לדלג לתוכן

משתמש:אנונימית123/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אנונימית123.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אנונימית123.


היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום רביעי, טז' בסיון התשנ"ח, ה-10 ביוני 1998, שלומי טולדו בן ה-13 וחצי, וליאור קבלו בן ה-12 ז"ל, מצאו את מותם מתחת להריסות של תקרת אולם הספורט של בית הספר מקיף ו' בבאר שבע בעיצומו של אימון כדורסל, שקרסה ונפלה על 12 תלמידים ומאמן שהיו במקום, ונפצע נער נוסף - גיא זלצר.


תהליך משפטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשפט הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתאריך 24 בנובמבר 2003 שופט בית המשפט השלום באשקלון, רענן בן יוסף, הרשיע 3 מבין 12 הנאשמים בפרשת אסון קריסת גג אולם הספורט, לפני כחמש שנים. במהלך החקירה התגלו ליקויים בעבודות השיפוצים שהתבצעו על הגג, וכתבי אישום הוגשו כנגד 12 הנאשמים, בעלי תפקידים בעירייה ובחברה שביצעה את השיפוצים. כל ה 12 הואשמו בעבירה של גרימת מוות ברשלנות.[1]

הגשת ערעור[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקליטות מחוז דרום הגישה ערעור על החלטת בית המשפט השלום באשקלון, להרשיע שלושה נאשמים בלבד מתוך ה 12. הפרקליטות ערערה על זיכויים של שבעה מתוך התשעה שזוכו. שני הנאשמים שהפרקליטות לא ערערה על זיכויים הם ממלא מקום ראש עיריית באר שבע דוד בונפלד, וראש אגף החינוך בעירייה , דודי ליפשיץ.

הכרעה סופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפסק הדין עולה כי עיריית באר שבע לא מינתה ממונה מיומן על הבטיחות כנדרש בתקנות, לא הכינה תוכנית בטיחות ולא קבעה אמצעי זהירות לבית הספר, זאת לאחר שתכננה והוציאה לפועל עבודות בנייה ללא היתר. בנוסף, נכתב שהעירייה לא פעלה לבדיקת הגג ויציבותו, לא דיווחה לגורמים המשתמשים באולם הספורט, להנהלת בית הספר ולאגודת ספורט שהשתמשה באולם על מהות העבודה ומועדה וכן לא מנעה כניסה לאולם בעת ביצוע העבודות. בעקבות דליפת מי גשמים אל תוך אולם הספורט ופניית המנהלת בית הספר לעירייה, הועלתה באגף החינוך ובאגף ההנדסה של העירייה בקשה לאשר תקציב לביצוע עבודות לשיפור הניקוז ולשיפוץ ואיטום הגג, ולאור זאת נתבקשה העירייה לפעול לקבלת הצעות מקבלנים ולפרסם מכרז לביצוע העבודות. הכרעת הדין התקבלה בעקבות ערעור שהגישה המדינה כנגד זיכויים של עיריית באר שבע, מהנדס העיר, סגן המהנדס, מתאם מבני ציבור ושתי חברות שפעלו במקום לאחר שבית משפט השלום באשקלון זיכה אותם.


חוות דעת עיקריות עליהן הסתמך בית המשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

1. גג אולם הספורט התמוטט עקב העמסת יתר, שנגרמה עקב יציקת בטון. מרכז הגג הגיע לעומס של כ 250 ק"ג למר'.

2. העומס האופייני הנקבע לשימוש המיועד למבנה בו ניתן היה להעמיס על הגג המקורי היה 20 ק"ג למר'.

3. לא נערכו בדיקות יסודיות של המבנה, על ידי אף אחד מהגורמים המעורבים, ואף אחד לא הביע ספקות לגבי כושר הנשיאה שלו.

4. יש אי התאמות בין תכניות המבנה ובין הגג המקורי שבוצע בפועל.

5. לא היה מפרט טכני לביצוע האיטום, לא היו כל דרישות הנדסיות לבדיקת בטיחות המבנה בעקבות שינוי האיטום.

6. מחלקת ההנדסה של עיריית באר שבע, אינו מקצועי וחסר את האנשים והכלים כדי לבחון את הרמה ההנדסית של תכנון האיטום. בנוסף, לא העמידו כל דרישות טכניות, כמו אישור מהנדס השלד של תכניות האיטום, למתכנן האיטום.

7. עבודת איטום, בה משתנה בצורה דרסטית העומס על המבנה, דורש שינוי בשלד המבנה.

8. בעת יציקת כמויות בטון גדולות על פיגומים ,יש לאסור שימוש בחלל שמתחת לאזור שמעליו יוצקים למשך היציקה או לפחות למשך 24 שעות לאחר מכן.

9. כשנודע למהנדס השלד כי מתוכנן לעשות שינויים או לשנות עומסים על המבנה אשר תכנן, היה עליו לדרוש שכל שינוי שייעשה ייבדק על ידיו , תוך הסתמכות על חישובים מתאימים והצגת תכניות מתאימות.

