ליגת העל המקסיקנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליגת העל המקסיקנית
שם מלא La Primera División de México
כינוי Liga MX
תחום כדורגל
ארגון פדרציית הכדורגל של מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות מקסיקומקסיקו מקסיקו
קונפדרציה CONCACAF
קבוצות 18
תקופת הפעילות 1943–הווה (כ־81 שנים)
שמות קודמים ליגה המייור
אלופה נוכחית אטלס (אפרטורה 2021)
מירב הזכיות אמריקה (13)
מפעל מקביל הגביע המקסיקני
מפעל נמוך ליגת המשנה המקסיקנית
ligamx.net
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לה פרימרה דיביסיון דה מחיקוספרדית: La Primera División de México, ובקיצור: Liga MX, קרי: "ליגה אֶמֶה אֶקִיס", רשמית נקראת גם Liga BBVA MX מטעמים מסחרייים) היא ליגת הכדורגל הבכירה במקסיקו. ה"פרימרה" היא המשך של הליגה המייור" שהוקמה ב-1943, ומנוהלת על ידי התאחדות הכדורגל המקסיקנית.

הליגה כוללת 18 קבוצות, ובכל עונה משוחקים שני טורנירים, אפרטורה וקלאוסורה. כל טורניר משוחק בשני שלבים. בשלב הראשון כל קבוצה משחקת פעם אחת מול כל שאר הקבוצות. השלב השני הוא פליי-אוף, "ליגייה" (Liguilla), שמתחיל ברבע הגמר ומשתתפות בו שמונה הראשונות בטבלה.

הליגה נחשבת לליגה הטובה באמריקה הצפונית, ולאחת הליגות הטובות ביבשת אמריקה. על פי הפדרציה הבינלאומית להיסטוריה וסטטיסטיקה של הכדורגל, הליגה מדורגת במקום ה-20 בעולם, ובין השנים 2001-2010 אף דורגה בין עשר הליגות הטובות בעולם.

על פי קונפדרציית CONCACAF, לליגה ממוצע של 25,557 צופים למשחק במהלך עונת 2014/2015, כמעט הכי הרבה ביבשת אמריקה בכל הענפים, כאשר רק ליגות ה-NFL וה-MLB הפופולריות בארצות הברית עוקפות אותה בממוצע זה. כמו כן זה הממוצע הרביעי בטיבו בעולם בכדורגל אחרי הבונדסליגה, הפרמייר ליג והלה ליגה הספרדית.

מתוך 56 המועדונים שהתחרו בליגה לאורך השנים, קבוצת קלוב אמריקה הבולטת ביותר עם 13 אליפויות הליגה, כאשר אחריה נמצאות גוודלחרה (12 תארים), דפורטיבו טולוקה (10), קרוס אסול (9) ולאון (8).

עונת 2020[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצה עיר
אוניברסידד נסיונל מקסיקו סיטי
אטלס גוודלחרה
אתלטיקו סן לואיס סן לואיס פוטוסי
גוודלחרה גוודלחרה
דפורטיבו טולוקה טולוקה
חוארס סיודאד חוארס
טיגרס סן ניקולאס דה לוס גרסה
טיחואנה טיחואנה
לאון לאון
מונטריי מונטריי
מונרקס מורליה מורליה
נקקסה אגואסקליינטס
סנטוס לגונה טוראון
פואבלה פואבלה
פצ'וקה פצ'וקה
קלוב אמריקה מקסיקו סיטי
קרוס אסול מקסיקו סיטי
קרטרו קרטרו

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה קבוצתית של קבוצת אסטוריאס, 1927

התקופה החובבנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני הקמת ה"ליגה מאייור", לא הייתה ליגה לאומית אחת במקסיקו, אלא ליגות וטורנירים מקומיים וקטנים באזורים מסוימים. הליגה האזורית הכי גדולה ונחשבת באזור של מקסיקו סיטי, נקראה "פרימרה פוארסה" (Primera Fuerza), החלה ב-1902. הקבוצות בליגה זו למעשה הניחו את התשתית להקמת הליגה המקצוענית, כיוון שלמרות שהיו קבוצות חובבניות, העבירו לשחקנים כסף "מתחת לשולחן" על מנת למשוך אליהם את השחקנים הטובים. הליגה נשלטה על ידי מספר קבוצות שמקורן בערים הגדולות כמו אסטוריאס, פצ'וקה, רפורמה, קלוב אספנייה, קלוב אמריקה וקלוב נקקסה. קבוצות שכולן התחרו לאחר מכן בליגה המקצוענית עם הקמת ה"פרימרה דיוויסיון דה מקסיקו" (Primera División de México) ב-1943.

