משתמש:קרניבור/ארגז חול/חוני המעגל (אמן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קובץ:חוני המעגל (אמן).jpg
חוני המעגל

חוני המעגל הוא אמן ישראלי רב-תחומי, מיצגן, במאי, צלם וקולנוען.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

האמן חוני המעגל נקרא על שם הצדיק חוני המעגל. הוא גדל ברחוב שלוש בנווה צדק ולמד בתלמוד תורה "שערי תורה".

הוא בוגר המכון לאמנות פלסטית בבת-ים והאקדמיה לאמנות "בצלאל" בירושלים וכן השתלם בצילום בבית הספר הלאומי הגבוה לאמנויות היפות בפריז, צרפת.


בפתיח לספרו חמדת לבי כותב הסופר שלמה שבא:

אמו קראה לו חוני המעגל, כך סיפרה לי, כשהיא עומדת בחצר ביתה בנווה שלום, בין השיחים והשרכים וזמרות הגפן והכביסה התלויה על חבלים, כיוון שרצתה לתת לבנה שם של אדם הגון, וישר, וצדיק, ועושה טוב לכל.

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיוצר רב-תחומי, הציג יצירות אמנות במוזיאונים, גלריות ובחללים אלטרנטיביים; השתתף בפסטיבלים בתחומי הקולנוע, הוידיאו והפרפורמנס ארט בארץ ובעולם; הקים את קבוצת האוונגארד "סמרטוט" המופיעה בארץ ובעולם; ייסד את גלריה "שלוש" ואת המקלט לאמנות עכשווית בת"א; פירסם שבעה ספרים, כ-50 יצירות וידאו ארט ושבעה סרטים.

בעבודותיו הוא מושפע בעיקר ממונדריאן וממרסל דושאן ובעיקר מתנועת דאדא. יצירותיו של חוני המעגל וקבוצתו "סמרטוט" שערורייתיות, פרובוקטיביות וחולניות, ומתקשרות למפגש הפרובלמטי שבין דת למין. לא פעם מוצגות סיטואציות מיניות ופגאניות המתבצעות באתרי פולחן, משולבות בויכוחים תיאולוגיים. יצירתו מכניסה את הצופים לשטח הגדרות נזיל ומעורפל, המאלצת בדיקה מחודשת של אמצעי הפענוח התרבותיים.

חוני המעגל פועל בתפר שבין מציאות לאשליה, תוך טשטוש הגבולות שבין החיים לאמנות והפיכת השוליים, התאווה, הנהנתנות והרפש שבחיים לעשייה אמנותית - על פי משנתו: "הדברים הטובים בחיים הם מלוכלכים". במכלול האסוציאטיבי של יצירתו, ניתן למצוא התגרות, בנאליות, פרימיטיביות, פטאליות, טוטאליות, פורנוגרפיה, טירוף, התבהמות ורפש, הרס, מוות וכלייה.

השוליות וההתגרות הן ממאפייניה הבולטים של יצירתו של חוני המעגל. יצירותיו בתחום המיצג והווידאו חצו פעמים רבות את גבולות המהוגנות הבורגנית. למרבה האירוניה, ככל שחוני התגרה בערכי הטעם הטוב של החברה ובנכסי צאן ברזל שלה, כך חברה זו חיפשה את קרבתו ואף עודדה את התגרויותיו. לקח זמן לממסד האמנותי לעכל את התופעה החריגה בנוף התרבותי התקני, אך בזכות התמדתו ונחרצותו, חוני המעגל הצליח לאלץ ממסד זה לקבלו ולהעניק לו את הכרתו. כך הפך לאורח לגיטימי בפסטיבל עכו, בפסטיבל ישראל, בסינמטקים ובמסגרות אמנותיות מכובדות. למשרד התרבות לא הייתה ברירה אלא להתיישר לפי קו זה ואמן הפרובוקציה הפך לחביב הממסד והתקשורת.

הצגותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]