משתמשת:La Nave Partirà/ג'אנק אורביט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


אל-איג'ליתו בינתו אל-איג'לי (בערבית العجلية بنت العجلي) הייתה בונת אצטרולבים בת המאה ה-10 לספירה, בעיר חלב, סוריה של היום. בספרות העממית המודרנית היא מוכרת כמריאם אל אצטרולביה (מרים האצטרולבית, בערבית مريم الأسطرلابية), אך השם הפרטי 'מריאם' אינו מוזכר במקור היחיד על חייה[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי איבן אל-נדים (Ibn al-Nadim), היא הייתה בתו של יצרן אצטרולבים ששמו אל-איג'לי; היא ואביה עבדו והתמחו אצל יצרן אצטרולבים מבגדאד ששמו נסטלוס (Nastulus)[2] .

היא הועסקה על ידי האמיר הראשון של חאלב, סייף אל-דאולה (Sayf al-Dawla), שמשל בין 944 ל-967. מעבר למידע הזה, לא ידוע עליה דבר. היא ואביה היו מוכרים בכינוי "יצרני אצטרולבים". בזמנה בניית אצטרולבים הייתה מקצוע מוכר מזה זמן רב.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

האסטרואיד 7060 Al-ʻIjliya שהתגלה על ידי Henry E. Holt (Henry E. Holt) במצפה הכוכבים פאלומר בשנת 1990[1].

היא הייתה מקור השראה לדמות בנובלה 'בינתי' (Binti (novella)) שהתפרסמה ב-2015[3], ולדמות בסדרה ויקינגים: ולהאלה בערוץ נטפליקס[4]. היא צוינה ברשימת "נשים מרשימות בתור הזהב של הציביליזציה המוסלמית"[5].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורביט בית הקברות הוא מסלול סביב כדור הארץ שנמצא הרחק ממסלולים פעילים נפוצים. לוויינים במסלול  גאוסינכרוני אמורים לעבור אליו בתום השימוש בהם כדי להפחית את ההסתברות להתנגשות בין לוויינים ועצמים בחלל.


הלוויינים שנשלחים אל אורביט בית הקברות יחוגו סביב כדור הארץ במשך מאות שנים , ובעתיד הנראה לעין לא יפריעו ללוויינים ורכבי נמוכים יותר, אבל יתכן בעתיד רחוק יצטרכו בני אדם לשלוח "משאיות אשפה חלליות" כדי לפנות אותם.


המסלול הגיאוסינכרוני הרבה פחות צפוף מהאזור של LEO


לווינים סינכרוניים נזרקים גבוה יותר

הרבה יותר אנרגיה להאט

לווינים נמוכים מאטים ונמשכים לארץ במשך חודשים עד שהם מגיעים לאטמוספירה ונשרפים

התכלות לוויינים

אין חוק מחייב, יש הסכמים

SPACEX

אורך חיים של לוויין

https://www.youtube.com/watch?v=ruf_mfjOt9k

https://www.youtube.com/watch?v=iUxA5HmOTo0&feature=emb_logo

https://www.newsledge.com/orbit-satellites-go-to-sleep/

אורביט הגרוטאות, הנקרא גם אורביט בית הקברות, הוא מסלול סביב כדור הארץ שנמצא הרחק ממסלולים פעילים נפוצים. לוויינים במסלול גאוסינכרוני מועברים אליו בתום השימוש בהם כדי להפחית את ההסתברות להתנגשות בין לוויינים ועצמים בחלל.

פסולת חלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב פסולת חלל

לוויינים שוגרו לחלל עוד בעשור 1950, הלוויין הנסיוני הקטן שגודלו כאשכולית Vanguard-1 (https://en.wikipedia.org/wiki/Vanguard_1) שוגר במרץ 1958 והפסיק לפעול ב-1964, עדיין חג במסלול אליפטי מאורך סביב כדור הארץ. זהו הלוויין הוותיק ביותר שחג משייט.