התקופה המקצוענית (החל מ-1943)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1943 הצהירה התאחדות הכדורגל המקסיקניתספרדית: Federación Mexicana de Fútbol Asociación, או בקיצור FMF) על הקמת ליגה מקצוענית, מה שמשך המון מועדונים במדינה לנסות להגיע אליה, והוכרז כי את הליגה שתקרא "Liga Mayor" ירכיבו 10 קבוצות: 6 מועדונים מה"פרימרה פוארסה" - הליגה המקומית של מקסיקו סיטי שנחשבה לבולטת ביותר במקסיקו בתקופה זו, 2 מועדונים מה"ליגה אוקסידנטל" (הליגה המקומית של גוודלחרה) ועוד 2 מועדונים מה"ליגה וראקרוסאנה" (הליגה המקומית של וראקרוס).

המועדונים המייסדים של הליגה המקסיקנית המקצוענית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירה מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך שנות ה-50 ושנות ה-60 מועדונים קטנים במקסיקו התמודדו עם בעיות כלכליות נרחבות, מה שמנע מהם להגיע לרמה שהם יכולות להשתתף במפעלים הבינלאומיים באמריקה, שם התגמול הכספי היה רב ואיפשר פיתוח של המועדון. בהתאם לכך נמנע ממועדונים מקסיקניים להשתתף בגביע ליברטדורס ולהתפתח.

ה"בום" של הליגה המקסיקנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מונדיאל 1970 שנערך במקסיקו, היה הגביע העולמי הראשון ששודר בטלוויזיה בסקאלה עולמית. בעונה שלאחר אירוע המונדיאל, הFMF שינתה את פורמט הליגה המקצוענית, והחליטה על קיום שלב פלייאוף בתום הליגה הסדירה (ה"ליגייה"), על מנת לסייע לקבוצות כלכלית ולתגמל אותם יותר מבדרך כלל כששלב הפלייאוף הגיע לשיאו עם כמות גבוהה של צופים ועניין מצד התקשורת המקומית. לאורך השנים נוסו מספר פורמטים לשלב ה"ליגייה", כאשר הפורמט הנפוץ ביותר היה שלב נוקאאוט בין שמונת הקבוצות הראשונות בליגה הסדירה. בפורמטים אחרים הליגה פוצלה ל-2 בתים ו2 הראשונות מכל בית עלו לשלב הנוקאאוט, בחלק מהעונות גם שלוש הראשונות מהבתים הללו, ובחלק מהעונות הפלייאוף בעצמו היה בית משחקי בית וחוץ במקום שלב נוקאאוט.

הפורמט שונה מעונה לעונה בהתאם ללוח הזמנים הבינלאומי ולנבחרת הלאומית שעמדה בראש סדר העדיפויות בעיני קברניטי ההתאחדות ודעת הקהל.

שינוי תכוף זה בפורמט של שלב הפלייאוף גרם לשלב הראשון של הליגה הסדירה לאבד מהעניין בה וגרם לירידה ברמת הכדורגל של הקבוצות בשלב זה, והרבה פעמים קבוצות שביצועיהן היו בינוניים במהלך העונה הצליחו "לגנוב" את תואר האליפות בפלייאוף, וההפך, קבוצות שביצועיהן היו טובים בליגה הסדירה, איבדו את התואר בפלייאוף. בעונת 1996/1997, החל השימוש בליגה דו שנתית - האפרטורה וקלאוסורה, כאשר מיד אחריה מתקיים שלב הפלייאוף.

ה"ליגה MX"[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט לפני עונת 2012/2013, נוצרה ה"ליגה MX" שבאה יחד עם גוף ניהול חדש לכדורגל המקסיקני במקום ההתאחדות המקסיקנית שנקרא על אותו השם. הליגה שמותגה מחדש כ "Liga MX" יצאה לדרך. ב-20 באוגוסט 2018, יצאה הכרזה של הליגה MX כי יחל השימוש במערכת VAR במשחקי הליגה, כאשר תחילה המערכת נוסתה בליגת הנוער מתחת לגיל 20, ולאחר מכן במשחקים ספציפיים, עד שבסוף החל השימוש בליגת הבוגרים באופן מלא.

