משתמשת:Shadadaher/סיאטיקה (1)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סיאטיקה הוא מצב רפואי מאופיין על ידי כאב שעובר מן הגב התחתון אל הרגל. את הכאב הזה יכול ללכת אחורה, החוצה, או מהצד הקדמי של הרגל. הוא לעתים קרובות קורה באופן פתאומי בעקבות פעולות כמו הרמת משאות כבדים, למרות שהתחלה הדרגתית עלולה להתרחש גם בדרך כלל, הסימפטומים הם רק בצד אחד של הגוף. גורמים מסוימים, עם זאת, עלולים לגרום כאב על שני הצדדים. כאבי גב תחתון, לפעמים, אבל לא תמיד נוכח. חולשה או חוסר תחושה עלולה להתרחש בחלקים שונים של הרגל ו כף הרגל המושפעים.

כ-90% מהזמן כאבי גב נגרמים על ידי פריצת דיסק בעמוד השדרה הלוחץ על עמוד השדרה המותני או על שורשי עצם העצה עצבי. בעיות אחרות שעלולות להתרחש מסיאטיקה כוללים ספונדילוליסטזיס (spondylolisthesis), היצרות של עמוד השדרה, תסמונת פיריפורמית (piriformis syndrome), גידולים באגן ודחיסה על ידי ראש התינוק במהלך ההריון. מבחן העלאת רגל ישרה הוא לעתים קרובות מועיל באבחון. המבחן יהיה חיובי אם כשהרגל המורמת בזמן שהאדם שוכב על הגב,גורמת לכאב שיורה מתחת לברך. ברוב המקרים הדמיה רפואית לא נחוצה . חריגים לכלל הם כאשר תפקיד המעי או תפקיד שלפוחית השתן נפגעים, שם יהיה אובדן משמעותי של תחושה או של חולשה, תסמינים אלו עומדים זמן רב, או יהיה חשש של גידול או זיהום. מצבים שמוצגים באופן דומה הן מחלות של מפרק הירך והרפס זוסטר מקדם לפני שהפריחה מופיעה.

הטיפול בהתחלה הוא בדרך כלל עם [[שיכוך כאב|תרופות לשיכוך כאבים]. מומלץ בדרך כלל כי בכך אנשים ממשיכים עם הפעילויות ביכולות הכי טובות שלהם. לעתים קרובות כל מה שנדרש זה זמן: כ-90% מהאנשים הבעיה תיעלם להם אחרי פחות משישה שבועות. אם הכאב הוא חמור, ונמשך יותר משישה שבועות אז ניתוח עשוי להיות אופציה אפשרית. בזמן שהניתוח לעיתים קרובות מזרז שיפור בכאב,היתרונות לטווח הארוך אינן ברורות. ניתוח עשוי להיות נחוץ אם סיבוכים מתרחשים, כגון בעיות במעי או בשלפוחית השתן. טיפולים רבים, כוללים, סטרואידים, gabapentin, דיקור סיני, חום או קרח, ומניפולציה של עמוד השדרה, אין להם ראיות חזקות לשימוש שלהם. תלוי באיך זה מוגדר, 2% ל-40% מהאנשים עלולים לקבל כאבי גב בשלב כלשהו.זה נפוץ ביותר אצל אנשים בני 40 עד 50, וכאבי גב מתרחשים אצל גברים יותר יותר מנשים. המצב היה ידוע מאז ימי קדם. השימוש הראשון הידוע של המילה סיאטיקה חוזר לתאריך ה1451.

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח "סיאטיקה" מתאר סימפטום מסויים כאב לאורך מסלול עצב השת ולא מצב מסוים כמו מחלה. חלק מהאנשים משתמשים בו כדי להביע כאב כלשהו שמתחיל בגב התחתון ויורד אל הרגל. אחרים משתמשים במונח באופן ספציפי יותר על מנת להביע חוסר תפקוד עצבי הנגרם על ידי דחיסה של אחד או יותר משורשי העצב המותני או עצם העצה השורשי מפריצת דיסק בעמוד השדרה. אבל  השימוש השני הוא בעצם האבחנה (כלומר, זה מצביע על סיבה ותוצאה). הכאב בדרך כלל מתרחש בהפצה של אזמל עור והולך מתחת לברך אל כף הרגל. זה עשוי להיות מזוהה עם תפקוד נוירולוגי, כגון חולשה. הכאב מאופיין כצינור ירי שנוסע במהירות לאורך המסלול של העצב.

גורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריצת דיסק בעמוד השדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריצת דיסק בעמוד השדרה הלוחץ על העצב המותני או על שורשי עצבים עצם העצה ,וזה הגורם השכיח ביותר של כאבי הגב התחתון, ומצב זה מתרחש ב 90% מהמקרים.

