לורד הים הראשון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הלורד הים הראשון וראש המטה הימי (אנגלית: First Sea Lord and Chief of the Naval Staff,‏1SL/CNS) הוא תפקיד סטטוטורי בכוחות המזוינים של בריטניה, אותו ממלא בדרך כלל אדמירל (בעל ארבעה כוכבים). לורד הים הראשון הוא הקצין הבכיר בצי המלכותי הבריטי, והוא היועץ הצבאי העיקרי בנושאים הנוגעים לצי ומשמש כסגן מזכיר ההגנה. לורד הים הראשון חבר בוועדת ועדת ראשי המטות, ומתוקף תפקיד זה הוא יועץ צבאי למועצה לביטחון לאומי של הממלכה המאוחדת, לראש ממשלת הממלכה המאוחדת ולמלך. לורד הים הראשון הוא בדרך כלל הקצין הבכיר ביותר בצי הבריטי המשמש בתפקיד פעיל, אלא אם כן ראש מטה ההגנה הוא קצין ימי. אדמירל בן קיי מונה לתפקיד לורד הים הראשון בנובמבר 2021.[1] תפקידו של לורד הים הראשון הוא מקצועי, לעומת הלורד הראשון של האדמירליות, שהיה תפקיד מיניסטריאלי ופוליטי, והתקיים עד למיזוג התפקיד עם משרד ההגנה ב-1964.

התפקיד נוצר ב-1689 ונקרא "לורד הצי הבכיר למועצת האדמירליות" (Senior Naval Lord to the Board of Admiralty). בשנת 1771 חודש שמו של התפקיד ונקרא "לורד הצי הראשון" (First Naval Lord). תואר המשרה שונה ל"לורד הים הראשון" עם מינויו של סר ג'ון פישר לתפקיד, ב-1904. מאז 1923 חבר לורד הים הראשון בוועדת ראשי המטות; נכון ל-2023 חבר לורד הים הראשון במועצת ההגנה ובמועצת האדמירליות.[2]

אחריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורד הים הראשון הוא הסמכות המקצועית הגבוהה ביותר בצי המלכותי הבריטי. מתוקף תפקידו הוא חבר במועצת ההגנה של הממלכה המאוחדת (אנ'), ואחראי כלפי מזכיר ההגנה על מוכנות הצי המלכותי ללחימה, על יעילותו ועל המורל. כחבר במועצת ההגנה מסייע לורד הים הראשון למזכיר ההגנה בניהול הכוחות המזוינים באמצעות סמכויות פררוגטטיביות וסטטוטוריות. כחבר בוועדת ראשי המטות מייעץ לורד הים הראשון בנושאי אסטרטגיה ומדיניות ימית. לורד הים הראשון נושא באחריות הקולקטיבית על הובלת הכיוון האסטרטגי, ניהול הביצועים והבטחה שההגנה מספקת את התפוקות הנדרשות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מהמאה ה-15 מונה לצי לורד אדמירל (Lord Admiral), שהיה הראש הטקסי של הצי. מאוחר יותר שונה השם ל"הלורד אדמירל הגבוה" (Lord High Admiral) (אנ'). תואר זה נותר עד המאה ה-18, אך במאה ה-17 הוקמה גם מועצת האדמירליות (Board of Admiralty) (אנ'). חבריה היו הלורדים הממונים על האדמירליות (Lords Commissioners of the Admiralty) ותפקידם היה לנהל את הצי המלכותי, האנגלי ואחר כך הבריטי. מעמדם של כל הלורדים היה זהה, בעיקרון, אך הלורד הראשון נתפס כבכיר מעמיתיו.

ב-8 במרץ 1689 נוסדה משרתו של לורד הצי הבכיר למועצת האדמירליות. הקצין הראשון שמילא תפקיד זה היה אדמירל ארתור הרברט, הרוזן הראשון מטורינגטון, שהיה גם הלורד הראשון של האדמירליות.

ב-22 במאי 1702 הפסיקה מועצת האדמירליות את השליטה בענייני הצי והוחלפה בגוף שכונה "מועצת הלורד אדמירל". תפקידו של לורד הצי הבכיר הוחלף בתפקיד שכונה "חבר בכיר במועצת הלורד אדמירל". קצין זה היה בדרך כלל קצין ימי בשירות פעיל בדרגת אדמירל והיה היועץ הימי הראשי של הלורד אדמירל. מבנה ארגוני זה התקיים עד 8 בנובמבר 1709, ואז חזרה מועצת האדמירליות לשלוט על ענייני הצי ותפקיד לורד הצי הבכיר חודש.

ב-2 בפברואר 1771 שונה שם תפקידו של לורד הצי הבכיר ל"לורד הצי הראשון". הקצין הראשון שמילא את התפקיד היה תת-אדמירל אוגוסטוס הרווי. בשנת 1805 הוגדרו, בפעם הראשונה, תפקידים ספציפיים לכל אחד מהלורדים הימיים, שתוארו כלורדים "מקצועיים", להבדיל מהלורדים ה"אזרחיים" את התפקידים הביורוקרטיים. ב-2 במאי 1827 הפסיקה שוב מועצת האדמירליות את השליטה בענייני חיל הים והוחלפה, עד 1828, במועצת הלורד אדמירל הגבוה.

התואר של לורד הצי הראשון שונה ללורד הים הראשון עם מינויו של סר ג'קי פישר לתפקיד, בשנת 1904. ב-1917 שונה מחדש שמו של התפקיד מ"לורד הים הראשון"| ל"לורד הים הראשון וראש צוות הצי". משנת 1923 ואילך היה לורד הים הראשון חבר בוועדת ראשי המטות, ומ-1923 עד 1959 שימש, ברוטציה עם נציגי השירותים האחרים (ראש המטה הכללי הקיסרי וראש המטה האווירי), כיושב ראש הוועדה זו וראש כל הכוחות המזוינים הבריטיים. התואר נשמר גם כאשר בוטלה מועצת האדמירליות, ב-1964, ותפקידיה שולבו במשרד ההגנה.

במבנה הארגוני בשנת 2023 חבר לורד הים הראשון במועצת ההגנה, במועצת האדמירליות ובמועצת הצי.

החל מ-2012, אוניית הדגל של לורד הים הראשון היא, נומינלית, אה"מ ויקטורי, שהייתה בשעתו אוניית הדגל של הלורד נלסון בקרב טרפלגר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Friedman, N.: The British Battleship 1906-1946. Seaforth, 2015
  • Heathcote, Tony: The British Admirals of the Fleet 1734–1995. Pen & Sword Ltd., 2002..
  • Kerr, Mark: Prince Louis of Battenberg: Admiral of the Fleet. London: Longmans, Green and Con, 1934.
  • Mackay, Ruddock F.: Fisher of Kilverstone. London: Oxford University Press, 1973.
  • Rodger, N.A.M.: The Admiralty. Offices of State. Lavenham: T. Dalton Ltd., 1979.
  • Sainty, J.C., ed.: Lord High Admiral and Commissioners of the Admiralty 1660-1870, Office-Holders in Modern Britain. Vol. 4: Admiralty Officials 1660-1870. 1975..
  • Thomas, David A.: A companion to the Royal Navy. Harrap, 1988.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לורד הים הראשון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Vice Admiral Sir Ben Key KCB CBE has been appointed to First Sea Lord and Chief of the Naval Staff". gov.uk (באנגלית). 15 באוקטובר 2021. נבדק ב-8 בנובמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ MoD Website: people – First Sea Lord and Chief of Naval Staff (אורכב 22.11.2012 בארכיון Wayback Machine), accessed 23 July 2013