פורמט התחרות כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

טורניר הליגה הסדירה - אפרטורה וקלאוסורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליגה MX ישנן 18 קבוצות שמשחקות בשני טורנירים בשנה וכתוצאה מכך ישנן שתי אלופות בעונה. העונה נפתחת בטורניר האפרטורה ("טורניר פתיחה" - רץ מיולי עד דצמבר) ואחריו הקלאוסורה ("הטורניר הסוגר" - מינואר עד מאי). פורמט זה תואם ללוחות זמנים במדינות אחרות של אמריקה הלטינית ומתכתב גם עם לוח השנה העולמי של פיפ"א לכדורגל, ש"נפתח" ביולי/אוגוסט ו"נסגר" באפריל/מאי של השנה הבאה. שמונה הקבוצות המובילות עולות לליגייה עבור כל טורניר. אם אחת מאותן קבוצות נמצאת במקום האחרון בטבלת הירידה של הליגה (ראה בהמשך), הקבוצה הזו מוחלפת בקבוצה שסיימה במקום התשיעי בטורניר.

משנת 1996 עד 2002, הליגה פעלה על פי לוח זמנים של שני טורנירים עם טורנירי "אינביירנו" (חורף) וטורנירי "וראנו" (קיץ), אך מ-2002 עד 2011 18 הקבוצות חולקו לשלושה בתים של שש קבוצות כאשר שתי הקבוצות המובילות מכל בית וגם שתי הקבוצות הטובות ביותר במקום השלישי העפילו לליגייה. הקבוצות שיחקו באותו בית בכל טורניר. שלב ההעפלה של הטורניר נמשך 17 שבועות, כאשר כל הקבוצות שיחקו זו בזו פעם אחת בכל טורניר בסדרת משחקי בית וחוץ בשני הטורנירים.

שלב הפלייאוף - הליגייה (Liguilla)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הליגייה (בספרדית "ליגה קטנה") הוא שלב הפלייאוף של הטורניר. שלב זה מתחיל עם שמונה קבוצות שהעפילו המשחקות בשתי משחקים ביניהם, כאשר המנצחת בסיכום שני המשחקים מתקדמת לשלב הבא. לקבוצה האלופה מוענק גביע האליפות של הליגה, ולסגנית האלופה מוענק גרסה קטנה יותר של הגביע. לידתה של הליגייה ב-1970 ביצעה מודרניזציה לליגה הישנה למרות חילוקי הדעות בין המסורתיים למודרניסטים. מועדונים שהיו קרובים לפשיטת רגל היו מסוגלים כעת יותר להתחרות ולהניב רווחים טובים יותר.

ירידת ליגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור בתום עונה, לאחר טורנירי אפרטורה וקלאוסורה, קבוצה אחת ירדה לליגת המשנה, "אסנסו MX", וקבוצה אחת מאותה ליגה עולה ותופסת את המקום הפתוח על ידי הקבוצה היורדת. נכון לעכשיו, הקבוצה היורדת נקבעת על ידי חישוב יחס הנקודות למשחק של כל קבוצה, בהתחשב בכל המשחקים ששיחקה הקבוצה במהלך שלוש העונות האחרונות (כלומר ששת הטורנירים האחרונים). הקבוצה עם היחס הנמוך ביותר בממוצע הזה יורדת ליגה; אם הקבוצה שנמצאת במקום האחרון בטבלת הירידה היא בין שמונה הקבוצות המעפילות לליגייה בתום טורניר קלאוסורה, הקבוצה במקום התשיעי בטורניר מעפילה לליגייה במקומה. עבור קבוצות שעלו לאחרונה, רק המשחקים ששיחקו מאז עלייתם נחשבים (בין שניים לארבעה טורנירים). הקבוצה שעלתה מ"אסנסו MX" היא המנצחת בשני משחקים בין אלופי טורנירי האפרטורה והקלאוסורה של אותה הליגה. אם קבוצה הופכת לאלופה בשני הטורנירים, היא תעלה אוטומטית.