Perigee altitude 654 km (406 mi)
Apogee altitude 3,969 km

LEO is an orbital space junk yard. There are millions of pieces of space junk flying in LEO. Most orbital debris comprises human-generated objects, such as pieces of space craft, tiny flecks of paint from a spacecraft, parts of rockets, satellites that are no longer working, or explosions of objects in orbit flying around in space at high speeds.

Most “space junk” is moving very fast and can reach speeds of 18,000 miles per hour, almost seven times faster than a bullet. Due to the rate of speed and volume of debris in LEO, current and future space-based services, explorations, and operations pose a safety risk to people and property in space and on Earth.

Space Debris (NASA)

על פי הערכות למעלה מ-750,000 פיסות בקוטר של סנטימר אחד עד 10 סנטימטר, ומעל 29,000 פיסות בקוטר גדול מ-10 סנטימטר חגות סביב כדור הארץ בגבהים בין LEO לבין מסלול גאוסטציונרי. 94% מהשיגורים מייצרים פסולת, ו-64% מהפסולת מורכבים מחלקים עם מסה כוללת של 7,500 טון[6].

חלקים אלה נעים במהירות של XXX, ובמהירות כזאת התנגשות של חלקיק קטן גורמת נזק גדול.

התנגשות גורמת לעוד פסולת

חלקיקים במסלול LEO מואטים על ידי האטמוספירה הדלילה ומסלולם יורד בהדרגה מטה, ועם היכנסם לאטמוספירה הם נשרפים.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוויינים מועברים לאורביט בית הקברות כאשר שינוי המהירות הדרוש כדי de orbit אותם הוא גבוה מדי. de orbit של לוויין גיאוסטציונרי דורש delta-v של כ-1,500 מטר לשנייה, בעוד re orbit למסלול בית קברות דורש כ-11 מטר לשנייה . [7]



נעשה שימוש במסלול בית קברות כאשר שינוי המהירות הנדרש לביצוע תמרון ה-מסלול גדול מדי. ביטול מסלול של לוויין גיאוסטציונרי דורש delta-v של כ 1,500 מטר לשנייה (4,900 רגל לשנייה), בעוד שמסלולו מחדש למסלול בית קברות דורש כ- 11 מטר לשנייה (36 רגל לשנייה) . [7]

עבור לוויינים במסלול גיאוסטציונרי ובמסלולים גיאו -סינכרוניים, מסלול הקברות נמצא כמה מאות קילומטרים מעל המסלול שלהם. ההעברה למסלול בית קברות מעל למסלול גיאוסטציונרי דורשת כמות דלק זהה לזו שלוויין זקוק לה למשך כשלושה חודשי stationkeeping. זה גם דורש attitude control אמין במהלך תמרון ההעברה. אף שרוב מפעילי הלוויינים מתכוננים לתמרון כזה בסוף חייו המבצעיים של הלווייין שלהם שלהם, במהלך 2005 רק כשליש הצליחו בכך. [8] עם זאת, נכון לשנת 2011, רוב[דרושה הבהרה] חלליות גיאו-סינכרוניות שיצאו משימש לאחרונהלאחרונה הועברו למסלול בית קברות. [9]

על פי הוועדה לתיאום פסולת חלל בין הסוכנויות (IADC) [10] גובה המינימום של perigee altitude מעל המסלול הגיאוסטציונרי הוא:

הוא מקדם לחץ קרינת השמש ו הואaspect area [m 2 ] למסה [ק"ג] של הלוויין. נוסחה זו כוללת כ 200 ק"מ בשביל ה GEO-protected zone כדי לאפשר גם תמרוני מסלול ב- GEO ללא הפרעה למסלול בית הקברות. עוד 35 קילומטר דרושים יש לאפשר טולראנס להשפעות של הפרעות כוח משיכה (בעיקר שמשי וירחי). החלק הנותר במשוואה מתחשב בהשפעות של לחץ קרינת השמש, שתלוי בפרמטרים הפיזיים של הלוויין.

