מוחמד ואנה - האומץ להציל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Mohamed and Anna: In Plain Sight
מוחמד ואנה - האומץ להציל
בימוי טליה פינקל
הופק בידי טליה פינקל
תסריט טליה פינקל
עריכה עומר שדר
מוזיקה רפי תורן
צילום רוני כצנלסון
הקרנת בכורה 2017
משך הקרנה 58 דקות
שפת הסרט אנגלית, עברית, גרמנית

מוחמד ואנה - האומץ להציל (באנגלית: Mohamed and Anna: In Plain Sight) הוא סרט תיעודי של הבמאית והמפיקה טליה פינקל. הסרט מספר את סיפורו של ד"ר מוחמד חלמי, רופא מצרי שהוכר על ידי יד ושם כחסיד אומות העולם. חלמי המצרי היה יוצא דופן בברלין בתקופת המלחמה בשל מוצאו וחזותו, ונרדף בעצמו על ידי הגסטפו, ומצד שני זכה להגנה מסוימת בזכות הקשרים שהיטלר שאף לפתח עם ארצות האסלאם. חלמי עבד בבית חולים שרוב הרופאים בו היו יהודים, וראה איך כולם מגורשים בין יום ליעד לא ידוע, ורופאים נאצים תופסים את מקומם. הוא בז לנאציזם והביע את סלידתו מהשלטון בצורה גלויה, ופוטר גם הוא בשל כך מבית החולים. הוא פתח יחד עם אשתו מרפאה פרטית שטיפלה בעיקר ביהודים, והצליח בתחבולות שונות להציל ילדה יהודייה, אנה בורוס, תוך הצגתה לעיני כל כאחייניתו המוסלמית ולאחר מכן גם כאסיסטנטית במרפאתו.

בסרט שלושה מרואיינים: העיתונאי הגרמני רונן שטיינקה(גר') שכתב ספר על הסיפור ההיסטורי של מוחמד חלמי, והוא מגולל את הפרטים ההיסטוריים; ד"ר אירנה שטיינפלד - ראש אגף חסידי אומות העולם ביד ושם, מספרת על חסידי אומות העולם וייחודיותו של מוחמד חלמי בנוף זה; וצבי אברהמזון אבירם, שהיה ילד בברלין בזמן המלחמה והוא מתאר מגוף ראשון את הצד הפסיכולוגי של ילד לבדו שצריך להסתיר את זהותו תחת המשטר הנאצי.

הצילומים נעשו בחורף בלוקיישנים האותנטיים בברלין של היום, כשהרחובות ריקים ומהדהדים את ההיסטוריה המורכבת של העיר. הסרט שזור בתמונות וקטעי ארכיון נדירים שלא נראו עד כה.

את התחקיר לסרט עשתה טליה פינקל שגם ביימה והפיקה אותו עבור הערוץ הראשון. הסרט שודר לראשונה בערב יום השואה ב-26 באפריל 2017 והיה בין ההפקות האחרונות של רשות השידור בטרם סגירתה במאי 2017.

הסרט דובב לגרמנית ונכלל בתוכנית הלימודים בבתי הספר התיכונים הממלכתיים במדינה[1]. הסרט זכה בפרס גרשון קליין בפסטיבל הסרטים היהודיים בברלין בשנת 2018[2].

כעבור מספר שנים מצאת הסרט פינקל ביימה סרט נוסף בנושא חלמי, בשם "אנה והרופא המצרי". הסרט הזה שם דגש גדול יותר על המפגש בין קרוב משפחתו של חלמי ד"ר נאסר קוטבי לבין בתה של בורוס ועל המהלך בו קיבל קוטבי את אות חסיד אומות העולם בשם חלמי.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]