לפני תחילת עונת 2017/2018 כללי הירידה והעלייה השתנו: אם קבוצה זוכה בעלייה אך לא תעמוד בדרישות מסוימות של ה"ליגה MX" (כגון תשתית האצטדיון והשקעה בקבוצת נוער), קבוצת ה"ליגה MX" שירדה ליגה של אותה עונה תהיה להיות מחויב לשלם את כספי הפרסים לקבוצה מליגת המשנה (120 מ' פסו מקסיקני) עבור זכייה בפלייאוף העלייה, שאמור לנצל כדי למלא את הדרישות ההכרחיות לקידום בעונה הבאה, ולהישאר בליגת המשנה, והיורדות ליגה מהליגה העליונה תישאר בליגה הראשונה. עם זאת, אם קבוצת הליגה הראשונה היורדת לא יכולה לחלק את כספי הפרסים לקבוצת ליגת המשנה שעולה ליגה, שתי הקבוצות יאבדו את זכותן לשחק בליגה הראשונה, ושניהן ישחקו בליגת המשנה. נכון לעונת 2018/2019, רק שש קבוצות בליגת המשנה עמדו בדרישות המלאות כדי לעלות לליגה MX.

ב-16 באפריל 2020, ה"אסנסו MX", הליגה השנייה של מערכת ליגת הכדורגל המקסיקנית, ננטשה לעונת 2019/2020 עקב מגפת הקורונה כמו גם בגלל המחסור במשאבים כספיים. נשיא ה"ליגה MX", אנריקה בונילה, הודיע מאוחר יותר במהלך פגישת וידאו עם בעלי המועדון של הליגה כי העלייה והירידה יושעו לחמש שנים. במהלך ההשעיה, ה"אסנסו MX" הוחלף בליגה דה "אקספאנסיון MX" למרות שאף מועדון מאותה ליגה לא יעלה לליגה MX ואף קבוצת ליגה ראשונה שתסיים אחרונה לא תירד מהליגה MX לעת עתה.

העפלה לטורנירים בינלאומיים של CONCACAF[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל שנה, ארבע קבוצות מ"ליגה MX" מעפילות לליגת האלופות של CONCACAF, תחרות המועדונים המובילה בצפון אמריקה. בדרך כלל, אלופי קלאוסורה והאפרטורה וסגניותיהן מעפילות וממוקמות במקבץ 3 של הטורניר. אם קבוצה אחת או יותר תגיע לגמר של שני הטורנירים, ה"ליגה MX" יישמה נוסחה שמבטיחה ששתי קבוצות שיעפילו דרך האפרטורה ושתי קבוצות מעפילות דרך הקלאוסורה:

  • אם אותן שתי קבוצות יעפילו לגמר של שני הטורנירים, שתי הקבוצות הללו יעפילו יחד עם המועמדות (הלא-פיינליסטיות) עם הרקורד הטוב ביותר הן באפרטורה והן בקלאוסורה.
  • אם אותה קבוצה מנצחת הן באפרטורה והן בקלאוסורה (והיא התמודדה עם שתי קבוצות שונות בגמר של כל טורניר), אזי הכרטיס השמור לאלופות קלאוסורה מועברת לסגנית קלאוסורה והכרטיס השמור לסגנית קלאוסורה, מועבר ללא-פיינליסטים עם הרקורד הטוב ביותר בקלאוסורה. מקרה זה התרחש לאחרונה בעונת 2013/2014 (עונת 2014/2015 של ליגת האלופות של CONCACAF) כאשר קבוצת לאון (אלופת העונות אפרטורה 2013 וקלאוסורה 2014) ופצ'וקה (סגניות אלופת קלאוסורה 2014) שובצו במקבץ A, בעוד שאמריקה (סגני אפרטורה 2013) וקרוס אסול (לא פיינליסטים עם הרקורד הטוב ביותר בקלאוסורה 2014) שובצו במקבץ B (כאשר באותה תקופה, האלופים והסגניות שובצו במקבצים שונים).
  • אם סגנית אפרטורה זוכה בקלאוסורה (כאשר פיינליסטיות עם שתי קבוצות שונות בגמר של כל טורניר), אזי הכרטיס השמור לסגניות אלופת האפרטורה מועבר למי שאינו פיינליסט עם הרקורד הטוב ביותר באפרטורה. זה התרחש לאחרונה בעונת 2011/2012 כאשר אוניברסידד נסיונל (אלופי אפרטורה 2011) וסנטוס לגונה (סגניות אלופת אפרטורה 2011 ואלופי קלאוסורה 2012) שובצו במקבץ A, בעוד גוודלחרה (הלא פיינליסטים עם הרקורד הטוב ביותר באפרטורה 2011 ומונטריי (סגניות אלופת קלאוסורה 2012) שובצו במקבץ B (שוב, בזמנו, האלופים והסגניות שובצו במקבצים שונים).
  • אם אלופי אפרטורה הם סגניות האלופה של הקלאוסורה (מתמודדות עם שתי קבוצות שונות בגמר של כל טורניר), אזי הכרטיס השמור לסגניות אלופת קלאוסורה מועברת למועמדים שאינם פיינליסטים עם הרקורד הטוב ביותר בקלאוסורה. זה לא קרה מאז שה"ליגה MX" החלה להשתמש בחוקי העפלה אלו.