סיאטיקה נגרמת על ידי לחץ של פריצת דיסק ונפיחות של הרקמה הסובבת שיכולה באופן ספונטני להתפוגג אם הקרע שבדיסק מתרפא ושחול הפולפוסוס והדלקת מפסיקים.  

היצרות של עמוד השדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורמים אחרים לדחיסה בעמוד השדרה כוללים היצרות של עמוד השדרה המותני, מצב שבו תעלת השדרה (הרווחים שחוט השדרה עובר דרכם) מצמצמת, ודוחסת את חוט השדרה, תסמונת זנב הסוס, או שורשי עצב השת. צמצום זה יכול להיגרם על-ידי עצם הדורבנות, ספונדילוליסטזיס (spondylolisthesis) ,דלקת, או פריצת דיסק, אשר מקטינות את השטח הפנוי לחוט השדרה, ובכך מפריעות לעצבים של חוט השדרה לנסוע לעצבי השת (sciatic nerves).

Pregnancy[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיאטיקה עלולה להתרחש גם במהלך ההריון כתוצאה מהמשקל של העובר שלוחץ על עצב השת בזמן ישיבה או בזמן התכווצויות הרגל. בעוד שברוב המקרים העובר והאם לא יפגעו ישירות, נזק עקיף עשוי להיגרם מהשפעת השיתוק של הרגליים, אשר יכולה לגרום לאובדן שיווי המשקל ולנפילה. אין טיפול סטנדרטי עבור הסיאטיקה שמתרחשת במצבים אלו.

Other[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיאטיקה יכולה להיגרם גם על ידי גידולים שלוחצים על חוט השדרה או על שורשי העצבים.כאבים מהגב שמתארכים אל הירכיים והרגליים, אובדן שליטה בשלפוחית השתן או המעיים, חולשת שרירים שאולי מתרחשים כתוצאה מהגידולים בעמוד השדרה או מתסמונת זנב הסוס. טראומה לעמוד השדרה, כגון תאונת דרכים, עשויה גם להוביל למצב סיאטיקה. 

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

רגל ישרה הבדיקה משמשת לעתים כדי לעזור לאבחן פריצת דיסק מותני

סיאטיקה בדרך כלל מאובחנת על ידי בדיקה גופנית, ועל ידי ההיסטוריה של הסימפטומים.בדרך כלל, אם האדם מדווח על  כאב מקרין ברגל, ומדווח גם כן על אחד או יותר מהסימנים הנוירולוגיים של מתח על שורש העצב, או על גירעון נוירולוגי, סיאטיקה יכולה להיות מאובחנת.

תרופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרופות הן בדרך כלל ניתנות על ידי מרשם לטיפול בכאבי הגב, אבל ישנן ראיות חלשות לגבי תרופות נגד הכאב .באופן ספציפי, ראיות באיכות נמוכה מצביעות על כך ש- NSAIDs לא משפרים מיידית את הכאב ואת כל NSAIDs מופיעים בערך שווה . חסר ראיות גם בשימוש של ה-אופיאטים , ומרפי שרירים על ידי האמצעים הרגילים. במצבים שבהם מתרחשת סיאטיקה עקב תסמונת פיריפורמיס (piriformis syndrome), זריקות של רעלן בוטולינומי עשויות להקל את הכאב,או לשפר את התפקוד. יש גם כן מעט עדויות על סטרואידים,לא משנה אם מדובר באפידורל או כדור}.ראיות באיכות נמוכה תומכות בשימוש של גאבאפנטין (gabapentin ) עבור הקלת כאבים אקוטיים אצל אנשים שיש להם מצב של סיאטיקה כרונית.

ניתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתוח עבור מצבים של סיאטיקה חד-צדדית כרוך בהסרת חלק מהדיסק, אשר ידוע בתור ניתוח דיסקטומיה( discectomy). בזמן שהתוצאה תהיה יתרונות לטווח קצר, יתרונות לטווח ארוך יופיעו במקביל לטיפול שמרני. טיפולים בגורם הבסיסי של דחיסות נדרשים במקרים של אפידורל מורסה, גידולים אפידורלים, ובמקרה של תסמונת זנב הסוס.

אפידמיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תלוי איך זה מוגדר,כ- 2% ל-40% מהאנשים מקבלים כאבי גב בשלב כלשהו. זה נפוץ ביותר בטווח הגילאים שבין ה-40 וה-50, גברים לעיתים קרובות מושפעים יותר מנשים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאבי גב

קריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיאטיקה -תסמינים וטיפולים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרגילים להקלה לכאבי גב וסיאטיקה

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]