקצה לפעילות בית התרבות, וכי עליהם לפנות את המקלט בתוך 14 ימים.

האגודה לזכויות האזרח בישראל עתרה בפני בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע בטענה לפגיעה בחופש הביטוי. היועץ המשפטי של האגודה טען כי "עיריית באר שבע וראש העירייה בחרו פעם אחר פעם להשתמש לרעה במעמדם על מנת לפגוע בחופש הביטוי ובכללי המינהל התקין." התנגדות זו, נאמר, "מונעת משיקולים פוליטיים ופופוליסטיים, ושתכליתה השתקת קולות שאינם מוצאים חן בעיני העירייה, וככל הנראה גם בעיני גורמים פוליטיים אחרים". הנהלת הפורום טענה כי "עיריית באר-שבע נסמכת על טיעונים שקריים שקל להפריכם" וכו "ההסתמכות העיוורת על פעילי ימין קיצוני היא תעודת עניות לעיריית באר שבע בכלל ולראש העיר בפרט"[1].

העתירה נדחתה ב-15 במאי 2018 בנימוקים של הפרה חוזית[2][3]. השופט אליהו, שישב בתיק, אמר: "אני מתקשה לראות הצדקה להגדיר פעילויות כמו אירוע 'לזכר 68 שנים לנכבה', 'סדנה ללימוד צילום באירועי הפרות סדר' ואירוע המציג את מדינת ישראל כמי שמסייעת ל'כמעט כל מבצעי הפשעים כנגד האנושות', כפעילות קהילתית.[2]" שי גליק, מנכ"ל ארגון "בצלמו", שפעל "באופו אישי" נגד פעילות מולקתא-מפגש במבנה ציבורי של העירייה, אמר על ההחלטה: "זהו ניצחון זכויות האדם מול הסתה שנאה, פרובוקציה ותמיכה באלימות."[4]

ביולי 2018 עוכב פינוי המקלט בעקבות ערעור לבית המשפט העליון שהגיש הפורום בסיוע האגודה לזכויות האזרח. בדצמבר 2018 פורסם פסק דין בעניין, בו נאמר כי אף שלעיריית באר שבע שמורה הזכות לבחון מעת לעת את פעילות הפורום במטרה להבטיח עמידתו בתנאי ההקצאה, פרשנות היועץ המשפטי לממשלה משנת 2015 את המונח "פעילות פוליטית" מוגבלת להקשר של "פעילות פוליטית הקשורה במישרין או בעקיפין לפעילות מפלגתית" בלבד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]