אלופות הליגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העידן החובבני (1902 - 1943)[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה אלופה סגנית
1902/1903 אוריסאבה רפורמה
1903/1904 מקסיקו קריקט רפורמה
1904/1905 פצ'וקה בריטיש
1905/1906 רפורמה סן פדרו גולף קלוב
1906/1907 רפורמה בריטיש
1907/1908 בריטיש מקסיקו קאונטרי קלוב
1908/1909 רפורמה פצ'וקה
1909/1910 רפורמה פופו פארק
1910/1911 רפורמה פצ'וקה
1911/1912 רפורמה בריטיש
1912/1913 מקסיקו רפורמה
1913/1914 קלוב אספנייה רוברס
1914/1915 קלוב אספנייה פצ'וקה
1915/1916 קלוב אספנייה מקסיקו
1916/1917 קלוב אספנייה פצ'וקה
1917/1918 פצ'וקה קלוב אספנייה
1918/1919 קלוב אספנייה סנטרו יוניון (אמריקה)
1919/1920 קלוב אספנייה UANL
1919/1920 (ליגה מקסיקנה[א]) פצ'וקה
1920/1921 קלוב אספנייה
1920/1921 (ליגה מקסיקנה[א]) גרמאניה מקסיקו
1921/1922 קלוב אספנייה אסטוריאס
  1. ^ 1 2 "ליגה מקסיקנה" היא ליגה מחתרתית שלא מוכרת על ידי התאחדות הכדורגל המקסיקנית כיום
עונה אלופה סגנית
1922/1923 אסטוריאס גרמאניה
1923/1924 קלוב אספנייה קלוב אמריקה
1924/1925 קלוב אמריקה קלוב נקקסה
1925/1926 קלוב אמריקה אסטוריאס
1926/1927 קלוב אמריקה קלוב אספנייה
1927/1928 קלוב אמריקה אסטוריאס
1928/1929 מארטה קלוב אספנייה
1929/1930 קלוב אספנייה קלוב אמריקה
1930/1931 לא נערכה
1931/1932 אטלנטה קלוב נקקסה
1932/1933 קלוב נקקסה ליאוניס
1933/1934 קלוב אספנייה אסטוריאס
1934/1935 קלוב נקקסה קלוב אספנייה
1935/1936 קלוב אספנייה קלוב אמריקה
1936/1937 קלוב נקקסה אטלנטה
1937/1938 קלוב נקקסה אסטוריאס
1938/1939 אסטוריאס אאוסקאדי
1939/1940 קלוב אספנייה קלוב נקקסה
1940/1941 אטלנטה קלוב אספנייה
1941/1942 קלוב אספנייה אטלנטה
1942/1943 מארטה אטלנטה

