משתמש:איתן/ניסוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גאיוס פליניוס קאיקיליוס סקונדוס (Gaius Plinius Caecilius Secundus ), הידוע גם כפליניוס הצעיר (62?-113), משפטן, סופר ופילוסוף ברומא העתיקה. פליניוס, בן למשפחה עשירה, נולד בקומו, צפון איטליה, כפובליוס קאיקיליוס סקונדוס. הוא היה אחיינו של פליניוס הזקן ותיעד את מותו בהתפרצות הר הגעש וזוב בשנת 79.

אביו של פליניוס, לוקיוס קאיקיליוס קילו, מת בגיל צעיר, ומי שגידל אותו לצד אמו פליניה היה ורגיניוס רופוס, מפקד צבא שהיה מעורב במרד נגד נירון קיסר. הוא קיבל חינוך מעולה, וכבר בגיל 14 החל לכתוב שירה, ואף הוציא תחת ידיו טרגדיה יוונית. עם התבגרותו עבר פליניוס הצעיר לרומא, כדי להשלים את חינוכו, ושם התוודע לראשונה לדודו, אחי אימו, פליניוס הזקן, שגם אימץ אותו לבן. הדמיון בשמותיהם של השניים אינו מקרי: בעקבות האימוץ שינה פליניוס הצעיר את שמו המקורי, פובליוס, לגאיוס פליניוס, שמו של אביו המאמץ.

הקריירה של פליניוס ברומא החלה בשנת 81, בגיל 19. הוא עסק כמשפטן בעיקר בנושאי צוואות וירושות. במהלך תקופה זו שירת גם כחייל, בליגיון הרומי שהוצב בסוריה.

מאוחר יותר עסק בתביעות נגד מושלים רומיים של פרובינקיות ברחבי האימפריה. פליניוס הצעיר היה רעו של ההיסטוריון טקיטוס, והעסיק בצוותו את הביוגרף סווטוניוס. הוא עסק בכתיבת נאומים (ואף ראה עצמו כממשיכו של קיקרו). נאומיו לא שרדו, למעט אחד, שנקרא "השליט המושלם" (optimus princeps).

בשלב מאוחר יותר בקריירה שלו כיהן בתפקיד מושל הפרובינקיה הרומית "ביתיניה-פונטוס".

התפרצות פליניאנית

גולת הכותרת של כתבי פליניוס הצעיר הם מכתביו, שאוגדו לעשרה ספרים, ומהם ניתן ללמוד על חיי היום יום ברומא העתיקה, ועל האדמיניסטרציה הרומאית. אחד החשובים במכתבים אלה הוא מכתבו לטקיטוס, בו מתואר מותו של דודו, פליניוס הזקן, בעת התפרצות הר הגעש וזוב, התפרצות שזכתה לכינוי "התפרצות פליניאנית", שהיא התפרצות געשית רבת עוצמה המלווה בעמוד של עשן ואפר, ופליטה של סלעי פומיס לגובה של עשרות קילומטרים.

באותה עת, קיץ 79', שהה פליניוס הצעיר, בן ה-17, בחופשה באחוזת דודו. פליניוס הזקן היה מפקד הצי במיסנום, מטעמו של הקיסר. כאשר התפרץ ההר, הוא יצא בספינה לכיוון מפרץ נאפולי כדי לחקור את ההתפרצות ולהציל כמה מחבריו שגרו בסמוך למקום האסון. פליניוס הצעיר העלה את הסברה שדודו מת משאיפה של גזים רעילים, מאחר שעל גופתו לא נמצאו כל סימני אלימות.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכתבי פליניוס הצעיר בפרויקט גוטנברג

תבנית: קצרמר אישים

קטגוריה: רומאים בתקופת הקיסרות קטגוריה:פילוסופים באימפריה הרומית