על מנת לקבל רישיון למתן שירותי טלקומוניקציה בארצות הברית, נציבות התקשורת הפדרלית (FCC) מחייבת את כל הלוויינים הגאוסטציונריים ששוגרו לאחר 18 במרץ 2002, להתחייב לעבור למסלול בית קברות בסוף חייהם המבצעיים. [11] תקנות ממשלת ארה"ב דורשות דחיפה, , של כ -300 ק"מ. [12]

חללית שהועברה למסלול בית קברות תהיה בדרך כלל תעבור passivation

עצמים לא נשלטים במסלול גיאוסטציונלי קרוב (כדור הארץ) (GEO) מציגים מחזור של 53 שנים של נטייה למסלול עקב האינטראקציה של הטיה של כדור הארץ עם מסלול הירח. הנטייה למסלול משתנה ± 7.4 °, עד 0.8 °.  : 3

מסלול סילוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שמסלול הקברות הלוויני הגיאו-סינכרוני הסטנדרטי מביא לתוחלת חיים צפויה של מיליוני שנים, המספר ההולך וגדל של לוויינים, שיגור מיקרו- לווינים ואישור ה- FCC של מגה-כוכבים גדולים של אלפי לוויינים לשיגור עד שנת 2022 מחייבים גישות חדשות להתקרבות להבטיח הסרה מוקדמת יותר של החפצים ברגע שהם הגיעו לסוף החיים. בניגוד למסלולי בית הקברות של GEO הדורשים דלק של שלושה חודשים, רשתות לווין גדולות דורשות מסלולים שמתפרקים באופן פסיבי לאטמוספירה של כדור הארץ. לדוגמא, הן OneWeb והן SpaceX התחייבו לרשויות הרגולטוריות של FCC כי לוויינים שהופסקו יתפרקו למסלול נמוך יותר - מסלול סילוק - איפה שגובה מסלול הלוויין יתפורר עקב גרירה אטמוספרית ואז יכנס באופן טבעי לאטמוספרה מחדש ונשרף בתוך אחד. שנת סוף החיים. [13]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רשימת מסלולים
  • SNAP-10A - לוויין כור גרעיני שנותר באורך של 700 מיל ימי (1,300 קילומטרים; 810 מיל) מסלול כדור הארץ תת סינכרוני למשך 4,000 שנים צפויות
  • בית קברות חלליות, באוקיאנוס השקט

הערות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 (7060) Al-`Ijliya = 1986 OO = 1990 SF11 = 1992 BR1
  2. ^ The Fihrist of al-Nadim; a tenth-century survey of Muslim culture
  3. ^ The Inspiration for Nnedi Okorafor’s Binti is a Muslim Scientist From the 10th Century
  4. ^ The True Story Behind Hayat Kamille's Mariam in Vikings: Valhalla
  5. ^ EXTRAORDINARY WOMEN FROM THE GOLDEN AGE OF MUSLIM CIVILISATION
  6. ^ 14.0 Deorbit Systems
  7. ^ 1 2 "Method for re-orbiting a dual-mode propulsion geostationary spacecraft – Patent # 5651515 – PatentGenius". אורכב מ-המקור ב-2013-11-10. נבדק ב-2012-10-28.
  8. ^ "ESA - Space debris mitigation: the case for a code of conduct". www.esa.int.
  9. ^ Johnson, Nicholas (2011-12-05). Livingston, David (ed.). "Broadcast 1666 (Special Edition) – Topic: Space debris issues" (podcast). The Space Show. 1:03:05-1:06:20. נבדק ב-2015-01-05.
  10. ^ "Archived copy" (PDF). אורכב מ-המקור (PDF) ב-2015-04-02. נבדק ב-2015-03-07. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "FCC Enters Orbital Debris Debate". אורכב מ-המקור ב-8 במרץ 2005. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "US Government Orbital Debris Standard Practices" (PDF).
  13. ^ Brodkin, Jon (4 באוקטובר 2017). "SpaceX and OneWeb broadband satellites raise fears about space debris". Ars Technica. נבדק ב-28 באפריל 2019. {{cite news}}: (עזרה)