העידן המקצועני (החל מ-1943)[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה אלופה סגנית
ליגה פרימיירה דיווסיון דה מקסיקו (בית-חוץ)
1943/1944 אסטוריאס קלוב אספנייה
1944/1945 קלוב אספנייה פואבלה
1945/1946 וראקרוס אטלנטה
1946/1947 אטלנטה לאון
1947/1948 לאון אורו
1948/1949 לאון אטלס
1949/1950 וראקרוס אטלנטה
1950/1951 אטלס אטלנטה
1951/1952 לאון גוודלחרה
1952/1953 טמפיקו מדרו סקטפק
1953/1954 מארטה אורו
1954/1955 סקטפק גוודלחרה
1955/1956 לאון אורו
1956/1957 גוודלחרה דפורטיבו טולוקה
1957/1958 סקטפק דפורטיבו טולוקה
1958/1959 גוודלחרה לאון
1959/1960 גוודלחרה קלוב אמריקה
1960/1961 גוודלחרה אורו
1961/1962 גוודלחרה קלוב אמריקה
1962/1963 אורו גוודלחרה
1963/1964 גוודלחרה קלוב אמריקה
1964/1965 גוודלחרה אורו
1965/1966 קלוב אמריקה אטלס
1966/1967 דפורטיבו טולוקה קלוב אמריקה
1967/1968 דפורטיבו טולוקה אוניברסידד נסיונל
1968/1969 קרוס אסול גוודלחרה
1969/1970 גוודלחרה קרוס אסול
מקסיקו-70' קרוס אסול דפורטיבו טולוקה
במתכונת פלייאוף (ליגייה)
1970/1971 קלוב אמריקה דפורטיבו טולוקה
1971/1972 קרוס אסול קלוב אמריקה
1972/1973 קרוס אסול לאון
1973/1974 קרוס אסול אתלטיקו אספניול
1974/1975 דפורטיבו טולוקה לאון
1975/1976 קלוב אמריקה ליאוניס נגרוס
1976/1977 אוניברסידד נסיונל ליאוניס נגרוס
1977/1978 טיגרס אוניברסידד נסיונל
1978/1979 קרוס אסול אוניברסידד נסיונל
1979/1980 קרוס אסול טיגרס
1980/1981 אוניברסידד נסיונל קרוס אסול
1981/1982 טיגרס אטלנטה
1982/1983 פואבלה גוודלחרה
1983/1984 קלוב אמריקה גוודלחרה
1984/1985 קלוב אמריקה אוניברסידד נסיונל
1985-פרודה קלוב אמריקה טמפיקו מדרו
1986-מקסיקו מונטריי טמפיקו מדרו
1986/1987 גוודלחרה קרוס אסול
1987/1988 קלוב אמריקה אוניברסידד נסיונל
1988/1989 קלוב אמריקה קרוס אסול
1989/1990 פואבלה ליאוניס נגרוס
1990/1991 אוניברסידד נסיונל קלוב אמריקה
1991/1992 לאון פואבלה
1992/1993 אטלנטה מונטריי
1993/1994 טקוס סנטוס לגונה
1994/1995 נקקסה קרוס אסול
1995/1996 נקקסה קלאייה
עונה אלופה סגנית
במתכונת אפרטורה וקלאוסורה
1996/1997 אינביירנו סנטוס לגונה נקקסה
וראנו גוודלחרה טורוס נסה
1997/1998 אינביירנו קרוס אסול לאון
וראנו דפורטיבו טולוקה נקקסה
1998/1999 אינביירנו נקקסה גוודלחרה
וראנו דפורטיבו טולוקה אטלס
1999/2000 אינביירנו פצ'וקה קרוס אסול
וראנו דפורטיבו טולוקה סנטוס לגונה
2000/2001 אינביירנו מונרקס מורליה דפורטיבו טולוקה
וראנו סנטוס לגונה פצ'וקה
2001/2002 אינביירנו פצ'וקה טיגרס
וראנו קלוב אמריקה נקקסה
2002/2003 אפרטורה דפורטיבו טולוקה מונרקס מורליה
קלאוסורה מונטריי מונרקס מורליה
2003/2004 אפרטורה פצ'וקה טיגרס
קלאוסורה אוניברסידד נסיונל גוודלחרה
2004/2005 אפרטורה אוניברסידד נסיונל מונטריי
קלאוסורה קלוב אמריקה טקוס
2005/2006 אפרטורה דפורטיבו טולוקה מונטריי
קלאוסורה פצ'וקה סן לואיס
2006/2007 אפרטורה גוודלחרה דפורטיבו טולוקה
קלאוסורה פצ'וקה קלוב אמריקה
2007/2008 אפרטורה אטלנטה אוניברסידד נסיונל
קלאוסורה סנטוס לגונה קרוס אסול
2008/2009 אפרטורה דפורטיבו טולוקה קרוס אסול
קלאוסורה אוניברסידד נסיונל פצ'וקה
2009/2010 אפרטורה מונטריי קרוס אסול
ביסינטנריו דפורטיבו טולוקה סנטוס לגונה
2010/2011 אפרטורה מונטריי סנטוס לגונה
קלאוסורה אוניברסידד נסיונל מונרקס מורליה
2011/2012 אפרטורה טיגרס סנטוס לגונה
קלאוסורה סנטוס לגונה מונטריי
2012/2013 אפרטורה טיחואנה דפורטיבו טולוקה
קלאוסורה קלוב אמריקה קרוס אסול
2013/2014 אפרטורה לאון קלוב אמריקה
קלאוסורה לאון פצ'וקה
2014/2015 אפרטורה קלוב אמריקה טיגרס
קלאוסורה סנטוס לגונה קוורטארו
2015/2016 אפרטורה טיגרס אוניברסידד נסיונל
קלאוסורה פצ'וקה מונטריי
2016/2017 אפרטורה טיגרס קלוב אמריקה
קלאוסורה גוודלחרה טיגרס
2017/2018 אפרטורה טיגרס מונטריי
קלאוסורה סנטוס לגונה דפורטיבו טולוקה
2018/2019 אפרטורה קלוב אמריקה קרוס אסול
קלאוסורה טיגרס לאון
2019/2020 אפרטורה מונטריי קלוב אמריקה
קלאוסורה ננטשה[א]
2020 גוארדיאנס לאון אוניברסידד נסיונל
2021 גוארדיאנס קרוס אסול סנטוס לגונה
2021/2022 אפרטורה אטלס לאון
קלאוסורה
  1. ^ בעקבות השפעת התפרצות נגיף הקורונה הוחלט לבטל את העונה כך שאין אלופה ואין יורדות.