10. המבנה, כפי שתוכנן, היה מסוגל לשאת עומס של 20 ק"ג למ"ר בלבד, החורג מהנדרש בתקן הישראלי, בו נדרש עומס שימושי של 150 ק"ג למ"ר , כך שמקדם הבטיחות היה נמוך באופן משמעותי ממה שנדרש בתקן.


תגובת ההורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הורי הנערים שנהרגו באסון זעמו על החלטת הפרקליטות, שלא לכלול את בונפלד וליפשיץ בערעור, וטענו שהערעור היה צריך להיות גורף. אתי קבלו, אמו של ליאור ז"ל אמרה: "יש אשם יותר ויש אשם פחות, אבל אין זכאים במשפט הזה". דליה טולדו, אמו של שלומי ז"ל, אמרה: "הערעור לא משמח אותי. אני לא מתכוונת לוותר, ומה שהוא אומר זה שאין אף גורם שקשור למשרד החינוך, שהוא אשם. הערעור לא מלא אם לא כל המזוכים נכללים בו".[2]


תביעת ההורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחות טולדו וקבלו הגישו תביעות נגד עיריית באר שבע, משרד החינוך ושורת גופים ואנשים שהיו אחראים, לדעתן, למות ילדיהן, אשר את מרביתן דחה בית המשפט המחוזי בבאר שבע. משפחת קבלו תבעה 14,000,000 ₪ פיצויים ומשפחת טולדו תבעה 12,500,000 ₪, אולם השופט אפרים לרון פסק לכל אחת מן המשפחות 300,000 ₪ ובנוסף 10,000 ₪ בשביל הוצאות הקבורה. אסתר קבלו, אמו של ליאור, פוצתה ב- 75,000 ₪ מאחר שהוכח כי נגרם לה נזק בריאותי כתוצאה מהאסון.


אנדרטאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדרטה לזכרו של שלומי טולדו נבנתה בבית הספר היסודי "גבים" בשכונה יא' שבבאר שבע, בית הספר שבו שלומי למד, אשר נמצאת ליד מגרש הכדורסל שבבית הספר. האנדרטה נבנתה בתאריך 10.6.2001 על ידי הפסל שלום גבריאלי, ובה שלושה שחקני כדורסל אשר מציגים את אהבתו של שלומי לכדורסל ואת משחק הכדורסל בו נהרג שלומי. כמו כן, במקיף ו' בשכונה ט' שבבאר שבע, תחת קורות הגג של אולם הספורט אשר תקרתו נפלה, על אחד מעמודי התמך, ישנו שלט לזכרם של ליאור קבלו ז"ל ושלומי טולדו ז"ל.


טורניר לזכרו של ליאור קבלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמדי שנה נערך טורניר כדורסל לזכרו של ליאור קבלו במקיף ג'. יזמי הרעיון הם כמה מחברי כיתתו הטובים של ליאור.

באירוע שנערך ב- 29 למאי 2014 , נערך הטורניר ונכחו בו משפחת קבלו וכמה מבוגרי מקיף ו' ומקיף ג'. בסוף הטורניר נערך טקס סיום ובו הוענקה מלגה כספית מהמארגנים בסך 2,500 ₪. חבריו לכיתה של ליאור קבלו פתחו לזכרו דף בפייסבוק בו הם מעדכנים לגבי טורנירים שמתקיימים לזכרו ומעלים תמונות מהאירועים, וכך הם מנציחים אותו.


טורניר לזכרו של שלומי טולדו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלוש שנים האחרונות התקיים טורניר כדורסל לזכרו של שלומי טולדו בבתי ספר שונים בבאר שבע.

באירוע שהתקיים בשנה שעברה בבית הספר גבים בשכונה יא' נכחו 200 צופים, חלקם הורים לילדים. על ארגון התחרויות היו אמונים אנשי חברת כיוונים, ועל השיפוט הופקדו שחקני פרויקט הכדורסל של מקיף ג'. גם לזכרו של שלומי טולדו נפתח דף בפייסבוק בו מודיעים לגבי טורנירים קרובים המתקיימים לזכרו של שלומי.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3301051,00.html

http://www.ne-law.com/vault/documents/psak%20bitan.pdf

http://www.haaretz.co.il/misc/1.716524

http://eyoya.co.il/Articles/32864.html

http://eyoya.co.il/Articles/32653.html

בית ספר גבים בבאר שבע

הדפים לזכרם של שלומי וליאור בפייסבוק

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רועי כוכבי, רק 3 מ-12 נאשמי אסון קריסת גג מקיף ו' בבאר שבע הורשעו בגרימת מוות ברשלנות, מתוך אתר News1, פורסם ב 24 בנובמבר 2003.
  2. ^ רועי כוכבי, רק 3 מ-12 נאשמי אסון קריסת גג מקיף ו' בבאר שבע הורשעו בגרימת מוות ברשלנות, מתוך אתר News1, פורסם ב 24 בנובמבר 2003.