משתמש:Eladti/נייק אייר מקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נייק אייר מקס[1]אנגלית: Nike Air Max) היא סדרת נעלי ספורט המיצרות על ידי חברת נייקי. הנעל הראשונה בסדרה יוצרה בשנת 1987. עיצוב הנעל מזוהה בזכות סוליות הנעל בהן משולבות כריות פוליאוריתן המלאות בגז לחוץ, דבר שנועד לתת תמיכה לכף הרגל.

מבנה הנעל[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל הנעלים מסדרת אייר מקס מכילות כיס שקוף אחד או יותר, המוטבע בסוליה ונראה מהצד החיצוני של הנעל. היחידות, המכונות "כריות אוויר", אמורות לספק תמיכה טובה לכף הרגל תוך הפחתת משקל. יעילות הטכנולוגיה למטרה זו שנויה במחלוקת; עם זאת, הנעליים נהנות מפופולריות עקבית, במיוחד בקרב חובבי נעלי ספורט ואספנים.

הגודל, העיצוב ומספר יחידות האוויר משתנים בתוך קו המוצרים. הנעליים הראשונות בסדרה, Air Max 1, כללו יחידה קטנה אחת מתחת לעקב, בעוד שב-Air VaporMax המתקדם, כל הסוליה האמצעית מורכבת מיחידות אוויר ללא קצף רגיל.

בערך בשנת 1980, פרנק רודי, מהנדס אווירונאוטיקה, השתמש לראשונה בגז האורטן בצפיפות גבוהה. הוא הציג לנייקי את הרעיון של ריפוד סוליה ביניים תוך הפחתת המשקל. כיום Air Max היא אחת מנעלי הספורט הפופולריות ביותר ברחבי העולם

דגמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייר מקס 1

הנעל הראשונה בסדרה יצאה בשנת 1987. הנעל שווקה כנעל המיועדת לריצה, כך שווקו גם שאר הדגמים עד לדגם ה-אייר מקס 270 שיצא בשנת 2018. החלק העליון של הנעל היה מורכב מניילון ולבד סינטטי. גרסת עור של הנעל יצאה שנה לאחר מכן.

אייר מקס לייט

הדגם השני יצא בשנת 1989 תחת השם אייר מקס II. דגם הלייט שקל פחות מהדגם המקורי, דבר שהושג בזכות החלפת סוליית הפוליאוריטן בקדמת הנעל בחומר מוקצף. בשנת 2007 יצא דגם הלייט בגרסה מחודשת שכללה מגוון רחב של צבעים.

אייר מקס 90

הדגם השלישי נקרא בתחילה אייר מקס III. בשנת 2000 הוצא הדגם מחדש וקיבל את שמו הנוכחי, על שם שנת היציאה המקורית של הדגם. הצבעים המקוריים של הנעל בגווני לבן/שחור/אפור כהה נועדה כדי ליצור תחושה של הגזמה בעובי הכרית והסוליה. זוג מיוחד של הנעל עוצב עבור נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש האב.

אייר מקס 180

דגם ה-180, שיצא לראשונה בשנת 1991, הציג כרית אוויר גדולה יותר שנראית דרך הסוליה.

אייר מקס 93

הדגם שיצא לראשונה תחת השם אייר מקס 270 הציג כרית אוויר חשופה בזווית של 270 מעלות. הדבר שהריך לפתח טכנולוגיית ייצור חדשה שתאפשר את החשיפה שהרית מחד, ותשמור על החוזק של הנעל, מאידך.

אייר מקס 94

דגם האייר מקס CB 94 יצא במחיר של 160 דולר. במקור הנעל נקראה מקס2 CB, דבר שסימל את הטכנולוגיה החדשה (אייר מקס בריבוע), אך במקומות רבים הספרה "2" פשוט הושמטה

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זהו השם הנפוץ בישראל, למרות שיש לקרוא לנעל "נייקי אייר מקס"