תארים לפי קבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדון אליפויות סגנות עונות זכייה
קלוב אמריקה 13 10 1965/1966, 1970/1971, 1975/1976, 1983/1984, 1984/1985, פרודה-85, 1987/1988, 1988/1989, וראנו 2002, קלאוסורה 2005, קלאוסורה 2013, אפרטורה 2014, אפרטורה 2018
גוודלחרה 12 9 1956/1957, 1958/1959, 1959/1960, 1960/1961, 1961/1962, 1963/1964, 1964/1965, 1969/1970, 1986/1987, וראנו 1997, אפרטורה 2006, קלאוסורה 2017
דפורטיבו טולוקה 10 7 1966/1967, 1967/1968, 1974/1975, וראנו 1998, וראנו 1999, וראנו 2000, אפרטורה 2002, אפרטורה 2005, אפרטורה 2008, ביסנטנאריו 2010
קרוס אסול 9 11 1968/1969, 1970, 1971/1972, 1972/1973, 1973/1974, 1978/1979, 1979/1980, אינביירנו 1997, גוארדיאנס 2021
לאון 8 7 1947/1948, 1948/1949, 1951/1952, 1955/1956, 1991/1992, אפרטורה 2013, קלאוסורה 2014, גוארדיאנס 2020
אוניברסידד נסיונל 7 8 1976/1977, 1980/1981, 1990/1991, קלאוסורה 2004, אפרטורה 2004, קלאוסורה 2009, קלאוסורה 2011
טיגרס 7 5 1977/1978, 1981/1982, אפרטורה 2011, אפרטורה 2015, אפרטורה 2016, אפרטורה 2017, קלאוסורה 2019
סנטוס לגונה 6 5 אינביירנו 1996, וראנו 2001, קלאוסורה 2008, קלאוסורה 2012, קלאוסורה 2015, קלאוסורה 2018
פצ'וקה 6 3 אינביירנו 1999, אינביירנו 2001, אפרטורה 2003, קלאוסורה 2006, קלאוסורה 2007, קלאוסורה 2016
מונטריי 5 6 מקסיקו-86, קלאוסורה 2003, אפרטורה 2009, אפרטורה 2010, אפרטורה 2019
אטלנטה 3 4 1946/1957, 1992/1993, אפרטורה 2007
נקקסה 3 3 1994/1995, 1995/1996, אינביירנו 1998
אטלס 2 3 1950/1951, אפרטורה 2021
פואבלה 2 2 1982/1983, 1989/1990
סקטפק 2 1 1954/1955, 1957/1958
וראקרוס 2 0 1945/1946, 1949/1950
אורו 1 5 1962/1963
מונרקס מורליה 1 3 אינביירנו 2000
טמפיקו מדרו 1 2 1952/1953
טקוס 1 1 1993/1994
קלוב אספנייה 1 1 1944/1945
טיחואנה 1 0 אפרטורה 2012
אסטוריאס 1 0 1943/1944
מארטה 1 0 1953/1954

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]